TV TIPY 2.12. - 6.12. 2020

TV TIPY 2.12. - 6.12. 2020

článok

Streda, 2. december

Náhradníci (Slovensko, 2020, Peter Kerekes), Dvojka, 20:55
Dvojka začiatkom decembra uvedie aj najnovší film dokumentaristu Petra Kerekesa s názvom Náhradníci. V jeho strede sa ocitnú ľudia, ktorých osud poslal niekde na polcestu medzi vesmírom a zemou. Kerekes sa totiž venuje osudom kozmonautov, označeným ako náhradníci, ktorí na svoj výlet do vesmíru musia počkať. Film, ktorý si Kerekes aj sám napísal a vymyslel, natočil Martin Kollár, známy ako kameraman "Kozy" a ako režisér krásneho filmu "5 October".

Skryté čísla (Hidden Figures, USA, 2016, Theodore Melfi), Prima MAX, 20:00
Veľmi originálny námet ponúka dráma režiséra Theodora Melfiho Skryté čísla. Ocitáme sa v šesťdesiatych rokoch, kedy sa rýchlo vyvíjal vesmírny program a ten potreboval skutočne chytré mozgy, aby sa preteky so Sovietskym Zväzom v tomto smere skončili víťazne. Čo ale, ak sa medzi najbystrejšie ženy široko-ďaleko radia aj tri Afroameričanky? Film o tom, že prekonať rasové predsudky nie je vôbec tak ťažké, ako napríklad prekonať pozemskú gravitáciu pri ceste do vesmíru.

Čas zmyselnosti (Restoration, USA, 1995, Michael Hoffman), Cinemax2, 13:25
Málo známy historický film s hviezdnym obsadením sa odohráva v Anglicku v období návratu Stuartovcov na trón po jedenástich rokoch vlády Olivera Cromwella. Hlavnou postavou v podaní Roberta Downeyho Jr. je mladý lekár pracujúci v provizórnych podmienkach univerzitnej nemocnice. Zhodou okolností sa z neho stáva kráľovský lekár a zámožný muž. V ďalších úlohách uvidíte Sama Neilla, Meg Ryan, Davida Thewlisa, Iana McKellena a Hugha Granta.

TV tipy 2.12. - 6.12. 2020

Štvrtok, 3. december

Thor (USA, 2011, Kenneth Branagh), Plus, 20:25
Thor je potomkom Odina, vládcu Bohov, ktorý sa niekoľko vekov snažil o nastolenie mieru. Jeho syn sa však všemožne snaží mier narušiť a preto je Odin nútený poslať Thora medzi smrteľníkov, navyše bez nadprirodzených schopností. Na ľudí si časom zvykne, najmä na vedkyňu Jane. Thor má však brata Lokiho, ktorý chce rozpútať peklo na zemi. Thor sa tak musí rýchlo rozhodnúť, či nechá ľudí trpieť alebo im zoči voči hrozbe pomôže. Marvelovka je vyčnievajúcim titulom v kinematografii režiséra Kennetha Branagha, ktorý sa okrem herectva venuje aj adaptáciám britskej klasiky – Shakespearea, najnovšie aj detektívok Agathy Christie.

Efekt Vašulka (Island, Česko, Švédsko, 2019, Hrafnhildur Gunnarsdóttir), ČT art, 22:05
Česi dali svetu mnoho, len málokto však vie, že k našim susedom môžeme lokalizovať aj vznik videoartu. Woody Vašulka pochádza z Brna, študoval však v Prahe na FAMU v jej najlepších rokoch. Práve tam stretol svoju budúcu manželku, Steinu z Islandu. Komunizmus im však príliš nevoňal a tak sa rozhodli emigrovať do USA. Rýchlo sa dostali medzi najväčších umelcov doby a čoskoro prišli s videoartom, ktorý tvorili po boku najvýznamnejších súčasných umelcov. Dokument je tak portrétom manželskej a umeleckej dvojice ale aj záznamom doby, ktorá priala slobode, kreativite a umeniu.

