OVER THE MOON

OVER THE MOON

6.0

Pri vyhlasovaní nominácií na Zlatý glóbus som bol náramne zvedavý, ktoré kúsky sa okrem istôt ako DušaWolfwalkers dostanú do TOP 5. Že sa to podarilo ďalšiemu filmu Pixaru (Vpred), je možno aj nečakané, lebo to nie je až taká pecka, ale stále má priaznivcov. Súboj dvojok Trolovia-Krúdovci z dielne DreamWorks vyšiel v prospech partičkám z praveku. A piaty slot sa napokon ušiel Netflixu – aj tu sa dalo vyberať a napokon si ho uzurpoval Over the Moon / Až na mesiac.

Nebudem vás napínať a číslo to jasne signalizuje – ide o najslabší film v kvintete. Nedá sa mu uprieť istá miera originality. Už len z povahy a zasadenia do čínskej kultúry tasí viaceré originálne momenty, miestami sa pretavujú do bizarných vyústení. Prvá štvrťhodina je sľubná, vo veľkej miere inšpirovaná úvodnými sekvenciami Pixar filmov typu Hore. V krátkom príbehovom úseku spoznáme hrdinku, aj jej rodičov, pričom príde k tragédii: mama umiera, Fei Fei ostáva sama. Ale ako to už býva, otec dlho nelení a nájde si potenciálny zvyšok rodiny – novú manželku i s otravným 8-ročným synom. Fei Fei ho moc nemusí, snaží sa zmieriť s realitou v dospievajúcom veku (čo býva náročné) a popritom verí aj na legendu o mesačnej bohyni.

Úvodná polovica filmu je civilná, uveriteľná a predkladá náročné chvíle dievčaťa, na ktoré to život len tak sype. Strata matky, potenciálna macocha s inými tradíciami či nový nemožný brat, ktorý má síce talent na ping-pong, ale nemá s ním absolútne nič spoločné, to sú veľké výzvy. Sen o žijúcej legende ženie Fei Fei ku stavbe rakety a výlete na Mesiac. A v krajine, kde fičí maglev obrovskou rýchlosťou sa podarí tínendžerke čosi nevídané: využiť všetky znalosti a skutočne letieť do vesmíru za Change’e.

Over the Moon

Je zrejmé, že civilná rovina sa v tom momente zrazu z filmu vytratí a nastúpi bizarný animačný celok, pri ktorom si neraz plesknete po hlave. Spôsob, akým sa hrdinovia dostanú na Mesiac je pekné sci-fi kombinované s čínskou mytológiou, ale dá sa akceptovať (nebojte, Ad Astra to nie je). Čo sa deje na Mesiaci, to je však neuveriteľná zlátanina, kedy nastúpi najprv legenda s pop vystúpením v duchu videoklipu, ale potom aj prázdne dobrodružstvo o hľadaní artefaktu a klamlivých prísľubov. Zatiaľ čo animácia tam dole vyzerá nádherné a čínske reálie sú pekne využité, na Mesiaci vás nečaká žiadna sivá krajina, ale farebný guláš, ktorý ťahá oči a hádže do diania zvláštne postavičky len na efekt.

Nefritový zajac je ešte dobrý nápad. Ale traja motorkári v štýle (totálne vykradnutí Angry Birds na čele s veľkým bossom) alebo otravná postavička Gobi (netuším, kde som jej podobizeň videl, ale je to čistá kópia) vás nechajú precitnúť. Tretia štvrtina filmu výrazne znehodnotí kvalitu filmu a ťahá ho na hranicu priemeru a mrhá potenciál v prospech farebnej šou a pseudo vtipných postavičiek. Doručia však opačný efekt – je to nuda. Dospelý sa veľa nenasmeje a deti budú mať čo robiť, aby mohli udržať pozornosť. Finále skrýva sčasti očakávané momenty – túžby protagonistov sa plnia i rozídu podľa očakávaní. Vzniká tu však iskra nádeje a animácia sa upokojí v prospech uzatvárania filmových línií.

Over the Moon

Dôležitým aspektom filmu sú piesne. A je nutné povedať, že autori s nimi narábajú dosť slabo. Dobrý animák dokážu obohatiť a na ploche troch minút dokážu posunúť príbeh ďalej, odkryť emócie postáv alebo ich nechať vyniknúť.

Over the Moon / Až na Mesiac má piesne akoby skopírované z Disneyoviek – snažia sa byť krásne natočené, so šikovnou dobrou kamerou a silnými vokálmi, no neobsahujú takmer nič podstatné. Sú to naspievané pasáže, ktoré chcú ukázať zraniteľnosť či odhodlanosť postáv, ale okrem 1-2 kúskov slúžia len na natiahnutie stopáže. Sú najnudnejším elementom filmu a bez nich by sa dala krásne krátiť aj stopáž. Tento animák by uživil bohato len 75-80 minút, lebo nemá prekvapivo veľa deja. A ten čo tu je... prvá časť je klasická, neutrálna, druhá nastavovaná kaša. Na scenári film stráca body – je riedky a vo finále vlastne dosť nezaujímavý.

Over the Moon

Na druhej strane filmu patrí chvála, lebo je to animák – a animácia sa snaží ukázať v dobrom svetle. Autori mali z čoho čerpať a predvádzajú pekné scény. Žiaľ, to čo sa v nich odohráva, už také terno nie je. Každopádne, určite je to lepšia liga ako béčkové animáky so zvieratkami. Na velikánov však nemá.

Over the Moon (Čína / USA, 2020, 95 min.)
Réžia: Glen Keane, John Kahrs. Scenár: Audrey Wells, Jennifer Yee McDevitt, Alice Wu. Originálne znenie: Glen Keane, Brycen Hall, Ruthie Ann Miles, John Cho, Cathy Ang, Edie Ichioka, Elizabeth Pan...

autor Michal Korec 7.2.2021