LETNÍ REBELI

LETNÍ REBELI

5.0

Slovenská tvorba si pýta niektoré žánre ako soľ. Politické trilery či adaptácie kníh posielame do kín aj každý rok, ale čo tak kvalitný detský film? Je fajn vidieť že raz za čas sa dáky objaví a pokúsi nalákať do kina mladšie obecenstvo na niečo iné ako Disneyho hit či béčkový animák.

Letní rebeli sa odohrávajú počas prázdnin a ich hrdinom je chlapec Jonáš. Každý rok chodil s otcom do Handlovej, kde si užíval plavby na člne alebo rybačku. Ale v živote Jonáša sa všetko zmenilo: otec zomrel, žije s mamou a malým bratom v Drážďanoch, ale túži po úteku za dedom, kde by bolo všetko ako predtým. Len čo pristane na stole vysvedčenie, na tajňáša píše v mene mamy, že príde - a jedno ráno už sedí vo vlaku na Slovensko.

Deda nenájde v úplne najlepšom stave. Ani on sa nevie zmieriť so stratou syna a trúchli po svojom: skladá staré mašiny, šupne denne pár pív a na nič nemá chuť. Netrvá dlho, kým Jonáš začne ľutovať, že sem prišiel. Ale Handlová otvára nové možnosti a dobrodružstvá - stačí, že sa dá dokopy s Alex, ktorá si žije ten správny rebelantský letný život. Spolu ich čakajú nezabudnuteľné prázdniny, kedy budú pokúšať šťastie na jazere, v meste, s maminými kvetmi i veľkým biznis plánom.

Prvú polhodinu vyzerajú Letní rebeli nádejne. Majú až potenciál priblížiť sa k silnej dráme Piata loď. Avšak ako sami tvorcovia potvrdili, nechceli ísť do artového štýlu, čo sa prejaví na celkovom pocite, že film ako celok je malo výrazný. Scenár filmu sa hladko vtesnal do 90 minút a na konci divák zisti, že sa tu príliš veľa nedeje. Asi je to zámer a snaha sprístupniť film aj mladšiemu divákovi, no ten odchovaný na rýchlej produkcii zo zahraničia, sa môže občas nudiť a hoci vybrané šibalstvá si vychutná, ich hustota nie je príliš vysoká. Niektoré prečiny sú riadne drzé, no nejde o nič svetoborné. Miestami máte pocit, že rebeli sú skratka málo rebelantskí a ostali len na povrchu.

Paradoxne viac sa film môže páčiť skupine 35 až 50-ročných, ktorí si podobné letá zažili na vlastnej koži, keď ešte neboli smartfóny a dlhé dni na potoku, rieke či na sídlisku sa im naplno vryli do pamäti. Letní rebeli majú výbornú výpravu a atmosféru leta v malomeste, kde sa čaká na ďalší kopček zmrzky, langoš či limču a medzitým si každý kráti chvíle ako vie - na bicykli, stanici či len medzi panelákmi a na námestí. Občasné zábery výborne vystihujú zaspaté mestečko a to všetko sme si kedysi zažili sami. Teplo sála zo záberov naplno, letný večer či západ slnka je dobre zobrazený. Handlová je miesto, kde očividne zastal čas a tvorcovia sa to neboja ukázať.

Letní rebeli

Ako ľahší letný film môže pár divákom sadnúť, akurát na vás azda nedoľahnú tak dobre ako by mohli či mali. Niekedy sa o hrdinov bojíte, ale tak podvedome neskôr vytušíte, že možno ani netreba. To občas škodí dramatickým scénam, vyšumia. Prekvapení nie je veľa a občas prídu na počkanie - sú to skôr také šťastne náhody ako scenáristický um.

Azda najväčšiu tému (strata otca) nechajú autori len preplávať. Je ústredná, siaha na osudy i správanie hlavných postáv, no autori ju akceptujú, ale neriešia do hĺbky. Máme si ju vyčítať z náznakov a skúsiť sa chápať z pár scén? Dobre, ale o čo lepšie by mohla vyznieť, ak by sa do nej postavy naplno opreli. Od malého chalana sa to čakať nedá, jeho mama je väčšinu času mimo obrazu a dedo je postavený skôr do inej roly. Téma straty otca a syna tu visí - mohla by citlivejšie i častejšie rezonovať.

Letní rebeli

Z ponuky hereckých výkonov sa lepšie darí skôr malej Alex ako hlavnému hrdinovi Jonášovi, avšak jeho na platne oveľa viac. Ťažko sa Vám budú k nemu hľadať sympatie hoci jeho osud mu nezávidíte. Pavel Nový ako dedo má dobre chvíle, spočiatku si budete zvykať. Szidi Tobias má málo priestoru a nemecká mama nie je príliš sympatická. Jana Oľhová je tradične výborná, ale ukáže sa sporadicky.
Rovnako Michal Kubovčík so svojím humorom.

Letní rebeli mali potenciál, no nepodarilo sa ho pretaviť naplno do diváckeho výsledku. Prázdninová nostalgia na pár divákov zaberie, ale vo výsledku je tu pár dobrých scén ako silný celok. Koprodukčné kompromisy cítiť pri soundtracku: anglické piesne vyslovene pília uši a nehodia sa sem, zatiaľ čo lokálna produkcia znie lepšie. Má to plusy i mínusy, opäť platí, že sa mame z čoho poučiť. Šanca na malý letný prekvapivý film tu bola - ale Loli parádička veru nechodí každý rok.

PS – Moje nostalgické druhé ja pochádzajúce rovnako z malomesta nebolo také kritické a pridáva ešte bod.

Letní rebeli (Slovensko / Nemecko, 2020, 90 min.)
Réžia: Martina Saková. Scenár: Silke Schulz, Martina Saková. Hrajú: Eliáš Vyskočil, Pavel Nový, Szidi Tobias, Kaya Möller, Liana Pavlíková, Jana Oľhová