EXTRACTION

EXTRACTION

7.0

Začnime veľmi strohým, ale trefným konštatovaním. Filmová tvorba spoločnosti Netflix sa pomaly, ale iste zlepšuje. Zatiaľ čo o tej seriálovej nikto nepochybuje, diela ako Death Note presvedčili iba málokoho. V posledných rokoch sme ale videli z produkcie Netflixu napríklad ambiciózne horory Geraldova hra: Gerald´s Game, Apoštol: Apostle, triler Dokonalosť: Perfection, sci-fi Bird Box a predovšetkým Scorseseho The Irishman a oscarové Marriage Story.

No a momentálne si medzi tie (naj)lepšie kúsky môžeme zaradiť aj akčnú non-stop jazdu Extraction s Chrisom Hemsworthom v hlavnej úlohe. Svojim spôsobom ňou Netflix dokonca dosiahol vrchol a to najmä z dôvodu, že ide o skutočne plnohodnotné, nadupané „kino“ a menšia obrazovka mu môže skôr v konečnom dôsledku uškodiť. Inými slovami sa nemusí dočkať toľkých pozitívnych reakcií, aké by ho čakali po vizuálnej hostine a ohlušujúcom zážitku v kine. Ale poďme po poriadku.

Podobný námet sme tu už mali mnohokrát. Drogovému indickému barónovi unesie konkurenčný gang pôsobiaci v susednom Bangkladéši 14- ročného syna. Ovi Mahajan, svojho času vo väzbe, prostredníctvom svojho verného spolupracovníka a osobného priateľa najme špecialistu číslo 1, amerického vojaka Tylera Rakea, aby spoločne so svojim tímom Oviho juniora vyslobodili zo zajatia a najlepšie s nepoškodeným vláskom na hlave dopravili naspäť domov.

Tyler (Chris Hemsworth) má síce, ako inak, problémy s alkoholom, avšak k perfektnému výkonu mu stačí iba dobre sa vyspať. Onedlho sa ocitá v metropole štátu Bangladéš, Dháka, a vyhľadá tu úkryt, kde je Ovi väznený. Jedna vec je však efektne vystrieľať niekoľkočlennú ochranku a druhá odviezť chlapca z mesta. Miestny boss podsvetia Amir Asif má totiž  pod palcom celú políciu a možno úplne všetkých vo vláde a do akcie sa tak zapájajú všetky elitné bojové zložky polície a možno aj armády.

Extraction

Našťastie si Tyler Rake počas popíjania whiskey doma v Austrálii podrobne naštudoval trilógiu John Wick a presne vie, ako bojovať so strelnou zbraňou proti značnej presile. Určite si našiel čas aj na päticu filmov s Jasonom Bourneom a naučil sa, ako skákať po strechách a narábať s nožíkom, prípadne ako sa správne hýbať pred kamerou sledujúcou jeho akciu v neobvykle dlhých záberoch. Na svoje si tak prídu fanúšikovia súčasného moderného akčného filmu a na druhú stranu vďaka námetu aj priaznivci priamočiarych záležitostí z osemdesiatych rokov typu Komando.

Ak by tento scenár napísal Joe Russo pred pár dekádami, je jasné, že hlavnú úlohu by stvárnil buď Arnold, alebo Sylvester. Hemsworth sa do Extraction parádne hodí a ťažko si v tejto úlohe predstaviť niekoho iného, The Rock aj Vin Diesel snáď prepáčia. Russo sa ale domnieval, že non-stop akcia potrebuje aj nejaké to filozofické intermezzo a pomerne nasilu sem vsúva traumy z minulosti, ktorými Rake dlhodobo trpí. Ešte horšie však je, ak sa postavy začnú pozastavovať nad hodnotou ľudského života, čo ide úplne mimo vytýčený videoherný smer.

Extraction

Niežeby nešlo aj popri vynikajúcej zbesilej akcii trochu spomaliť tempo a pozastaviť sa nad vlastnými činmi a činmi svojho okolia, ak sú však našimi obeťami stovky anonymných miestnych policajtoch v kuklách, ktorí iba plnia rozkazy zhora, bolo by lepšie sem žiadne podobné hlbšie myšlienky nevsádzať. John Wick a John Matrix vraždili v podstate iba čistých grázlov, Tyler Rake si takýto luxus dovoliť nemôže. Každopádne si divák môže bez problémov povedať, že toto scenáristické rozhodnutie bude akceptovať ako súčasť hry a nemusí ho potom vôbec z adrenalínového sledovania vytrhávať.

Okrem Hemswortha zaujme najmä David Harbour ako bývalý Tylerov kolega z vojenských akcií, svojim spôsobom je ale jeho postava pre dej nepodstatná. Iránka Golshifteh Faharani (Pavučina lží, Paterson) je takmer po celú stopáž iba krásnou ženskou ozdobou, nakoniec ale aj ona berie do rúk zbraň a oživí tak, aspoň v závere, čisto maskulínnu testosterónovú záležitosť. Ako čistokrvný akčný film je Extraction takmer dokonalý. Ponúka niekoľko veľmi kvalitne nakrútených akčných sekvencií, otázkou tak zostáva, nakoľko ste tolerantní aj voči „povinnej omáčke“ navôkol.

Extraction (USA, 2020, 116 min.)
Réžia: Sam Hargrave. Scenár: Joe Russo. Hrajú: Chris Hemsworth, Golshifteh Farahani, Rudhraksh Jaiswal, Randeep Hooda, David Harbour, Pankaj Tripathi ...

autor Erik Binder 26.4.2020