CHARM CITY KINGS

CHARM CITY KINGS

5.0

Černošské drámy z ghetta zvyknú mať veľmi podobné rysy. Drogy, pouličný život, násilie, rapová hudba a miestami aj rasizmus bývajú definujúce prvky, ktorými divák nahliadne do „divočiny“ s vlastnými pravidlami. Medzi filmami však nájdeme aj veľmi cenné a isto zaujímavé kusy, či už v minulosti (Konaj správne / Do the Right Thing, Spike Lee), spred pár rokov (Straight Outta Compton) alebo aj nedávno prostredníctvom Netflixu (All Day and a Night). Najnovší prírastok však túto veľkú rodinu príliš neobohatí.

Charm City Kings je dostupný na HBO GO a rozpráva príbeh o mladíkovi Myronovi, prezývanom „Mouse“. S kamarátmi sa dohodnú, že si nastávajúce leto užijú naplno, čo v ich víziách znamená najmä účasť na „Jazde“ – nelegálnej prehliadke motoriek, ktorej kraľuje miestna Polnočná Banda. Mouse má však na jazdu zakázané ísť, keďže jeho starší brat za záhadných okolností zomrel práve na motorke. Mladé ucho si samozrejme presadí svoje, čím spustí lavínu zlých rozhodnutí.

Príbeh sa odohráva v americkom Baltimore, prezývanom Charm City. Mesto je v kinematografii populárne, napríklad zasadením dejovej línie Podoby vody, ale známejšie je skôr pre tvrdé gangsterské maniere a ešte tvrdšie drogy vďaka seriálu The Wire. Tuná však akoby drogy zmizli z ulice a nahradila ich túžba stať sa obávaným motorkárom, bez vysvetlenia, ako to zlepší ponuré zajtrajšky, okrem „štiav“ a honenia si ega. Baltimorské motorky sú tým najzaujímavejším, čo snímka ponúka a príbeh priamo vychádza z dokumentárneho filmu 12 O’Clock Boys (Lofty Nathan).

Charm City Kings

(Ne)treba však zúfať. Neznámy scenárista Sherman Payne to len hrá na niečo inovatívne a odlišné, ale story je schopná upútať len približne pol hodinu. Rovnako neznámy režisér Angel Manuel Soto si so scenárom nevie dať rady a v strednej časti stráca divácku pozornosť. Rozpadávajú sa mu aj charaktery niektorých postáv a dejovo mieri k typickej vate s vysokým stupňom predvídateľnosti.

Zo začiatku som mu však zobal z ruky. Setting do príbehu je vkusný, predstavenie Mousa a jeho partie oplýva hravosťou, vtipom a teenage espritom. Dokonca sa objaví aj scéna s jazdením po štvrti, ktorá je oslavou slobody, priateľstva a letnej nedočkavosti. V zásade tiež nič originálne, ale aj stokrát videné, nakrútené umne a s vhodnou hudbou, vyrazí z diváka pozitívnu reakciu. Po postupnom spoznávaní zákutí štvrte a jej postáv sa táto fantastická atmosféra nanešťastie vytráca a nahrádzajú ju spomínané klasické prvky.

Charm City Kings

Charakter hlavného hrdinu si prejde niekoľkými turbulentnými zmenami a film vo výsledku funguje ako varovný prst pre domnelých (nielen) černošských gangstrov z radov omladiny. Problém je však aj v tom, že hlavná herecká „star“ túto myšlienku svojim výkonom celkom zdatne podkopáva. Nedokáže strhnúť, prekvapiť diváka a zachrániť tak film v pasážach, kde zlyháva režisérska vízia s nožnicami strihača. Väčšinu z dvoch hodín skôr irituje. Zvyšok castingu je obstojný, najviac poteší naturálny výkon Meeka Milla v úlohe motorkára Blaxa z Polnočnej Bandy.

Po vizuálnej stránke nie je film síce výnimočný, ale obsahuje zopár ozaj vydarených scén, kde hrajú prím motorky. Či už ide o samotnú prehliadku, alebo priam motocrossové naháňačky - scény sú naštartované dobrým nábojom a vytunované samozrejme rapovou hudbou (častým motívom je Tupac). Sem-tam je primontované aj dusné napätie, no skrz dejovú priehľadnosť mu chýba správne palivo.

Charm City Kings

Charm City Kings ponúka esenciu mesta a života v ghette na peknom podnose, ale málo zo servírovaného stojí naozaj za pochvalu. Z úvodu veľký prísľub, zopár skvelých scén (motorky, Mousova mama) a nanajvýš jeden naturalistický herec. Ostatné je dielom nešťastnej scenáristiky, strihovej nudy a zlých režisérskych rozhodnutí. Defacto podobne ako pri samotnej postave.

Charm City Kings (USA, 2020, 125 min.)
Réžia: Angel Manuel Soto. Scenár: Sherman Payne, Christopher M. Boyd, Kirk Sullivan, Barry Jenkins, Lotfy Nathan. Hrajú: Jahi Di'Allo Winston, Meek Mill, William Catlett, Donielle T. Hansley Jr., Kezii Curtis, Lakeyria Doughty ...

autor Lukáš Slovák 7.1.2021
5.0
6.2