DUŠA

DUŠA

9.0

Čo môže priniesť jediný rok jednému štúdiu? Jarný animák Vpred bol prekvapivo jeden zo slabších kúskov Pixaru. Ponúkol dobré postavy, nápady i solídne finále, ale oproti iným doručil nižšiu kvalitu. Duša je opäť Pixar v plnej forme a paráde! Pete Docter sa po piatich rokoch odhodlal na veľký kúsok a hoci sa môže spočiatku zdať, že to bude voľné pokračovanie V hlave, ako mi aj Pete na viacerých diskusných paneloch spomínal, ich ambícia bola úplne odlišná a chceli preskúmať iné témy.

V konečnom dôsledku funguje parádne. Duša sa začína 10-minútovou sondou do života Joea Gardnera: aktuálne je stredoškolským učiteľom, snaží sa vytĺcť trocha talentu z detí, sníva o veľkých koncertoch v jazzových kluboch a mama mu dohovára, aby konečne dospel a žil stabilný život. Všetko sa môže zmeniť jedného dňa, keď mu bývalý študent volá, že do New Yorku dorazila Dorothea Williams, top hudobníčka scény, a im vypadol muzikant, takže by ho mohol zastúpiť. Skúška dopadne prekvapivo dobre, no cestou z nej spadne Joe do kanála a...

...zrazu sa dostane na neznáme miesto, kde sa jeho duša snaží vyhnúť neúprosnému koncu. Podarí sa mu vyskočiť z dráhy a putuje do metafyzikálneho priestoru (v originálnom znení The Great Before), kde sa formujú nové duše cez sériu skúseností a seminárov. Postupne získavajú vlastnosti, zvyky a povestnú iskru pre život človeka na Zemi. Joe spozná celý systém fungovania, mentorov (sú nimi aj známe osobnosti ako Gandhi a Matka Tereza), ale narazí aj na Zónu či planinu so stratenými dušami. A čo je najdôležitejšie, dostane sa k duši 22, ktorú sa už márne pokúšali formovať viacerí znalci. Stále sa jej nedarí získať poslednú vlastnosť, aby mohla putovať na Zem. Na druhej strane prítomnosť duše Joea nesedí kontrolórom, podľa ktorých sa už mal hlásiť v zóne The Great Beyond...

Za 100 minút sa Pete Docter snaží rozohrať a ukázať toho strašne veľa. Najprv som videl z filmu prvých 40 a už keď som si myslel, že tuším, kam film smeruje, aký osud zrejme čaká Joea a 22, vtedy príde ďalší zásadný zvrat a pohneme sa do nových rovín. To je obrovské plus pre film, ktorý mal aj počas tvorby dokonca niekoľko koncov – a keď si ich po pozretí porovnáte, bolo určite ťažké určiť, ktorý by mal byť ten správny. Nepredvídateľnosť dejovej línie sa náramne cení, vystupovanie duší sa na Zemi dostáva do inej sféry, ale zároveň akcentuje dôležité otázky: Prečo žijeme? Čo nás formuje? Z čoho sa tešíme? Kde je náš prínos svetu?

Existencia prológu a dvoch svetov nám umožňuje akoby rozťať odpovede na dve časti: metafyzická línia sa šikovne a inteligentne snaží nastoliť teóriu v nevídanej animácii. Pete Docter využíva fantáziu na ukážku procesu formovania duší, čo predchádza ceste na Zem a ako sa tvorí náš potenciál. Pobyt na Zemi je potom praktickou stránkou a potvrdením, či ho napĺňame – a čo je dôležité, či si ho aj uvedomujeme. Joe je v tomto smere mimoriadne zaujímavo vykreslený: po celý čas si tvrdo ide za svojím: chce byť špičkový hudobník, jeho život je jazz a snom tvoriť parádne sóla na pódiu.

