PRE SAMU

PRE SAMU

9.0

Ak chcete vidieť absolútne autentické svedectvo z vojny v Sýrii, pozrite si celovečerný dokument For Sama. Úprimnú a otvorenú výpoveď svetu priniesla vo svojom debute mladá Sýrčanka Waad Al-Khateab. Svoj časozberný film nakrúcala v rokoch 2012 až 2017, aby zachytila všetko, čo sýrske štátne vysielanie zahmlievalo.

Ocitneme sa vo vojnovej vrave plnej utrpenia, smrti a žiaľu, ale aj nádeje, že na konci tejto temnoty čaká vykúpenie v podobe znovuzrodenej slobody. Autorka nám predstaví príbeh svojho filmu od začiatku revolúcie proti režimu prezidenta Asada až do momentu, keď sa z jej milovaného univerzitného mesta Aleppo stala len kopa sutín. Študentka žurnalistiky plná ideálov sa rozhodla zachytiť obraz svojej krajiny v tomto skúšanom čase a možno to vtedy ani netušila, ale podarilo sa jej nakrútiť jeden z najvzácnejších vojnových dokumentov vôbec.

Nielenže podala originálnu výpoveď o stave svojej krajiny, zaviedla nás medzi civilistov, svojich priateľov a kolegov, ale odhalila nám aj intímny portrét svojej rodiny. V tých najťažších časoch svojho života zažila zároveň aj tie najkrajšie chvíle a o to väčšiu cenu pre ňu majú. Pod náletmi bombardérov sa zamilovala, vydala a porodila dieťa. Jej meno je Sama a tento film je venovaný práve jej.

Má byť dôkazom autorkinej lásky k rodnej Sýrii a k malej Same, ktorá sa narodila počas bombardovania Aleppa. Hrozivý zvuk ju sprevádza počas prvých rokov života neustále a Sama sa tak stáva nemým svedkom hrozných čias, aké by nemalo zažiť žiadne dieťa. Jej rodičia ju však milujú, no túžba zostať a pomáhať ľuďom v Sýrii je pre nich rovnako dôležitá. Waadin manžel Hamza je lekárom v miestnej nemocnici a jeho silne zakorenená túžba pomáhať ho tu drží do poslednej chvíle. Podobné poslanie má v sebe aj samotná Waad, ktorá si kladie za povinnosť sprostredkovať svetu udalosti zo Sýrie a odmieta opustiť potápajúcu sa loď.

Pre Samu

Z pohľadu človeka žijúceho v slobodnej krajine a v mieri sa môže zdať v istých chvíľach až nepochopiteľné, prečo zotrvávajú a ohrozujú tak život svojho dieťaťa i ten vlastný. Optikou človeka bojujúceho za vyššie ciele zrejme ide o prirodzený postoj. Životná sila a ideály ich držia v Sýrii a vyzerá to tak, že aj pri živote. Smrť je všade okolo nich a mnohé situácie svedčia o tom, že jej často len o chlp unikli.

For Sama je preto veľmi silný a emocionálne zdrvujúci portrét jednej mladej rodiny uprostred ničivej vojny. Zážitok z neho umocňuje ženské a zároveň materské vnímanie konfliktu ovplyvňujúce celý už i tak dosť intenzívny a bolestivý zážitok pre diváka. Z toho, čo nám sprostredkúva snímka, nám behá mráz po chrbte a približuje nám situáciu v Sýrii oveľa autentickejšie ako akákoľvek vojnová reportáž. Vierohodnosť je umocnená najmä Waadinou potrebou zachytiť každodenný život vo vojnou zmietanej krajine.

Pre Samu

Môžeme tak vidieť nielen utrpenie zranených a zomierajúcich ľudí, o život ktorých bojujú v Hamzovej nemocnici, ale aj bežné chvíle rodiny a priateľov. Je dojímavé sledovať, ako sa napriek ťažkým časom dokážu spolu zasmiať či radovať z maličkostí. Práve tieto momenty robia zo snímky vzácny empirický materiál hodný obdivu i údivu.

Päťsto hodín nakrúteného materiálu sa v strižni vo Veľkej Británii, kde mladá rodina napokon dostala azyl, okresalo na 95 minút a vznikol tento srdcervúci, ale zato celkom bez pátosu natočený film. Podarilo sa mu zozbierať množstvo ocenení a neminula ho ani nominácia na Oscara či Golden Eye na IFF Cannes. Waadina úprimná výpoveď celkom odzbrojila odborné poroty i divákov. Kiežby týmto malým kúskom citlivého svedectva prispela aj k odzbrojeniu oboch strán barikády.

For Sama (UK/Syria/USA, 2019, 95 min.)
Réžia: Waad Al-Kateab, Edward Watts. Účinkujú: Waad Al-Kateab, Hamza Al-Khateab, Sama Al-Khateab ...

autor Barbora Bačíková 24.5.2020