SHIRLEY

SHIRLEY

7.0

Keď Fred (Logan Lerman) a jeho žena Rose (Odessa Young) prichádzajú do domu renomovaného profesora a slávnej spisovateľky, má to byť len na krátko, kým si v novom meste, kde Fred nastupuje ako asistent na univerzite, nájdu svoje vlastné bývanie. Toxický vzťah narcistického záletníka Stanleyho Hymana (Michael Stuhlbarg) a nevypočítateľnej outsiderky Shirley Jackson (Elisabeth Moss) ich ale pohltí ako čierna diera a obráti ich životy naruby. Shirley je pozoruhodná životopisná dráma, v ktorej sa režisérke Josephine Decker darí celkom sugestívne preplietať portrét hlavnej hrdinky s esenciou jej vlastnej umeleckej tvorby. Biografia slávnej hororovej spisovateľky je napínavá, snovo desivá a ide svojim postavám až pod kožu.

Keď Shirley Jackson v roku 1965, statočne zhumpľovaná nezdravým životným štýlom, len ako 48-ročná zomrela na zástavu srdca, zanechala po sebe šesť románov, dve autobiografie a asi 200 poviedok. K inšpirácii jej do počtu pomerne skromnou, no kvalitatívne ozaj výnimočnou tvorbou sa dodnes hlásia napríklad Stephen King, Richard Matheson či Neil Gaiman. Jej prenikavý talent ale mal aj odvrátenú stránku - Shirley bola vraj až chorobne nespoločenská, nevypočítateľne prchká a celkom pohltená svojimi úzkosťami a fóbiami.

Jej stavu podľa všetkého príliš nepomáhal ani manžel Stanley. Na jednej strane bol síce jej dvorným literárnym kritikom a neúnavným sparring-partnerom vo vášnivých intelektuálnych prestrelkách, no zároveň ju neustále zaháňal do kúta svojím mačizmom a neverami, ktoré spoľahlivo zadupávali do zeme jej krehké sebavedomie.

V okamihu, keď do tejto svojskej bubliny vstupuje (tentokrát celkom fiktívna) dvojica Rose a Fred, mesto Bennington práve žije tajomným zmiznutím jednej zo študentiek na univerzite, kde Stanley prednáša. Shirley sa touto záhadou inšpiruje a púšťa sa do vyčerpávajúceho písania svojho druhého románu Hangsaman (1951). Okrem zmiznutej študentky sa však jej múzou stáva aj naivná, no vnímavá Rose, ktorá je práve na začiatku podobne neutešenej cesty, po ktorej kráča aj Shirley samotná - jej osudom je stať sa vedľajšou úlohou vo vzrušujúcom a ničím neobmedzovanom živote svojho manžela...

Shirley

Shirley nie je typ filmu, ktorý by trhal divácke rekordy alebo zberal prestížne ocenenia (hoci sa objavil v programe festivalov Sundance aj Berlinale). Je to však rozhodne snímka, ktorá je plná až po okraj - veľkých tém a viacvrstvových emócií, zaujímavých postáv a výborných hereckých výkonov, napätia hodného detektívky a myšlienok ako z psychologického trileru. Hoci nám divákom v ňom majú byť zrejme najbližšie postavy Rose a Freda, v skutočnosti sú to len “anonymní” zástupcovia tisícov iných mladomanželiek, ktoré práve s trpkosťou zisťujú, kde je v živote ich miesto, a ambicióznych mladíkov, čo sa v honbe na vrchol spoločenského rebríčka stále viac vzďaľujú sami sebe (film je silne ukotvený v dobe, v ktorej sa odohráva, čo neustále podtrháva aj výbornou hudbou, dôslednými kulisami a kostýmami či verne vykreslenou, dobovou spoločenskou atmosférou).

Skutočne fascinujúcim je, samozrejme, najmä klaustrofobický vzťah Shirley a Stanleyho – čiastočne zásluhou zručného scenára (vznikol na motívy knihy od Susan Scarf Merrell), ktorý z nich robí odpudivé aj príťažlivé, priam románovo nepredvídateľné postavy. Veľký podiel ale na tom majú aj Elisabeth Moss a Michael Stuhlbarg, ktorý z toxickej chémie svojich postáv vykúzlili celkom vďačný herecký mini-koncert. Obzvlášť žiari samotná Moss, ktorá rozorvanosť svojej hrdinky zachytáva do najjemnejších nuáns mimiky, postoja či výrazu a pridáva tak filmu celú jednu vrstvu - možno tú vôbec najdôležitejšiu. Práve jej “výživnosť”, napokon, celkom zdatne maskuje, že sa vo filme toho mimo vnútorných pochodov hlavných hrdiniek vlastne zas tak veľa nedeje.

Shirley

Ak sa trochu vzdialime od reálnej predlohy hlavnej postavy, Shirley je vlastne príbehom o ženách v pasci sveta, ktorý aj napriek ich úspechu, talentu či vzdelaniu neprestáva patriť mužom. Tak, ako hrdinka Hangsamana, ktorá po sérii životných sklamaní stráca rozum aj kontakt s realitou, utápa sa aj samotná Shirley v neprehľadnej mozaike paranoidných predstáv, morbídnych proroctiev a dusivých úzkostí, ktoré jej už nedovolia ani opustiť vlastný dom. Hoci sa z filmu nedozvedáme o Shirley Jackson veľa klasickej faktografie, prepojenie jedného z jej najznámejších diel a najvypuklejších aspektov jej vlastnej osobnosti pôsobí veľmi osobne a intenzívne.

Samozrejme, treba ho vnímať trošku s nadhľadom - nakoľko je filmová Shirley verná svojej živej predlohe a kde už začína byť fiktívnou postavou umeleckej vízie Josephine Decker? Je to, napokon, práve téma ženského šialenstva prelínajúceho sa s umením, čo režisérku snímok Butter on the Latch či Madeline's Madeline s hlavnou hrdinkou jej najnovšieho filmu najviac spája.

Shirley (USA, 2020, 107 min.)
Réžia: Josephine Decker. Scenár: Sarah Gubbins, Susan Scarf Merrell. Hrajú: Elisabeth Moss, Odessa Young, Michael Stuhlbarg, Logan Lerman, Victoria Pedretti, Robert Wuhl, Paul O'Brien ...

autor Hana Lippová 18.6.2020