JIU JITSU

JIU JITSU

1.0

Nicolas Cage je držiteľ Oscara, popkultúrny zjav a občas máte pocit, že je všade. Nicolas Cage je smutným prípadom herca, ktorý si mimoriadne sľubnú kariéru zabil v pochybných projektoch, často béčkovej kategórie. Nicolas Cage je bývalá hviezda, nemajúca problém vziať úlohy vo filmoch lížucich kvalitatívne dno. Nicolas Cage je aj vďaka svojich expresívnym hereckým výstupom vďačným podkladom pre internetových vtipálkov. Nicolas Cage zobral ponuku si zahrať vo filme Jiu Jitsu.

Nicolas Cage má teda úlohu vo filme pojednávajúcom o mimozemskom milovníkovi bojových umení (vyzerajúceho ako Power Ranger), ktorý nezničí planétu, ak s ním bude bojovať 6 ľudí (naozaj je ten film o tomto).

Nicolas Cage patrí v Jiu Jitsu k najlepším prvkom. Nicolas Cage je totiž z celého osadenstva a štábu najväčší profesionál a najtalentovanejší umelec. Nicolas Cage si uvedomuje v akej volovine sa objavil, tak sa snaží roztomilo prehrávať a na rozdiel od zvyšku štábu má potrebný nadhľad, aký si podobná blbosť zaslúži. Nicolas Cage bohužiaľ nemal dosah na ostatné zložky, takže aj keď sa tu kopíruje asi 10 filmov (od Predátora po Mortal Kombat), tak sa svojim inšpiračným zdrojom nevyrovná a pôsobí vyložene trápne.

Nicolas Cage sa spojil s režisérom Demitri Logothetisom (restart Kickboxera), na projekt si vydupali údajne 25 miliónov eur a dodali výsledok vyzerajúci desaťnásobne lacnejšie. Nicolas Cage ale nie je jedinou “hviezdou” tohto kúsku a objaví sa po boku napríklad Tonyho Jaa (Ong Bak) alebo Franka Grilla (pokračovania Captain Americu). Nicolas Cage síce nie je majstrom bojových umení, no zmienení páni vedia svojim telom poriadne hýbať, no tu na to dostanú pramálo príležitostí. Nicolas Cage má z mnohých akčných scén iba jednu a je pre ňu typické to, čo pre všetky ostatné (milé nápady ale šialene zle zrealizované). Nicolas Cage si evidentne myslel, že bude súčasťou štýlového kúsku, no výsledok je monotónny, nudný a príšerne tupý.

Jiu Jitsu

Nicolas Cage má vo svojej filmografii mnoho podobných kúskov, no tento bude vyčnievať aj v rámci jeho portfólia, pretože celé to pôsobí ako zlepenec nešťastných kreatívnych a remeselných schopností. Nicolas Cage mohol posunúť scenár nejakému kamarátovi, ktorý by mu vysvetlil, že dej potrebuje niečo ako nadväznosť scén a plot holes nestačí lepiť komiksovým titulkom. Nicolas Cage pozná mnoho ľudí a niekto z bývalých áčkových spolupracovníkov mu po priateľskej projekcii mohol povedať, že celý film pôsobí ako workprint (triky aj hudba sú skutočne z iného vesmíru).

Nicolas Cage sa tak bude v Jiu Jitsu objavovať predovšetkým na party, kde sa budú opití ľudia baviť na celkovej trápnosti tohto “veľdiela”. Nicolas Cage mal možno aj takýto plán, chcel sa upísať ďalšiemu kultu, pretože evidentne má svoju prácu rád a chce sa do sŕdc fanúšikov zapísať úprimným brakom. Nicolas Cage to ale mohol vysvetliť dopredu aj producentom, nech sa ešte viac pritlačí na absurdnosti, takmer úplne absentujúcom humore a “guilty pleasure faktore”. Nicolas Cage by si mal skutočne vstúpiť do svedomia a nebyť všade.

Jiu Jitsu

Jiu Jitsu je obyčajným absurdným a nudným béčkom, o ktoré by nikto bez slušného obsadenia nezakopol. Režisér sa snaží byť moderný a cool, no realizačná neschopnosť ťahá za oči pri POV bitke, dlhej jednozáberovke rovnako ako pri rakurzoch, strihu alebo práce s kaskadérmi. Proste celé zle. Fanúšikovia brakových kúskov dostali do rúk ďalšiu hračku a snáď sa aspoň oni na filme zabavia. Aj keď iným spôsobom ako si tvorcovia predstavovali.

Jiu Jitsu (USA, 2020, 102 min.)
Réžia: Dimitri Logothetis. Scenár: Dimitri Logothetis, Jim McGrath. Hrajú: Alain Moussi, Nicolas Cage, Raymond Pinharr, Mary Makariou, Tommy Walker, John D. Hickman, Eddie Steeples, Rick Yune ...

autor Peter Pavlík 26.11.2020