BOSS LEVEL

BOSS LEVEL

7.0

S filmami o časovej špirále sa v poslednej dobe roztrhlo vrece. A niet sa čo čudovať. Téma prežívania jedného dňa dookola je chytľavá a navyše aplikovateľná v akomkoľvek žánri. Od komediálnej klasiky Na Hromnice o deň viac (Groundhog Day) sme sa tak dočkali sci-fi (Na hrane zajtrajška/Edge of Tomorrow alebo Zdrojový kód/Source Code), akčňáku (Lola beží o život), hororu (Všetko najhoršie/Happy Death Day) alebo teenagerského filmu (Before I Fall). Tento rok k nám zavítal vydarený Palm Springs a na Netflix čoskoro dorazí vianočná komédia v tomto duchu.

No Tradičné akčné béčko sme tu ešte v tejto podobe nemali. Hodenú rukavicu tejto výzvy zodvihol Joe Carnahan (Medzi vlkmi / The Grey, A-Team). Ten má v Hollywoode často problémy kvôli svojej náture, takže sme mohli očakávať drzú, drsnú a čiernohumornú jazdu. Navyše s chrumkavým obsadením. Frank Grillo (Patrola/End of Watch) je snaživý borec a po jeho bok sa podarilo zohnať Naomi Watts (Mulholland Drive), Michelle Yeoh (Sunshine) a hlavne Mela Gibsona (myslím, že tu výpis filmov netreba).

Roy (Frank Grillo) sa dostane do časovej slučky. Každý jeho deň začína tým, že sa ho niekto pokúša zabiť a vždy sa mu to aj podarí. Poučený priebehom budúcich udalostí však ostáva na žive každý deň trochu dlhšie. Snaží sa teda vypátrať čo sa vlastne deje a kto za všetkým stojí.

Boss Level má vynikajúci prvý akt. Nezdržujeme sa expozícou a ide sa rovno vec. Na rozdiel od hrdinov z príbuzných filmov, nemá Roy čas si svoju situáciu užívať. Budí sa totiž na to, že mu chce niekto odseknúť hlavu. Opakujúci deň pre nášho hrdinu proste nie je príliš dobrý. Ale pre diváka o to zábavnejší. Zabijak s mačetou v byte, vrtuľník za oknom a na ulici mnoho nástrah v podobe štýlových zabijakov. Všetko je nakrúcané s príjemnou hravosťou a prepálenou brutalitou. Takže sa dočkáme odseknutých ručičiek, nožičiek a hlavičiek. Frank Grillo rozbieha svoju charizmu na maximum (a dáva zabudnúť na tragické Jiu Jitsu). Je vybavený skvelou kondičkou a všetko berie s nadhľadom. Vždy má na perách nejakú vypečenú hlášku a svoje večné umieranie berie s milým sarkazmom (čo iné mu ostáva).

Boss Level

Po Wheelman je to jeho ďalšia one man show, no paradoxne je to aj jeden z najväčších problémov filmu. Nikto z ďalších zúčastnených hviezd nedostane poriadnu šancu zažiariť. Sú to proste figúrky do počtu, obsadené známymi tvárami. Čo najviac zamrzí práve u Gibsona. V poslednej dobe totiž “Cagovatie/Willisovatie” a objavuje sa v projektoch nehodných jeho predchádzajúcej kariéry (Force of Nature / Miliónový hurikán, Fatman). A po vynikajúcom Dragged Across Concrete je to škoda. Svojho záparáka si síce vychutnáva, ale scenár mu neponúka nič zaujímavé. A ešte horšie sú na tom Naomi Watts a Michelle Yeoh.

Stále však platí, že hlavný hrdina nemá problém film potiahnuť sám (takže ide skôr o frflanie neuspokojeného fanúšika menovaných hviezd). Akčné scény majú švih a iba občas nás postraší nedostatočný rozpočet (v podobe niektorých dosť zlých CGI trikov). V rámci zvoleného žánru a poetiky to ale nevadí. Carnahan sa opiera o videohernú štruktúru ešte viac ako je v podobných projektoch zvykom.

Boss Level

Po nedávnom vydarenom Guns Akimbo tak ide o ďalší darček pre milovníkov videohier. Keďže adaptácie tohto média vybuchujú jedna po druhej už takmer 20 rokov je dobre, že sa začínajú uchytávať aspoň v podobne brakovej štylizácii. Boss Level však nie je tak šialený až nepríčetný ako Radcliffovo dobrodružstvo s primontovanými zbraňami k rukám. Je totiž trochu ambicióznejší, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Niekedy okolo polovice sa začnú vyťahovať nové témy, tempo sa ukľudní a zbesilá naháňačka sa zmení na osudovú príbeh s presahom. Dostávame sa ku dňu predtým, začína sa rozplietať zápletka a zisťujeme, že Roy nepotrebuje zachrániť iba sám seba. Bohužiaľ tieto pasáže nefungujú najlepšie a tvorcovia narážajú na svoje kreatívne mantinely. Snaha o nadstavbu sa síce cení, no najlepšie film funguje aj tak v akčných intermezzách, kde sú všetci od Carnahana až po Grilla najviac doma.

Boss Level

Emócie sa nedarí budovať najlepšie, no stále nejde o žiadnu katastrofu. Iba táto “vážna” časť nie je tak chytľavá ako tá “braková”. Na konci sa tieto dva prístupy už celkom bijú a finále neponúka úplnú satisfakciu po akčnej, emotívnej a už vôbec nie intelektuálnej stránke. Zamrzí to, pretože pri lepšom uchytení sa tu mohol urodiť menší kult. Takto ostáva iba veľmi zábavná jednohubka, ktorá občas dokáže nakopnúť adrenalín aj bránice do pekných výšin.

Boss level je veľmi dobrým príspevok do “hromnicových” kúskov. Má sympatického hrdinu, hŕbu nápadov, tlčúce srdiečko a veľký index diváckej radosti. Občas je tak škoda, že opustí od pokleslej štýlovosti a snaží sa byť niečím viac. Tento menší kotrmelec sa ale dá bez problémov prepáčiť. Podobných divočín sa v tejto kvalite tak často nedočkávame.

Boss Level (USA, 2020, 100 min.)
Réžia: Joe Carnahan. Scenár: Chris Borey, Eddie Borey, Joe Carnahan. Hrajú: Mel Gibson, Annabelle Wallis, Michelle Yeoh, Naomi Watts, Frank Grillo, Ken Jeong, Will Sasso, Meadow Williams ...

autor Peter Pavlík 28.11.2020