VIANOČNÝ VÝSADOK

VIANOČNÝ VÝSADOK

3.0

Do Vianoc ostáva pár týždňov a streamingové služby zaplavili komédie či sviatočné filmy všetkého druhu. Na Netflixe sa etablovalo pár filmov - Sviatočné rande / HolidateVianočný výsadok / Operation Christmas Drop. Vopred treba priznať, že toto je z dvojice horší kúsok a združí všetko, čo mnohí na Netflix produkcii nenávidia: nízky rozpočet, priehľadný scenár, lacných hercov, prázdne scény.

Pritom námet sa opiera o skutočnú premisu: na ostrove Guam je americká základňa, z ktorej každé Vianoce letia piloti s veľkými lietadlami a na ostrovy zhadzujú darčeky pre chudobných ľudí. Vo filme vzniká rozpor, že istá americká politička sa rozhodne zavrieť pár základní kvôli financiám a posiela svoju asistentku urobiť poriadny audit, aby zistila, kde sa rozhadzujú peniaze a čo vojaci robia okrem prípravy vianočného výsadku. Financie armády nepustia, a tak Erica namiesto kupovania darčekov putuje do trópov, kde ju má čakať pilot Andrew (plus eventuálne ju presvedčiť, aby ju nezatvárala – keďže je priateľský k ľuďom, má najväčšie šance zhostiť sa úlohy).

Erica pristane na Guame, Andrew jej začne ukazovať základňu a napriek prvotným protestom, že nie je na dovolenke, aj malebné zákutia. Ba čo viac, zaletia aj na opustené ostrovy za deťmi, aby sa sama presvedčila, v akej oblasti fungujú. Vianočný výsadok je za rohom a aktuálne zbierajú predmety či peniaze, aby to bol najúspešnejší ročník. Prvá polhodina je v tomto smere akceptovateľná: na jednej strane snaha šetriť, zavrieť, riadiť z diaľky, na druhej skúsenosti z prvej ruky a dobré srdcia vojakov. No film má 95 minút a to znamená ďalšiu hodinu, kde sa musia prejaviť absolútne všetky známe klišé. Poďme na ne.

Erice zomrela mama a na Vianoce sa vždy snaží rodine vyhýbať. Tak jej príde vhod, že môže takto zdrhnúť. Andrew je zase dobrák, ktorý by na Vianoce chcel byť doma, ale kvôli vianočnému výsadku si vymyslí vždy výhovorku a smutne pozerá do kamery počas videohovoru, zatiaľ čo sa doma krája moriak. Nie je fajn, že sa takí dvaja ľudia nájdu na ostrove a mohla by sa z toho stretnutia vykresať dáka romanca? Jasnéé, ale ona mu najprv nesmie dať šancu a uprednostňuje robotu.

Vianočný výsadok

Kým sa dopracujeme k lovestory, treba rozlúsknuť Ericu a jej nechuť užívať si. Ale také vianočné potápanie, návšteva chudobných detí, ktorá ju rozľútostí až tak, že im je ochotná dať všetky drobnosti, čo má so sebou a napokon aj zrejme drahú kabelku, to je silná káva. Ešte sa dá stopáž zabiť aj prehliadkami pláže či trhov. Film si musí vymýšľať kvantum odbočiek a výplne, aby sa doplazil ku méte hodinka a pol. Ale vkladať sem spievanie kolied s domorodcami či sprievod na ukulele? Nehovoriac o párty, ktorú plánuje Andrew s celou základňou pred výsadkom a divák netrpezlivo čaká, koľko času zožerie z dĺžky a čoho sa na nej dočkáme? Karaoke spevu? Tanca? Romantického laškovania?

A už keď to vyzerá, že Erica pookriala a po Novom roku sa situácia nejako vyrieši, na ostrov priletí samotná politička, lebo asi asistentke neverí, že je odhodlaná naplniť misiu. Stačí šéfke spomenúť predvolebné sľuby o pomoci tým slabým a azda vznikne iskierka nádeje a zmení názor. Medzičasom sa už rúti k ostrovu ďalšie očakávané klišé – tajfún ohromnej veľkosti, kvôli ktorej je ohrozený vzlet vianočného výsadku. A to si už chystali piloti mikulášske čapice namiesto prilieb, aby mohli vzlietnuť. Ale šanca neklesá až do 85. minúty...

Vianočný výsadok

Vianočný výsadok má smolu, že má námet asi na polhodinový kratší film, ale ťahá sa na trojnásobok. A ešte, je maximálne predvídateľný, má nesympatických hercov s nulovou chémiou a charaktery postáv vykreslené podľa hrubej šablóny. Je jasné, ako všetko dopadne od 10. minúty a môžete si iba vypisovať použité klišé alebo vyškrtávať vlastné tipy, čo vo filme bude. O formálnej stránke či zaujímavej produkcii sa nedá písať.

Ak niektorí gánia na ponuku Netflixu s tým, že okrem pár filmov a seriálov tam čaká tona braku, toto je presne film, ktorý ich predpoklady potvrdí. Ako však podotkol aj môj otec po videní, je to vysoko pozitívny kus, lebo sa tam vlastne nič zlé nestalo. V tejto ťažkej dobe to niekomu môže stačiť, ale stále je to slabý film.

Operation Christmas Drop (USA, 2020, 95 min.)
Réžia: Martin Wood. Scenár: Gregg Rossen, Brian Sawyer. Hrajú: Kat Graham, Alexander Ludwig, Trezzo Mahoro ...

autor Michal Korec 5.12.2020