Goyove prízraky (Goya's Ghosts, USA, Španielsko, 2006, Miloš Forman), ČT art, 20:15
Ďalším úspešným českým emigrantom je aj Miloš Forman. Ten zažil v minulom storočí globálne komerčné aj kritické úspechy filmami "Prelet nad kukučím hniezdom" či "Amadeus". Umeleckým životopisom je aj jeden z jeho neskorších filmov Goyove prízraky. Maliar Francisco Goya v príbehu prichádza na kráľovský dvor, aby sa koncom 18. storočia stal dvorným portrétistom. Nesústredí sa však len na vrchnosť, maľuje aj chudobných, nebál sa škaredosti a surovosti, vo svojich dielach sa často snažil zachytiť skutočnosť. Forman v tejto snímke opäť zabŕda do univerzálnych otázok povinností umelca.

TV tipy 2.12. - 6.12. 2020

Piatok, 4. december

Zootropolis – mesto zvierat (Zootopia, USA, 2016, Byron Howard, Rich Moore), JOJ, 20:35
Snáď jediným negatívom tohto špičkového animáku je divný slovenský distribučný názov. Načo prekladať názov Zootopia na Zootropolis? Nenechajte sa ale vyviesť z miery, tento zvierací animák šľape naplno od začiatku do konca. Teda občas sa pribrzdí, to keď postavy idú vybavovať byrokratické záležitosti na miestny úrad, kde majú službu leňochody. Ide o príbeh mladej adeptky policajného zboru Judy Hopkavej, ktorá sa bude snažiť vo veľkomeste o úspešnú policajnú kariéru.

Prvý zradca (Il Traditore, Taliansko, Francúzsko, Nemecko, Brazília, 2019, Marco Belocchio), Dvojka, 22:25
Marco Belocchio sa na filmovú scénu uviedol najprv ako herec, neskôr sa však úplne oddal réžii. Jeho tvorba je charakteristická hlasným politickým podtextom, vo svojich filmoch často kritizuje pravicu. Obdobným filmom je aj Prvý zradca zasadený do Talianska 80. rokov charakteristických neľútostnými a násilnými vojnami mafiánskych skupín. V roku 1986 sa však odohráva jeden z procesov s mafiánskou skupinou Cosa Nostra. Súd má v talóne niečo, čo nikdy predtým nemal – zradcu, ktorý popíše členov aj fungovanie obávanej zločineckej skupiny. Každá akcia však vyvolá reakciu, a v takýchto prípadoch je pomsta istou odpoveďou.

Súdruh Drákulič (Drakulics elvtárs, Maďarsko, 2019, Márk Bodzsár), HBO, 23:45
Titul tejto maďarskej komédie znie všelijako, ide však o jednu z najvydarenejších európskych komédií minulého roka. Len počúvajte – Maďarsko 70. rokov terorizujú upíry, netreba sa však báť, monitoruje ich tajná polícia. K nej patrí aj dvojica mladých policajtov, ktorí dostanú úlohu sledovať súdruha Fabiána, ktorý sa s veľkou pompou vracia do krajiny aby daroval krv pre spriatelený Vietnam. Súdruh Fabián ani náhodou nevyzerá na svoj vek a to nie je jediná vec, ktorá nie je s kostolným poriadkom.

TV tipy 2.12. - 6.12. 2020

Sobota, 5. december

Veľká hra (Molly's Game, USA, Kanada, Čína, 2017, Aaron Sorkin), Plus, 20:25
Molly Bloom bola úspešná americká reprezentantka v zjazdovom lyžovaní, ktorej kariéra po skončení lyžovania sa ubrala nepravdepodobným smerom. Táto ctižiadostivá žena si otvorila tajné herne pre smotánku americkej spoločnosti, čítajúcej napríklad aj hollywoodske hviezdy. Film vznikol na motívy knihy samotnej športovkyne a podnikateľky a tú stvárnila Jessica Chastain. Okrem nej uvidíte Idrisa Elbu alebo Kevina Costnera. Film nakrútil ako debut ostrieľaný scenárista Aaron Sorkin.

