PROBLÉMISSKY

PROBLÉMISSKY

7.0

Malý, milý, pekný, bystrý film. Inšpirovaný skutočnými historickými udalosťami, teda historický. Dráma, akože v ňom ide o čosi viac, ako o také úplne ľahučké dívanie sa. A komédia, že je vtipný. Nie do rehotu, ani za brucho sa pri ňom nikto chytať nebude, ale že nebanálnu tému spracováva s vtipom a ľahkosťou. Volá sa Problémissky, v originálnom názve Misbehaviour a je esenciálne britský v tom, ako si drží odstup.

Názov, mimochodom. Problémissky. Nie často sa stáva, že ten distribučný je presnejší, ako originál, ale teraz je to tak a preto na to treba zvlášť upozorniť. Slovná hračka, čo v sebe obsahuje aj problém, aj miss, teda tie dekoratívne dámy, čo zvyknú súťažiť, ktorá z nich je najkrajšia. Stále veľká bieda, ale už nie taká, ako povedzme pred päťdesiatimi rokmi. Súťaž, vymyslená mužmi, v ktorej je ženskosť principiálne redukovaná na vulgárnu telesnosť mier a proporcií. Prsia, pás, boky, úsmev od ucha k uchu a prázdno pohodlného nepremýšľania skryté za oslavu krásy.

Kult banality pestovaný mainstreamom, ktorý síce stále existuje, ale už bez výraznejšieho spoločenského impaktu. Na svojom vlastnom ihrisku možno ešte miss čosi znamená, ale v spoločnosti slušných ľudí už nie. V roku 1970 to však bolo iné a Problémissky sú snímkou o tom, ako veľmi iné to bolo. Veľký, pompézny priamy prenos a priamo doň vtrhnú sestry feministky, aby ukázali, že redukovať ženu na telesno nie je spoločenská norma. A Bob Hope zdrhol z pódia vystrašený ako malý chlapec.

Problémissky

Iste, Problémissky sú film, ktorý pracuje s umeleckou licenciou a tak historické udalosti interpretuje troška inak, ako sa v skutočnosti odohrali, ale to je celkom v poriadku. Všetko sa dá vygoogliť a odporúčam, aby ste tak urobili, lebo to gesto bolo naozaj veľké. Mladé sebavedomé ženy, ktorým prekáža, že ich patriarchát redukoval na mužský atribút.

Je veľmi sympatické, že tvorkyne filmu, režisérka Phillipa Lowthorpe (Swallows and Amazons) a scenáristky Rebecca Frayn a Gaby Chiappe odolali lákaniu atraktívnej témy a zostali príjemne civilné. Problémissky totiž najlepšie fungujú práve ako film, ktorý musí chvíľku doznievať. Napríklad aj preto, ako elegantne dostávajú priestor obe strany, ženy na pódiu i ženy, čo tú show narušia. Lebo nie je to tak, že jedny akoby sa len chceli páčiť a tým druhým to prekáža, naopak. Problémissky totiž vypovedajú aj o jedných, aj o druhých a zobrazujú ich podobnejšie, ako sa nám na prvý pohľad môže zdať.

Problémissky

Naozaj veľmi bystrý titul, bystrejší s každou ďalšou spomienkou. A dobrý, neprvoplánovým, neokázalým, nebulvárnym spôsobom.

Misbehaviour (UK / Francúzsko, 2020, 106 min.)