Duša

V ostrom kontraste mu je duša 22, ktorá sa hľadá a zrejme tam inde nemá šancu prísť na to, čím by mohla byť prospešná a čo by ju mohlo napĺňať. Preto je nečakané vidieť, že nielen Joe ako sprievodca, ale aj 22 ako nenaplnená duša sú našimi indikátormi k pochopeniu. Nehovoriac o ich symbióze: ako si aj Joe vďaka 22 môže uvedomiť nové súvislosti a (očakávane) čo jej dokáže Joe odovzdať.

Duša otvára veľa esenciálnych životných otázok a modely fungovania. The Great Before je fascinujúci systém s množstvom pravidiel a zákutí, ktoré sú celkom uveriteľné a azda by ste v nich chceli stráviť ešte viac minút ako film ponúka. (Tu sa asi divácke publikum rozdelí, lebo iní by radšej videli viac z diania na Zemi.) Pri súčasnom priestore vo filme sa The Great Before stáva trošku obeťou rýchleho tempa: na prvé videnie nemusíte postrehnúť všetky názvy, pravidlá, princípy. Ale má krásnu animáciu a tony nápadov, ktoré zvýrazní bleskový strih. Na druhé videnie sa niektoré spojitosti chápu ľahšie.

Duša

A niečo podobné platí aj pre pasáže na Zemi. Zatiaľ čo intro je ešte ľahko stráviteľné, ďalšie epizódy od vás tiež čakajú plnú pozornosť na vychutnávanie detailov. New York sa v podaní animátorov mení na úžasne atmosférické miesto s rušnými ulicami, metrom, ukecaným holičstvom, krajčírstvom alebo dusným jazzovým klubom. Tu sa ukážu drobné vtipy i zamyslenia tvorcov: opäť by ste si želali, aby trvali dlhšie a strávili ste s postavami viac času. Jednotlivé prepojenia a motivácie sú však špičkové.

Duša je ambiciózny projekt, ktorý vybočuje z dlhočiznej línie béčkových animákov, kde pár zvieratiek putuje z bodu A do bodu B. Má veľké myšlienky, no zároveň sa sústredí a nechá vás oceniť aj maličké detaily. A podobne ako pár ďalších filmov, jej príchod v čase pandémie je mimoriadne cenný. Vďaka ambícii zdôrazňovať zmysel života či vychutnávať si malé detaily nám na jednej strane necháva odkaz v limitujúcom čase lockdownu a na druhej strane akoby na nás prenáša štipku nádeje: keď sa vrátime do starých koľají, podobne ako Joe v istej fáze života, môžeme ich objavovať i prežívať intenzívnejšie.

Duša

Napriek drobným výhradám, že film je bleskovo zostrihaný a musíte ho vidieť viac ráz, ide o skvelý celok. A dobre tu pasuje aj jazz ako hudobný štýl (niežeby hudba dua Reznor/Ross zaostávala, šance na oscarovú nomináciu môže živiť), komunita Afroameričanov (kašlite na politicky korektné narážky, že prečo ich až teraz dal Pixar do hlavných rolí) a samotný New York. Strašne rád by som zažil testovaciu projekciu v Pixare, keď Pete Docter nechá sedieť deti rodičov zo štúdia a počúva ich prvé reakcie. Ako vravel, podľa nich ladia finálny strih filmu a či im bolo všetko jasné.

Ako diváci máte čo robiť: Duša je ešte viac zameraná na dospelých ako V hlave a aj náročnejšie sledovanie. Možno sa u niektorých nedostaví potrebná katarzia alebo budú chcieť iný koniec – no tento celok stojí za to.

Soul (USA, 2020, 100 min.)
Réžia: Pete Docter, Kemp Powers. Scenár: Pete Docter, Mike Jones, Kemp Powers. V originálnom znení: Jamie Foxx, Tina Fey, Graham Norton, Rachel House, Alice Braga, Richard Ayoade, Phylicia Rashad, Donnell Rawlings, Questlove, Angela Bassett, Cora Champommier ...

autor Michal Korec 6.1.2021
9.0
8.3