DEATH TO 2020

DEATH TO 2020

7.0

Charlie Brooker je známy ako tvorca skvelého seriálu Black Mirror, ktorého posledná séria bola dostupná na Netflixe. Ešte pred Black Mirror sa však venoval pestrej satire v TV relácii The Wipe. V poslednom mesiaci minulého roka sa objavila nečakaná informácia, že opäť pripravuje podobný projekt. Ani sme sa nenazdali a po Vianociach už svietil v úvodnom menu Netlfixu. Potichu si k nemu prizval zaujímavú hereckú paletu, napríklad Samuela L. Jacksona, Hugha Granta alebo Lisu Kudrow.

Ich úlohami bolo prostredníctvom fiktívnych postáv retrospektívne komentovať dianie práve končiaceho roka. Hneď od podlahy vyvstáva otázka, či išlo o dobrý nápad a najmä či nie je na spätný pohľad ešte veľmi skoro. V dobe uvedenia totiž nebolo všetkým dňom roka 2020 koniec a udalosti boli buď stále čerstvo v pamäti alebo na ne spoločnosť ešte len začínala zabúdať, takže ako správne podotkol v úvode Samuel L. Jackson – „prečo si to dopekla pripomínať?“.

Mockument Death to 2020 veru schytal pomerne veľa kritiky. V drvivej väčšine ide o ohlasy priamo zo zámoria, keďže v koláži hovoriacich hláv sú hlavne americké témy a občas niečo z britskej kuchyne (Brooker je Brit). Potenciál slovenskej meme scény je tak znova ignorovaný a to by sa u nás Brooker témami určite parádne nabalil.

Film sa zameriava na približne desať fiktívnych postavičiek rôzneho spoločenského a profesijného zamerania. Dokumentárny efekt hovoriacich hláv s jednoduchou štruktúrou združuje napríklad alibistickú političku, trúfalého „historika“, nepochopeného vedca alebo aj bežných občanov, akou je aj mama-konšpirátorka s výraznými rasistickými sklonmi. Ich spoločnou črtou je zlá informovanosť v celospoločenskom dianí a egocentrické presvedčenie o vlastnej pravde.

Death to 2020

Do popredia sa derú aj konšpirácie, ktoré ak by boli akciami na burze, tak majú v aktuálnej (dez)infovojne vysokú hodnotu. Sami s nimi máme bohaté skúsenosti a uplynulých 12 mesiacov sa často nieslo v znení „čím viac udalostí, tým kvalitnejšie bludy“. Brooker tento spoločenský neduh trefne vyjadruje scénou, kedy si radová britská občianka myslí, že voľba prezidenta USA je jednou z ďalších reality-show, ktorej posledná epizóda trvala zbytočne dlho. Do istej miery je to pravda, aj u nás sa vo volebnom období nájde množstvo stand-up komikov z radom politikov.

Na poli 70-ich minút je ale zhutnené pôsobivé množstvo tém, nahádzané do igelitového vreca s nápisom Covid. Uplynulý rok sa toho udialo naozaj veľa v rôznych kútoch sveta, takže vyberať aj bolo z čoho. Udalosti ako požiar v Austrálii, Brexit v kráľovskej rodine alebo boj o farebné Oscary sú však len dejové bočnice. Hlavný prúd hrá politická atmosféra v USA, krížená s pouličnými nepokojmi proti rasizmu. Celé opletené spomínanou pandémiou. Netflix znova potvrdil, že keď mu Donald Trump dá aspoň malú príležitosť, tak si rád a od srdca kopne, oprávnene. Dosluhujúci prezident a celé politické podhubie sa bohužiaľ vo filme vyskytujú až príliš často, miestami je to teda otravné a jednotvárne.

Death to 2020

Primárna je však horkosladká zábava a Brooker vyťahuje pri každej možnej príležitosti rôzne formy vtipu, satiry a zosmiešnenia. Niektoré vtipné momenty občas zaváňajú hĺbkovou rešeršou na sociálnych sieťach alebo spravodajských portáloch a následné recyklovanie im uberá na sile. Nájdu sa však medzi nimi aj ozaj kvalitné poznámky, či už na geriatrický Tekken počas snemu demokratov alebo suché konštatovanie, že Boh je vzhľadom na svoj vek v pandémiou ohrozenej skupine.

Z hercov si najväčšie scenáristické tromfy potiahli Grant a Jackson, zatiaľ čo Lisa Kudrow si zaslúži po líci Ústavou Spojených štátov a Cristin Milioti (konšpimama) treba zavolať partiu veselých kamarátov s „kleštěma a letlampou“ z Pulp Fiction. Vtipkovaním o pandémii sa tvorca pre jeho vlastné dobro vyhol, tam by to humorom určite prepálil.

Death to 2020

Netflix dokonca okorenil Death do 2020 selfpromom a jemnými narážkami na viaceré diela zo svojej minuloročnej úrody – The Social dilemma, pitvanie sa v príbehu Jeffreyho Epsteina, seriál Koruna alebo alarmujúci dokument Life on our Planet. Mockument je však vo výsledku čistá jednohubka, ktorá ale dokáže rozosmiať svojou hravosťou a nadhľadom. Mnohé vtipy sú úsmevné, niektoré dokonca veľmi podarené, ale v zásade je ich úroveň priamo úmerná trefným komentárom na širokom poli internetu a sociálnych sietí.

Paleta pokrytých tém je zameraná na „najlepšiu“ demokraciu sveta, takže sa netreba čudovať vlažnejšiemu prijatiu v USA. Slovenský divák ale môže odľahčenou formou v solídne zvládnutom koncepte nazrieť detailnejšie do diania stále polarizovanej americkej spoločnosti. Zostáva dúfať, že udalosti tohto roka nebudú natoľko drastické, aby sme sa okolo Vianoc dočkali pokračovania.

Death to 2020 (USA, 2020, 70 min.)
Réžia: Al Campbell, Alice Mathias. Scenár: Charlie Brooker, Annabel Jones. Účinkujú: Samuel L. Jackson, Hugh Grant, Lisa Kudrow, Kumail Nanjiani, Tracey Ullman, Samson Kayo, Leslie Jones, Diane Morgan ...

autor Lukáš Slovák 16.1.2021
7.0
7.0