THE REPORT

THE REPORT

6.0

11. september 2001 zmenil celý svet. Ale najmä Spojené štáty. Do sŕdc Američanov bol vnesený strach a ten kulminoval do mnohých kontroverzných politických rozhodnutí. Mnoho z nich nám ostane navždy utajených, no niektoré z nich si hľadajú cestičky na svetlo sveta. O jednom z nich pojednáva aj titul z produkcie Stevena Soderbergha (Traffic, Dannyho trilógia).

Vláda schválila po útoku na dvojičky (okrem iného) aj možnosť brutálneho vypočúvania podozrivých. Výsledkom bolo niekoľko škandálov a ich následné vyšetrovanie. Daniel Jones (Adam Driver) dostal na starosti vypracovať štúdiu o adekvátnosti a účinnosti týchto metód. Po niekoľkých rokoch analýz dospel k záveru, ktorý spravodajskej agentúre nehral do kariet. Začína boj o zverejnenie chúlostivých materiálov.

The Report je dobrý film. Má dôležitú tému, skvelé obsadenie a adekvátne remeslo. Pre naše končiny ale bohužiaľ nejde o príliš prívetivú snímku. Na rozdiel od najlepších titulov Olivera Stona (JFK) alebo Afére v Pentagone Stevena Spielberga, tu totiž chýba kreatívna a svižná formálna stránka, dolujúca okrem informácií aj emócie. The Report je skôr chladnou procedurálkou, ku ktorej je k úplnému vychutnaniu potrebná znalosť reálií a súvislostí.

Režisér a scenárista Scott Z. Burns (napísal pre Soderbergha napr. vynikajúce Vedľajšie účinky alebo Nákazu) tasí v rýchlom slede jednu dôležitú informáciu za druhou. Občas je teda problém sa vo všetkých menách a miestach orientovať. Navyše tak robí (narozdiel od Stona a Spielberga) s profesným chladom, takže emócie nedostávajú veľký priestor. Čo je evidentne zámer. Pozadie aj osobný život postáv je nám utajovaný a spoznávame ich čisto skrz ich prácu. Na tomto prístupe nie je nič zlé. Pracujú s ním napríklad aj klasiky ako Všetci prezidentovi muži, fiktívny Šakal alebo tematicky spriaznené Zero Dark Thirty (ktoré sa dočká v Reporte aj malého „camea“ v podobe TV spotu, ktorý pozerá hlavný hrdina).

The Report

Bohužiaľ Burns nie je tak kvalitným filmárom ako Pakula, Zinnemann a Bigelowová. Jeho počinu chýba výraznejší autorský vklad, silnejšia atmosféra a väčší ťah na bránu. Vyššie zmienené snímky dokázali lepšie akcentovať dôležité informácie, reflektovať spoločenskú situáciu, ukázať únavu hrdinov a najmä boli filmársky brilantné. Tu sa kope skôr druhá liga. Navyše sa tvorcom nedarí úplne predať naliehavosť témy. Iste, na týranie, ponižovanie a zabíjanie ľudí nepotrebujeme k pochopeniu vážnosti situácie nejaký výrazný backup. Ale sme ochudobnení o nasiaknutie správnej spoločenskej atmosféry. O neadekvátnych postupoch CIA totiž vieme iba zo skreslených správ a osobne sa nás to netýka. Vysvetľujúce flashbacky nie sú totiž tak silné ako by si tvorcovia želali.

V mnohom ale pomáhajú herci. Adam Driver opäť potvrdzuje, že je vrcholným talentom svojej generácie. Píšem to pravidelne, no nikdy nie je na škodu si tento fakt pripomenúť. Aj napriek tomu, že mu scenár neponúka veľa šancí na výraznejšie vykreslenie charakteru, tak dokáže strhnúť. Väčšinou mu stačí správny pohľad a v tých málo pasážach, keď prestáva byť chladným profesionálom, ide opäť na doraz. Ceny z toho tentoraz nebudú, ale svoju prácu odviedol dokonale. Celý film si kradne pre seba a zvyšok osadenstva necháva vo svojom tieni. To však neznamená, že Jon Hamm, Maura Tierney, ex Dexter Michael C. Hall a najmä Annette Bening neodvádzajú adekvátne výkony. Remeselné aspekty sú úplne v poriadku, no okrem grafickej práce s uvádzaním rokov a farebným filtrom pri retrospektívach nie je čo vypichnúť.

The Report

Ukazuje sa, že Burns je lepší scenárista než režisér a viem si predstaviť, že keby sa za kormidlo posadil samotný Soderbergh, mohlo vzniknúť niečo výnimočné. Uvedomujem si, že som k tejto kvalitnej snímke možno príliš prísny, no podobné témy si zasluhujú kreatívnejšie uchopenie, aby mohli viac spoločensky rezonovať aj mimo krajiny vzniku. Najväčšiu radosť z filmu tak môžu mať v našich končinách alternatívne médiá, ktoré majú šancu medzi článkami o práškovaní Chemtrailom, očkovaním nanočipmi a podobnými blbosťami vytasiť zase niečo o ďalšom zlyhaní západnej demokracie. A to je dosť málo.

The Report je vydarený kúsok, no nevyužíva naplno svoj potenciál. Má síce silnú spoločenskú tému, ale chýba mu rafinovanejšia hra s divákom, silnejší autorský vklad a väčšia zaujímavosť pre mimoamerické publikum. Takto sa na neho zabudne podobne ako na kvalitatívne veľmi podobného Stonovho Snowdena. Za zhliadnutie ale rozhodne stojí.

The Report (USA, 2019, 119 min.)
Réžia: Scott Z. Burns. Scenár: Scott Z. Burns. Hrajú: Adam Driver, Annette Bening, Jon Hamm, Corey Stoll, Linda Powell, Joanne Tucker, John Rothman, Sandra Landers ...

autor Peter Pavlík 11.5.2020