LOVE AND MONSTERS

LOVE AND MONSTERS

6.0

Asi máloktorý žáner sa na dlhé zimné večery najbližších mesiacov hodí lepšie ako katastrofické či postapokalyptické sci-fi. Snímka Love and Monsters do tejto škatuľky celkom dobre zapadá - na dystopický svet po zániku ľudskej civilizácie sa navyše pozerá skôr s humorom, nadhľadom a ľahkým dobrodružným duchom, čo divákovi ani z posledných zvyškov optimizmu a dobrej nálady určite neuberie. Hoci mal film pôvodne namierené do kín (premiéra bola dokonca plánovaná až na február 2021), napokon sa dostal už v značnom predstihu do online priestoru ako VOD.

Pandémia? Vojna? Globálne otepľovanie? Trikrát vedľa. Pokiaľ ide o príčinu zániku modernej civilizácie, režisér a scenárista Michael Matthews v snímke Love and Monsters oprášil starý dobrý nápad so smrtiacim asteroidom. Na rozdiel od tradičných, vedecky podložených predikcií však horiaci objekt z neba tentokrát nespôsobí fatálnu prírodnú katastrofu, ale bizarné mutácie hmyzu, kôrovcov a obojživelníkov, ktoré človeka posunú na opačný koniec potravinového reťazca, než bol doteraz zvyknutý.

Samotný náraz a bezprostredné udalosti po ňom nás ale v snímke Love and Monsters budú zaujímať len okrajovo. Do deja totiž vstupujeme až o dlhých sedem rokov neskôr, rovnými nohami do novej reality, v ktorej sa ľudstvo preskupilo do partizánskych kolónií brániacich sa pred záhubou súdržnosťou, vynaliezavosťou a húževnatosťou.

V jednej z kolónií prežíva svoj “život po živote” aj 24-ročný Joel (Dylan O'Brien). V otvorenom boji s mutantmi síce nestojí za nič, je však výborným kuchárom a vo voľných chvíľach sa venuje tvorbe kreslenej encyklopédie zmutovaného hmyzu. V spoločnosti parťákov a parťáčiek z kolónie sa mu žije celkom pohodlne a bezpečne. Niečo, alebo skôr niekto mu tam ale chýba: dávna priateľka Aimee (Jessica Henwick), s ktorou ich kedysi rozdelil práve asteroid.

Navzdory svojej zbabelosti a nulovým survivalistickým schopnostiam sa Joel vydáva na sedemdňovú púť do vzdialenej kolónie, kde sa mu po rokoch hľadania podarilo svoju starú lásku cez vysielačku vypátrať. Filmový dej mapuje dobrodružstvá, ktoré ho cestou postretnú - a od základov zmenia.

Snímka Love and Monsters je, celkom priliehavo, propagovaná ako “dobrodružná komédia” - a hádam by sa ešte hodilo dodať, že ideálna najmä pre mladšie ročníky (alebo aspoň mladých duchom). Napriek vyhrotenej katastrofickej zápletke od filmu určite nečakajte plnohodnotné napätie a brutálnu akciu v pravom zmysle slova – i keď obrie šváby či červy sem-tam niekoho naozaj zožerú, zaobíde sa to všetko bez jedinej kvapky krvi a s ľahkým úsmevom.

Love and Monsters

Film vám zrejme bude každú chvíľu pripomínať niečo, čo ste už videli. Najčastejšie ho označujú za pacifistickejšiu (no tiež menej vtipnú) verziu Zombielandu (2009), našli by sa tu ale aj odľahčené parafrázy na kopec ďalších žánrových kultoviek. Vykrádačka, alebo pocta? Záleží to asi od uhla vášho pohľadu. Príbeh samotný je zároveň pomerne konvenčným, naivným a predvídateľným “coming-of-age" oblúkom - z mladého outsidera sa v mene lásky stáva ostrieľaný krotiteľ príšer a napokon aj skutočný hrdina.

Scenár si nerobí veľké starosti ani s vnútornou logikou a dovysvetľovaním. Veľakrát sa tak možno pozastavíte nad nejakou celkom očividnou dedukciou či nezodpovedanou otázkou, ktoré však film celkom odignoruje. Inokedy je vám zase všetko jasné už dávno predtým, než sa to stane. No ak práve máte náladu na oddychovú feel-good záležitosť jemne šmrncnutú sci-fi a prešpikovanú obrími bezstavovcami, nič z toho vám v princípe nemusí vyslovene prekážať.

Love and Monsters

Love and Monsters je aj vo svojej nedokonalosti príjemne sebavedomý a suverénny počin, ktorý si tak nejak ide svoje – a je to v podstate celkom sympatické aj pozerateľné. Hlavný hrdina v podaní Dylana O'Briena (môžete ho poznať napríklad z akčného sci-fi Labyrint: Útek, 2014) je ultimátny lúzer, s ktorým sa ľahko sympatizuje, obzvlášť, keď sa k nemu pridá charizmatický psí hrdina Boy. Pozitívne sú tu ale vlastne takmer všetky postavy (až na pár podrazákov, ktorí však obratom dostanú, čo im patrí) a úplne čiernobiele nakoniec nie sú ani samotné monštrá.

Love and Monsters je tak jeden z pomerne mála katastrofických filmov, pri ktorých si celkom radi nasadíme ružové okuliare a uveríme v happy end – aj keď to chce značný kus nadhľadu a zhovievavosti.

Love and Monsters (Kanada / USA, 2020, 109 min.)
Réžia: Michael Matthews. Scenár: Brian Duffield, Matthew Robinson. Hrajú: Dylan O'Brien, Jessica Henwick, Michael Rooker, Dan Ewing, Ariana Greenblatt, Ellen Hollman ...