POD ŠÍRYM NEBOM

POD ŠÍRYM NEBOM

8.0

Výhradným zdrojom súčasnej španielskej kinematografie pre naše končiny nie je iba Netflix. Veľmi schopné kúsky sa nájdu aj na konkurenčných VOD portáloch. HBO aktuálne ponúka štvrtý celovečerný film skúseného režiséra Benita Zambrana (Havana Blues, 2005), ktorého produkcia síce nie je pásovej výroby, zato majú všetky diela zaujímavé témy a spracovanie. Rovnaké atribúty platia aj pre snímku Pod šírym nebom.

Rok 1946, pár rokov po občianskej vojne a nedlho po bojoch armády generála Franca na africkom fronte 2.svetovej vojny. Malý chlapec uteká španielskou krajinou. Snaží sa dostať do mesta, ale v pätách mu je oddiel chlapov z dediny odkiaľ utiekol, vedený nekompromisným gazdom na nacistickej motorke. Chlapcovými protivníkmi sú aj skaly, horúčava a nedostatok vody. Našťastie stretá pastiera kôz Maura, ktorý mu prinavráti vieru v dospelých. Spoločná púť však zmení vnímanie bohom zabudnutého sveta pre obidvoch.

Príbeh filmu vychádza z knižnej predlohy Intemperie od španielskeho autora Jesúsa Carrasca. Vo voľnom preklade názov neznamená len rozľahlý priestor pod šírym nebom, ktorý reflektuje oblasť blízko hraníc s Portugalskom, zvanú Extremadura. Ide aj o akúsi nepohodu miesta a času, melúcu postavy v nekompromisnom osudí života.

Zambranova snímka je drsnou road-movie po vyprahnutej krajine, v ktorej absentujú základné proporcie na prežitie jedinca. Primárna je chudoba, hlad, vykorisťovanie a všadeprítomný marazmus. Nejde o víziu post-apokalyptickej budúcnosti, ako tomu napríklad bolo vo filme Cesta (J.Hillcoat), taktiež podľa knihy. Pod šírym nebom stavia na drsnej povojnovej realite krajiny, na ktorej existenciu sa zabudlo a kde človek vystriedal vlky.

Pod šírym nebom

Archetypálny boj dobra so zlom, podobný snímke Blackthorn (Mateo Gil), má vo svojom centre dvojicu náhodných „okoloidúcich“. Maur si dlhé roky hľadí svoje a nerád spomína na hrozné vojnové zážitky z domácej aj marockej pôdy. Režisér si nemusí pomáhať ani retrospektívnymi scénami, rovnako tak ani veľkou porciou dialógov. Stačí pohľad na zbedačenú tvár herca Luisa Tosara (nedávny seriál The Minions of Midas) a len minimum replík, prekypujúcich boľavými skúsenosťami. Krajina, ktorou sa Maur poneviera je v očiach rodákov v tak dezolátnom stave, že na španielsku občiansku vojnu sa radšej už nespomína. Maurove stretnutie s chlapcom v ňom vykreše iskru nádeje na vykúpenie svojich hriechov.

Bezmenný chlapec naopak bojuje sám so svojimi démonmi, zosobnenými hrozným gazdom. Neverí vo svetlú budúcnosť, ale snaží sa zo všetkých síl pričiniť o náznak spravodlivosti a zadosťučinenia pre seba aj rodinu, žijúcu v neľahkých podmienkach pod gazdovým patronátom. Maur preňho znamená oporný bod na napravenie viery vo svet zodpovednosti za vlastné rozhodnutia a činy, do ktorého bude jedného dňa patriť. Mladý herec Jaime López zvláda ťahať veľkú časť scén bez problémov a dá sa mu uveriť ako odhodlanie, tak aj prirodzený strach. Nešťastná voľba padla na predstaviteľa záporného hrdinu, ktorý nevyvoláva takú mieru hrôzy, aká by sa pri vyhrotených scénach žiadala.

Pod šírym nebom

Film si v skúsenostiach malého chlapca vytvára priestor na prípadný dejový zvrat, no pre pozorného diváka je minulosti v područí gazdu hneď zrejmá. Zambrano našťastie na túto pílu príliš netlačí a tým pádom nestráca cenné príbehové body a sústreďuje pozornosť na vyobrazenie symbiózy sveta dospelých a detí, budúcnosti krajiny. Na vedľajších postavách (starec, mrzák) vytvára aj precíznejší obraz chudoby a bezútešnosti obyvateľov, ktorí často nemajú pri otázke prežitia veľmi na výber. Pomalé plynutie deja však nemusí byť pre každého. Príbehová kostra je viac-menej ohlodaná na podmienky festivalovej snímky a dopĺňa ju cenný duch doby s náznakom zachovania ľudskosti v neľahkých časoch.

Ak diváci Zambranovi uberú body za príliš usoplené festivalové tempo s minimom deja, tak to režisér výrazne doženie na atmosfére a vizuále. Krajina vysatá zo života pôsobí priam westernovo, čo je pre oko labužníckeho diváka veľké plus. Kamera si vychutnáva najmä veľké celky na vykostený horizont, absenciu človečiny a života ako takého. Dopomáha hudba, spolu varia dusno. Do troch akčnejšie ladených scén pretavuje režisér kus thrillerového napätia, drsného násilia a filmárskeho kumštu. Drží tak pozornosť diváka počas celej minutáže bez výraznejšieho zakolísania.

Pod šírym nebom

Pod šírym nebom je filmársky zručne spracovaný príbeh o odpustení a vyrovnávaní sa s chybami minulosti. Nie sú to zrovna originálne témy, ale prevedenie je viac než slušné. Film dokáže upútať nielen vizuálom, ale aj súžitím dvoch postáv na periférií humánnosti v drastických podmienkach. Pri hľadaní kvality z prostredia Pyrenejského polostrova by ste na Zambranovu snímku mali zaručene naraziť.

Intemperie (Španielsko / Portugalsko, 2019, 103 min.)
Réžia: Benito Zambrano. Scenár: Jesús Carrasco (novela), Daniel Remón, Pablo Remón, Benito Zambrano. Hrajú: Luis Tosar, Luis Callejo, Jaime López, Vicente Romero, Kandido Uranga, Juanjo Pérez Yuste, Adriano Carvalho, Manolo Caro ...

autor Lukáš Slovák 3.2.2021
8.0
7.7