Rozbité zrkadlo (The Mirror Crack'd, Veľká Británia, 1980, Guy Hamilton), ČT2, 20:00
Guy Hamilton je tvorca jedných z najúspešnejších britských filmov všetkých čias. Preslávil sa najmä ako režisér bondoviek so Seanom Connerym, venoval sa však aj vojnovej tematike a neprávom prehliadaná je aj jeho adaptácia románu Agathy Christie Rozbité zrkadlo. V nej sa malé mestečko stane lokalitou pre natáčanie historického filmu. Hlavné predstaviteľky sa však navzájom neznášajú, jedna z nich dokonca dostane niekoľko výhražných listov. Situácia sa rýchlo zmení, keď je na večierku otrávená sekretárka koktejlom, ktorý bol ale miešaný pre jednu z herečiek.

Poklad (Comoara, Rumunsko, Francúzsko, 2015, Corneliu Porumboiu), ČT art, 22:45
Rumunský film posledných 20 rokov netreba nijako zvlášť predstavovať. Úspechy slávi na medzinárodných fórach a niektoré rumunské snímky sa už stihli zaradiť medzi najkvalitnejšiu svetovú kinematografiu. Jedným z nich môže byť je tragikomédia "12:08 na východ od Bukurešti". Jej režisér Corneliu Porumboiu prichádza s filmom Poklad, jemnou satirou o Costim, ktorý sám seba vníma ako hrdinu. Preto keď za ním v jeden večer príde sused a zverí sa mu s tajomstvom, že vie o skrytom poklade, Costi neváha a sľúbi mu výpomoc. Samozrejme, za odmenu. Výsledok však nie je taký, ako očakávali. Vizuálne je film klasicky minimalistický, stojí predovšetkým na špičkových dialógoch a suchom humore.

TV tipy 2.12. - 6.12. 2020

Nedeľa, 6. december

Bába z ledu (Česko, 2017, Bohdan Sláma), Jednotka, 22:10
Jednu zo životných úloh pripravil pre slovenskú herečku Zuzanu Krónerovú renomovaný český režisér Bohdan Sláma (Štěstí, Divoké včely). Tá si zahrala starnúcu vdovu, ktorá sa rozhodla aj v momente, kedy sa zdá, že sa so životom nedá nič urobiť, vzoprieť osudu. Začne konečne myslieť aj na seba a nielen na svoje deti a vnúčatá. Začne sa stretávať s partiou otužilcov a tomuto v podstate extrémnemu športu podľahne, ako aj jednému z členov komunity v podaní Pavla Nového.

Balada o Cable Hogueovi (The Ballad of Cable Hogue, USA, 1970, Sam Peckinpah), Dvojka, 22:30
Sam Peckinpah sa preslávil veľmi štylizovanými a krvavými westernami, respektíve krimi filmami. Balada o Cableovi Hogueovi patrí čiastočne medzi výnimky v jeho kariére, pretože, ako už hovorí samotný názov, má atmosféru balady. Čo neznamená, že sa tu nevraždí a neumiera. Okrem toho ide o netradičný western aj z toho hľadiska, že sa v ňom objavuje automobil a predznamenáva tak koniec divokého západu 19. storočia. V hlavnej úlohe sa predstavil nepríliš známy Jason Robards.

Avatar (USA, Veľká Británia, 2009, James Cameron), Prima MAX, 9:05
Rok 2009 patril bezpochyby tejto sci-fi fantasy Jamesa Camerona. Ovládol kiná a zdalo sa, že svet hovorí len o Avatarovi. Technicky mimoriadne pôsobivý film rozpráva o človekom nedotknutej planéte Pandora, ktorá sa ale stane potenciálnym zdrojom cenných surovín. Nachádza sa tam totiž minerál, ktorý by mal na Zemi nevyčísliteľnú hodnotu. Na planétu sa však ľudia môžu dostať len ako avatary, to je prípad Jakea Sullyho, ktorého vyšlú na prieskumnú misiu. Sprvu sa zdá, že obyvateľstvo Pandory je mierumilovné, pri rečiach o ťažbe však padajú akékoľvek snahy o diplomaciu a začína skutočná vojna. Sully sa bude musieť rozhodnúť, na koho strane vlastne stojí.

TV tipy 2.12. - 6.12. 2020

autor Tatiana Rusnáková 2.12.2020
:)