THE RHYTHM SECTION

THE RHYTHM SECTION

6.0

Najnovší akčný triler patrí do kategórie januárových kúskov, ktoré sa našim kinám vyhli (vrátane The Turning či Like a Boss). Pritom je to sčasti škoda, lebo ide o ľahko nadpriemerný kúsok, kde sa spojili dobrí tvorcovia a výsledok vzbudzuje slušné nádeje. Ak ste nevideli žiadne ukážky, môžete sa naladiť na mierne špionážnu nôtu, ktorá však štartuje v úplne inej rovine.

Blake Lively (Nebezpečná láskavosť, Smrtiaci príliv) hrá trosku menom Lisa, prostituuje v Londýne, no ešte pred tromi rokmi mala kompletnú rodinu a chystala sa na štúdium na Oxforde. V skutočnosti sa volá Stephanie a o rodinu prišla kvôli teroristickému útoku na let číslo 147. Pôvodne v ňom mala sedieť tiež, no zmenila názor a dodnes si to kladie za vinu. Všetko sa mení, keď jej na dvere klope istý novinár, ktorý nechce ani sexuálne služby, ale pátrať po jej minulosti – je to chlapík posadnutý skladaním obetí a každý prežívajúci príbuzný mu môže pomôcť k ďalším častiam mozaiky. No situácia sa zvrtne dosť rýchlo a Stephanie sa dostáva do siete teroristov chystajúcich nové útoky, sprostredkovateľov, odložených agentov a informátorov.

Tesne po zhliadnutí sa dá skonštatovať, že sa nám tu vykľul ďalší kvázi Bourne, akurát si našiel novú hrdinku v amatérskych kruhoch. Dá sa polemizovať, či sa hodí samotná herečka do tejto úlohy (skôr nie, zbohatlícke ženy jej idú lepšie), no samotná premisa, že sa do špionáže zrazu infiltruje ktosi z radov civilistov nie je márna. Ponúka dobré momenty nevedomosti, ktoré neraz vedú k fatálnym výsledkom a z tých sa len ťažko zosnuje plán B či druhé šance. Už úvodná tretina pekne nadhodí chvíle, ktoré sa neoplatia a slečna nemá šancu vedieť, ako to chodí vo svete, kde sa po guľku nechodí ďaleko. Alebo tréning si vyžaduje viac ako iba pár filmových montáží. Nehovoriac o jej drogovej závislostí, ktorú treba vytĺcť z tela, inak môže na lepšiu kondičku rovno zabudnúť. To všetko sú pestré momenty, čo sa potácajú medzi akoby nepodarenými scénami iných filmov a amatérskym nasadením hrdinky.

The Rhythm Section

Rhythm Section má aj bohatú výpravu a na pohľad nesúrodé epizódy. Po vzore iných špionážnych filmov navštívi mnohé lokality a na filme je cítiť, že tvorcovia si reálne pochodili Londýn, Marseille, Tangier či Španielsko. Remeselnú kvalitu podčiarkuje aj soundtrack z dielne Hansa Zimmera – Steve Mazzaro si šetrí dobrú akčnú muziku do naháňačiek a nechá vyznieť melancholickú mimo nich (najmä flashbackov do minulosti je dosť). Maestra Zimmera tu cítiť a v záverečných titulkoch nájdete aj Lisu Gerrard, skrátka toto je ich jasný rukopis. Film zrežírovala Reed Morano (The Handmaid's Tale, I Think We're Alone Now) a je miestami ťažkopádny, ale za to môžu skôr spomínané epizódy a určitá žánrová nevyrovnanosť.

Mieša sa osobná dráma, kde Blake Lively chce preraziť ako feťácka prostitútka, ale príliš jej to nejde. Tréning jej prospeje a prvý raz sa ukáže spomínaná nevedomosť – chce bojovať, strieľať, nikdy to však nerobila, tak pokusy sú skôr živelné. Paradoxne lepšie vyznie v teréne, kde sa mení na amatérsku špiónku: stále robí chyby, skúša sa kamuflovať, strácať dakde v dave a pritom jej protivníci sú silnejší. Niektoré záťahy skončia úplne inak, inde sa postará o výsledok náhoda.

The Rhythm Section

Výsledok niektorých odhalení či konšpirácii uhádnete vopred (cca polhodinu) iné vás možno prekvapia. Spojenie nie príliš ostrieľanej režisérky a herečky, ktorá sa sem úplne nehodí, síce neveští optimizmus a rovnako ani toľké striedanie žánrov (dráma-triler-akcia). Žánrový hybrid  Rhythm Section však dopadol určite lepšie, ako vlaňajší pokus Paramountu Gemini Man s oveľa vyšším rozpočtom i ambíciami. Ak budete titul sledovať s otvorenou mysľou a prižmúreným očkom (sám som o filme nevedel okrem žánru a účasti Blake Lively vôbec nič), nevyznie ako zbytočný kúsok. K velikánom žánru má samozrejme ďaleko, ale nie je to úplne márna šanca na jeden filmový večer.

The Rhythm Section (UK / USA / Španielsko, 2020, 109 min.)
Réžia: Reed Morano. Scenár: Mark Burnell. Hrajú: Blake Lively, Richard Brake, Elly Curtis, David Duggan, Matilda Ziegler, Bill O'Connell, Shane Whisker, Raza Jaffrey, Daniel Mays, Jade Anouka ...

autor Michal Korec 3.5.2020