THE MOSQUITO COAST

THE MOSQUITO COAST

7.5

Dobrodružná miniséria The Mosquito Coast, dostupná predplatiteľom Apple TV+, vychádza zo základov románu amerického spisovateľa Paula Therouxa. V roku 1986 sa ním inšpiroval talentovaný austrálsky režisér Peter Weir (Dead Poets Society, Truman Show), ktorý knižný príbeh pretavil do rovnomennej filmovej podoby. Harrison Ford ako Allie - nedocenený vynálezca strániaci sa civilizácii, ktorý na ceste za svojim cieľom zároveň ženie vlastnú rodinu do záhuby, získal za svoj výkon nomináciu na Zlatý Glóbus.

Tentokrát si masku tvrdohlavého idealistu nasadzuje Justin Theroux (Six feet under, The Leftovers), synovec autora knižnej predlohy a súčasne výkonného producenta seriálu. Príbeh je rozdelený do siedmich, takmer hodinových častí a preto témy, o ktorých pojednáva, dostávajú ďaleko viac priestoru na rozvetvenie. I keď charakter hlavného (anti)hrdinu a jeho primárne idey zostávajú v základe rovnaké, už po prvých dvoch epizódach je jasné, že tvorcovia Neil Cross a Tom Bissell pristúpili k určitým obsahovým odbočkám a kde-tu dej osviežujú po svojom.

Rodina Foxových žije v odľahlej časti Kalifornie. Ich svojrázny spôsob života je v dokonalom rozpore so súčasným stavom civilizovanej a konzumnej americkej spoločnosti. Súrodenci Dina a Charlie majú naordinovanú domácu výučbu, ich sociálny kontakt s rovesníkmi je prakticky nulový. Prísne embargo je uvalené aj na používanie mobilných telefónov a o hernej novinke s tajomným názvom Xbox sa im nesníva ani v tých najdivokejších snoch.

Naproti tomu sledujeme matku Margot, ktorá s neoblomnou dôverou a obdivom vzhliada k hlave rodiny, k vynaliezavému manželovi Alliemu. Potenciál jeho veľkého projektu, ktorého cieľom je premena ohňa na ľad, však zostáva zo strany súčasného zamestnávateľa a patentového úradu, žiaľ bolestivo nedocenený. Navyše sa čoskoro ukáže, že ochranné krídla, ktoré drží nad vlastnou rodinou, sú nebezpečnou dvojsečnou zbraňou. Foxovci sú náhle nútení utiecť spod lapajúcich pazúrov vlády Spojených štátov za vidinou životného reštartu priamo do Mexika.

The Mosquito Coast

The Mosquito Coast zaujme hneď samotným introm a následne peknou prácou s kamerou, ktorá diváka berie na prechádzku po konzumnej spoločnosti bahniacej sa v tonách odpadu. V záberoch, s ktorými sa skutočne vyhráva, na striedačku ponúka náhľady do efektne kontrastujúcich mikrosvetov. Za rohom vysvietených vitrín obchodov sa skrývajú hladné túlavé psy a v schátranej budove obďaleč sa to len tak hmýri migrantami a narkomanmi. Vydedencami spoločnosti, ktorí dostatočne nenaplnili status pravého spotrebiteľa.

Tvorcovia však vyvážene poukazujú na bonusy a úskalia oboch svetov a v určitých chvíľach ich pekne prepájajú. Rafinovaným príkladom je plechovka s Coca-colou, ktorá v dôležitý moment poslúži na úplne iný účel ako pre kvalitné zdvihnutie hladiny cukru v krvi. Ďalším lákadlom je gradujúca dynamika a záhadná minulosť Allieho, ktorá je nie len pre samotného diváka, ale i pre jeho vlastné deti, zahalená rúškom tajomstva. Čím sa previnil ich otec, že musia utekať pred zákonom?

The Mosquito Coast

Herecké osadenstvo, ktoré pozostáva aj z menej známych tvárí, sa rozhodne môže zaradiť k ďalším plusom minisérie. Justin Theroux je v roli vynálezcu schopného každej veci opäť vdýchnuť nový život, zatiaľ dostatočne presvedčivý. Súčasne sa mu v očiach blysne tá správna iskierka skutočného fanatika, ktorá varovne pripomína ľahkosť, s ktorou dokáže v počiatkoch dobrý zámer skĺznuť do nezdravého pohltenia až deštrukcie.

Azda najzaujímavejšie sú zatiaľ jeho spoločné scény s dospievajúcou dcérou Dinou. Tá je postavená pred mnohé neľahké rozhodnutia a musí si vybrať medzi dvoma pomyselnými brehmi, pričom je aktuálne hodená do rieky nachádzajúcej sa uprostred. Prirodzeným lákadlom pre tínedžera, ktorý práve okúsil prvý kontakt s opačným pohlavím a svoju budúcnosť túži venovať štúdiu, je práve civilizovaný svet so všetkými svojimi neduhmi. No z opačnej strany brehu na ňu máva zvyšok jej rodiny a vízia života, ktorý sa skôr vracia k úplnému počiatku.

The Mosquito Coast

The Mosquito Coast sa po dvoch epizódach javí ako zaujímavý projekt, ktorému sa oplatí venovať pozornosť. Vizuál, scenár a herecké výkony spolu s atmosférou tajomna tvoria slušný balíček. Možno budú mnohí diváci postavení pred vnútorný boj vyvierajúci z morálneho konfliktu a z averzie voči hlavnej postave. S Allieho ideológiou sa dá totižto súhlasiť možno až príliš, no na svojej ceste sebeckosti vystlanej vlastným egom, nedáva svojej rodine možnosť výberu. I keď je ich časté utrpenie a obeta evidentná.

Slepé nasledovanie hlavy rodiny síce vyviera zo súdržnosti a obdivu k otcovej inteligencii, no miestami je až ťažko uveriteľné (najmä u dospievajúcej dcéry) a uberá na presvedčivosti. Nechajme sa prekvapiť, čo prinesú ďalšie epizódy a kedy sa naša rodinka na úteku skutočne dostane na vytúžené Pobrežie Moskytov. Pokiaľ tvorcovia poriadne pritvrdia, možno v Alliem uvidíme jemný odraz Waltera Whitea. Odporúčam aj scény zo zákulisia, ktoré Apple TV+ k dobrodružnej minisérii prikladá ako príjemný bonus.

Uvedené hodnotenie sa týka prvých dvoch epizód.

The Mosquito Coast (USA, 2021)
Creators: Tom Bissell, Neil Cross. Réžia: Natalia Beristáin, Rupert Wyatt, Clare Kilner, Tinge Krishnan, Jeremy Podeswa. Hrajú: Justin Theroux, Melissa George, Logan Polish, Gabriel Bateman, John J. Concado, Kimberly Elise, Scotty Tovar, James Le Gros, Greg Bryan, Alejandro Cardenas ...

autor Simona Sopiaková 7.5.2021
7.5
THE MOSQUITO COAST