RAOUL TABURIN

RAOUL TABURIN

6.0

Začiatok tohto leta prinesie do našich kín slnkom zaliatu francúzsku komédiu s názvom Raoul Taburin. Knižná komiksová predloha od známeho francúzskeho humoristu a ilustrátora Jeana-Jacquea Sempého znova ožíva. Tentokrát bude bojovať o priazeň divákov vo filmovom šate. Sempého jednoduché, no veľavravné karikatúrne kresby a plagátové ilustrácie už možno vo Francúzsku považovať za neodmysliteľnú súčasť ich tradičnej kultúry. Autor ilustrácii známej série Malý Mikuláš stvoril aj milý príbeh o Raoulovi – vychýrenom opravárovi bicyklov, ktorý k týmto dvojkolesovým tátošom prechováva veľkú lásku. Má to ale jeden háčik...poďme sa však vrátiť na úplný začiatok.

Príbeh Raoula Taburina (dospelého Raola hrá belgický herec a komik Benoît Poelvoorde) nás privádza na čarovný vidiek na juhu Provensálska. So svojou pôvabnou manželkou Madeleine (Suzanne Clément) a dvoma rozkošnými deťmi tu vedie pohodový a až príjemne lenivý život. Raoul je vo svojom rodisku veľmi rešpektovanou osobou. Je známy nie len ako absolútny odborník na bicykle - na ich telo aj dušu (a to doslova), no navyše okolo jeho osoby koluje niekoľko obdivuhodných historiek, vďaka ktorým si u miestnych obyvateľov získal nevídaný obdiv a uznanie.

Jeho na prvý pohľad idylický život však predsa len niečo narúša. Milovník dvojkolesového cestného prostriedku skrýva tajomstvo, ktoré ho už roky rokúce nesmierne ťaží. Tajomstvo, ktoré je v jeho pozícii tak prosté, až je neuveriteľné - Raoul nevie jazdiť na bicykli. V príbehu sa vraciame až na samotný zrod jeho nedokonalosti, do jeho útleho detstva. Ponúka sa nám obraz na malého Raoula v svetlých trakoch, sledujeme jeho spoločné zážitky s otcom a ich každoročné povzbudzovanie na miestnych cyklistických závodoch. No zároveň pri jeho každom jednom pokuse priučiť sa tomuto umeniu zdrvujúco zlyháva. V momente, keď sa odlepí od zeme a položí nohy na pedále, končí jeho túžba udržať rovnováhu v zelených kríkoch, či rovno s odtlačeným lícom na betóne.

Raoul si spočiatku myslí, že vyzradením svojho tajomstva by v očiach svojich najbližších vyvolal iba veľké sklamanie. No vždy keď sa aj konečne rozhodne ísť s pravdou von, nik mu neverí. Jeho priznanie každý vníma ako dobrý humor a paradoxne si ním iba viac upevňuje svoju silnú povesť akrobata. Obyvatelia malebnej dedinky totiž nie sú schopní prijať fakt, že by sám veľký cyklista Taburin nedokázal udržať rovnováhu bez pomocných zadných koliesok. A tak to Raoul s pravdou nadobro vzdáva. Keď sa jedného dňa na vidiek dočasne prisťahuje známy parížsky fotograf Hervé Figougne (Edouard Baer), ktorý má záujem zachytiť čaro každého jedného obyvateľa, každej jednej osobnosti a jeho výnimočnej profesie, odrazu hrozí riziko, že Raoulovo tajomstvo bude nenávratne odhalené. Hervé má totiž záujem zachytiť Raoula priamo v akcii – v pohybe na bicykli.

Raoul Taburin

Levanduľové polia a tehlové domčeky s farebnými okenicami obrastené plaziacou sa zeleňou vynímajúce v romantických úzkych uličkách. Všadeprítomná retro atmosféra s absenciou rušnej mestskej premávky. Ženy v sukniach na bicykloch s košíčkami a s úsmevom na tvári, na ktoré im dopadajú trblietavé slnečné lúče. Tóny harmoniky a bezhraničná pohoda. Ak vám táto rozprávková atmosféra tak trochu pripomenie príbeh Amélie z Montmartru, možno vás neprekvapí fakt, že v oboch filmoch stojí za scenárom tá istá osoba - Guillaume Laurant. Guillaume má na svedomí aj scenár k minuloročnému oceňovanému animáku Kde je moje telo? (J'ai perdu mon corps). Ten je trochu z iného súdka a najmä je viac dramatický, no rozhodne tiež stojí za pozornosť.

Pre iba 33-ročného režiséra Pierrea Godeaua je Raoul Taburin v poradí jeho tretím celovečerným filmom. Po komediálnej dráme Juliette (2013) v roku 2016 natočil drámu Zničení láskou. Tentokrát prináša príbeh, v ktorom pracuje s témami ako ľudskosť, pochopenie, úprimnosť a skutočné priateľstvo, ktoré vzniká iba vtedy, ak sa jeden druhému otvoríme a odokryjeme svoje najcitlivejšie miesta a slabiny. Zároveň v deji dostáva priestor aj neodmysliteľný fakt, že ľudia neustále potrebujú v niečo veriť. Mať svojho hrdinu, prostredníctvom ktorého si dokážu splniť možno práve aj svoje vlastné sny, na ktoré sami počas života nedostali odvahu.

Raoul Taburin

Príbeh je tak trochu príliš prostý na to, aby presne 90 minút dokázal diváka naplno pohlcovať a ani na chvíľu nenudiť. Prebúdza v nás ale dieťa, ktoré drieme v každom z nás a volá ho na malé dobrodružstvo. Pripomína nám, že podstatou života nie je vynikať v každej oblasti a večne sa karhať za svoje chyby, či nedokonalosti. Naopak, poukazuje na dôležitosť užívať si to všetko, čo máme a milovať ľudí, ktorí milujú nás, bez ohľadu na naše chybičky krásy.

Celkový dojem z filmu možno výrazne ovplyvní fakt, v aký daný moment vás zasiahne. Zájsť si naň po ťažkom náročnom dni do kina môže padnúť naopak celkom vhod. Atmosféru pospolitosti a kľudného malomestského prostredia, v ktorom akoby tak trochu zastal čas bude divák vnímať ako príjemné oddýchnutie od uponáhľanej doby a súčasných nevrlých vzťahov. Dopĺňajúce snové pasáže iba podčiarkujú myšlienku krátkeho úniku z reality výmenou za návštevu do detských čias. Raoul Taburin je príjemná jednohubka, na ktorú možno pomerne rýchlo zabudnete, no na horúce letné dni a chvíľkové poláskanie duše je ako stvorená.

Raoul Taburin (Francúzsko, 2018, 90 min.)
Réžia: Pierre Godeau. Scenár: Jean-Jacques Sempé (book), Pierre Godeau, Guillaume Laurant. Hrajú: Benoît Poelvoorde, Edouard Baer, Suzanne Clément, Victor Assié, Grégory Gadebois, Ilona Bachelier, Marilou Aussilloux, Vincent Desagnat, Léo Dussollier, Christian Fabre, Andrea Hachuel

autor Simona Sopiaková 2.7.2020
6.0
6.0