BORAT SUBSEQUENT MOVIEFILM

BORAT SUBSEQUENT MOVIEFILM

6.0

„Jagshemash?“ je populárny opener reportéra Borata Sagdiyeva, šiesteho najznámejšieho Kazacha. Po udalostiach spred 14 rokov, kedy nazrel do kultúrnej kuchyne US&A sa z neho razom stal aj najznámejší obyvateľ krajiny zo strednej Ázie. Návrat domov však preňho znamenal stav nemilosti, verejné ponižovanie a dlhý pobyt v gulagu. Rodina sa zaňho hanbí do takej miery, že si jeden z jeho synov zmenil meno na Jeffreyho Epsteina. Zostala mu len dcéra Tutar, dve ošípané a jedna krava.

Borat je náhle vytiahnutý z gulagu. Ostrihaný, s typickou uniformou a „cigánskymi“ slzami v žilách dostáva novú misiu, po ktorej mu svitne nádej na odpustenie. Stačí len doručiť kazašského ministra kultúry, ktorým je opica Johnny, americkému viceprezidentovi Mikovi Pencemu. Má to samozrejme háčik. Po príchode do US&A vypadne z debne, v ktorej bol Johnny prevážaný, Boratova dcéra. Začína tak dobrodružstvo, aké ani jeden z nich nečakal s koncom v podobe nehynúceho prospechu pre hrdý kazašský národ.

Sacha Baron Cohen je kontroverzný posol satiry (nielen) amerického spôsobu života, ktorý sa neštíti drsného humoru, často hraničiaceho až s nevkusom. Televízny Ali G ho dostal do povedomia divákov, ale preslávil sa až postavou Borata. Nasledovali rakúsky módny návrhár Bruno a diktátor Aladdin z fiktívnej krajiny Wadiya. Naposledy vytiahol skvelú satirickú polohu v seriáli Who is America?, dostupnom na HBO. Teraz sa vracia s Boratom, ktorý ako správny reportér prináša aktuálny kukuč do diania v US&A. Rok 2020 je však náročný a tak film nenájdete v kine, ale na platforme Amazon Prime.

Nový Borat má viacero podružných názvov, pretože cieľ misie sa počas minutáže mení a s ním aj doplnkové označenie snímky. Oproti prvému dielu má dvojka výraznejší dramaturgický oblúk, ktorého centrom je vzťah Borata s dcérou Tutar (Maria Bakalova). Nejde však o nič prevratné a navyše sa často využíva klišé. Od druhej polovice dostáva rodinná linka výrazný priestor, čo pôsobí na Boratove pomery zvláštne.

Borat Subsequent Moviefilm

Na vzťahu syn-dcéra sa ukazuje Cohenova kritika neexistujúcich pravidiel vychovávania dievčat v Kazachstane, čo ešte viac odpútava pozornosť od čisto americkej línie. Miestami sa naskytne aj veľmi zaujímavý presah, napríklad keď Borat stretne dvoch republikánov – zjavných Covid-19 konšpirátorov, ktorí mu na margo spomínaných pravidiel sucho odvetia, že ide o hoax.

Ultra-vtipných momentov je menej, nakoľko zmýšľanie Borata je už známe a v kombinácii s absenciou autentickosti humor skrátka tak nešliape. Spovedanie nič netušiacich ľudí už nie je v rukách samotného Borata, pretože po opätovnom príchode do US&A ho na ulici ľudia spoznávajú, tak musí fiktívna postava vymýšľať viaceré fiktívne prestrojenia (country spevák alebo profesor).

Borat Subsequent Moviefilm

Obyvateľom krajiny s najlepšou svetovou demokraciou sa aj tak ujde veľa bonmotov, či už z návštevy krízového centra pre tehotné, počas nechutnej scény z plesu debutantiek alebo technologický výsmech, ktorý sa však dá uplatniť na celú planétu. Všetko ale sprevádzajú aj opakované alebo nezaujímavé vtipy, či už sa dostane na tému demokratov, republikánov alebo feminizmu. Čerešničkou zvláštnej druhej polovice je scéna s Rudym Giulianim.

Trefnejší, zaujímavejší a podstatne hlbší je Cohen v spomínanom seriáli Who si America? V Boratovi najvýraznejšie lipne k téme postavenia žien v spoločnosti a umocňuje tak podozrenie, že okrem opakovaných tematických rámcov do filmu pretavil tie, ktoré sú „in&hot“ a nesústreďuje sa skôr na porovnanie spoločnosti so stavom, kedy ju opúšťal pred 14 rokmi. Svoje trenky varí vo vode, ktorá už bola párkrát vydestilovaná.

Borat Subsequent Moviefilm

Druhý Borat bez zjavného doplnkového názvu je ťahaný nahor záverečnou desaťminútovkou, ale vo výsledku ide skôr o priemerný film, ktorý by fungoval skôr ako nadstavba k jednotke, než ako samostatné pokračovanie. Dramaturgický oblúk je síce zo začiatku zaujímavý a svieži, ale len kým divák nenarazí na klišé.

Ako nazeranie do kultúry US&A funguje menej ako predchodca a aj samotný komik mal od roku 2006 lepšie satirické momenty, než ukazuje tu. Americká ulica sa za tých pár rokov výrazne zmenila, je rezistentná a vidno, že problém s úprimným reagovaním na podivnosť je značný, najmä ak už komika či jeho postavu ľudia poznajú. Alebo za to môže strohý fakt, že si za prezidenta zvolili oveľa väčšieho šaša, než je Borat a akákoľvek odchýlka im už krvný tlak nedvíha.

Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan (UK / USA, 2020, 95 min.)
Réžia: Jason Woliner. Scenár: Sacha Baron Cohen, Anthony Hines, Dan Swimer, Peter Baynham, Erica Rivinoja, Dan Mazer, Jena Friedman, Lee Kern, Nina Pedrad. Hrajú: Sacha Baron Cohen, Maria Bakalova, Tom Hanks, Dani Popescu, Manuel Vieru, Miroslav Tolj, Alin Popa ...

autor Lukáš Slovák 27.10.2020
6.0
6.8