DA 5 BLOODS

DA 5 BLOODS

6.0

Preplnený bar v srdci Hočiminovho Mesta, kedysi nazývaného Saigon. Štvorica postarších Afroameričanov brázdi tanečný parket a naplno využíva exotický charakter tohto osudom skúšaného miesta. Nie sú tam však na dovolenke, i keď to tak vyzerá. Starí kamaráti Paul, Otis, Melvin a Eddie sú vojnovými veteránmi a späť do Vietnamu prišli hľadať telesné pozostatky niekdajšieho veliteľa čaty Normana. K tomu len tak pomimo aj dávno stratený poklad. Ale návrat do džungle so sebou nesie úskalia a nepríjemné spomienky, ktorých dopad pocíti každý z nich.

Režisér Spike Lee je známym matadorom a jeho filmy si zvyknú držať popularitu aj po rokoch. Posledným výstrelkom bol veľmi pozitívne prijatý BlacKkKlansman. V duchu témy rasizmu, černošského hnutia a boja za rovnoprávnosť pokračuje aj v najnovšom filme Da 5 Bloods, ale príbeh preklápa na opačnú stranu sveta, do moderne pôsobiaceho vietnamského mesta a odľahlej džungle, plnej traumatizujúcich spomienok pre všetky zúčastnené strany konfliktu.

Už z úvodných záberov je zrejmé skvelé načasovanie filmu, vzhľadom na aktuálne udalosti v USA. Témou je rasová nerovnosť, ktorá sa na vojne vo Vietname odzrkadlila vo forme nasadzovania Afroamerických oddielov do prvej línie a celkovo ich vysokým percentom medzi vojakmi.

Archívnymi zábermi nám Lee pripomína významné udalosti druhej polovice 20.storočia z rasového uhla – strieľanie na Univerzite v Kente, demonštrácie alebo vraždu Martina Luthera Kinga. V širšom kontexte vidno paralely medzi súčasnými náladami americkej spoločnosti a udalosťami z konca 60. a začiatku 70. rokov. Za slobodu a spoločenské postavenie bojovali už za 2.svetovej vojny a Vietnam bola akási druhá šanca a s narastajúcim napätím a vášňami to s vyslovenou rovnoprávnosťou stále nevyzerá ružovo.

Venovať sa však len politickému odkazu v kombinácii so súčasným pozadím (častá kritika Trumpa) by divákov neuspokojilo a keďže postavy čaká púť do džungle, tak k tomu prináleží aj nutná dávka akcie. Očakávajte prestrelky, nášľapné míny alebo dokonca silné scény z retrospektívy s veliteľom Normanom. Vizuálne má film čo ponúknuť, ale nejde o špinavé prostredie Vietnamu, ako ho poznáme z kultových filmov, ktoré vznikali bezprostredne po konci vojny. Scény sa odohrávajú v krásnych panorámach, ktoré si kamera vychutnáva.

Da 5 Bloods

Da 5 Bloods však vôbec nie je nejakým prevratným filmom a na kultový status pravdepodobne nedosiahne. Problémov je viacero. Už na úrovni scenára sa odohrávajú veľmi pochybné dejové šachy, ktoré hraničia s náhodami, čo pôsobí dosť béčkovo. Taktiež strihová zložka vyslovene trpí, jednak je plná chýb už od úvodu filmu (časom ich však našťastie ubúda) a na druhej strane dostáva na frak dĺžkou celého filmu.

Vyše 150 minút je ozaj veľa, keď sa režisér nevie rozhodnúť, či chce ponúknuť akciou nabitý návrat do Vietnamu alebo agitáciou prepchatý umelecký film. Dokopy to akosi nejde a často to škrípe už na samotných postavách, najmä ak jedna z nich začne v druhej polovici nezmyselne búrať štvrtú stenu medzi divákom a filmom, hrajúc sa na akúsi afroamerickú postApokalypsu, ktorú s majstrovským dielom F.F. Coppolu spája akurát tak ten Vietnam.

Da 5 Bloods

Nezachraňuje to ani oduševnený výkon Delroya Linda, aj keď sa cesta jeho postavy Paula môže zdať niekomu zaujímavá. V kontexte druhej polovice ho však scenár využíva ozaj nešťastne. Malou náplasťou môžu byť vtipné odkazy, medzi ktoré sa isto dá zaradiť povestné „shiiit“ herca Isiaha Whitlocka Jr., známe zo seriálu The Wire. Taktiež extrémne pribratá verzia Jeana Rena stojí za to.

Snímka Da 5 Bloods by sa jednoslovne dala charakterizovať ako „zmätočná“. Ktovie, možno ju chcel Lee nakrútiť absolútne v duchu vietnamskej vojny, nakoľko aj tá bola chaotická. Hlavne aj zbytočná, čo ale tento film isto nie je. Má svoje silné momenty, vtip a dobrú akciu. K tomu je však pridaná kopa agitácie, a to sa navzájom bije, takže vo výsledku z toho vzišiel rozbitý a extrémne rozťahaný pokus. No a také pozerať v pohodlí domova na Netflixe môže byť niekedy utrpenie (mrk, mrk The Irishman).

Da 5 Bloods (USA, 2020, 154 min.)
Réžia: Spike Lee. Scenár: Danny Bilson, Paul De Meo, Kevin Willmott, Spike Lee. Hrajú: Delroy Lindo, Jonathan Majors, Clarke Peters, Norm Lewis, Isiah Whitlock Jr., Mélanie Thierry, Paul Walter Hauser, Jasper Pääkkönen, Johnny Nguyen ...

autor Lukáš Slovák 19.6.2020
6.0
8.2