RAJ NA ZEMI

RAJ NA ZEMI

7.0

Jaroslav Vojtek patrí medzi ostrieľaných slovenských dokumentaristov, prinášajúcich dôverné náhľady do životov svojich protagonistov. Tentokrát sa pred kameru postavil Vojtekov kamarát, fotograf a novinár Andrej Bán, ktorý už dlhé roky zachytáva ľudské utrpenie v mnohých častiach sveta. Aká snímka vznikne spojením dvoch osobností, ktoré si veľmi dobre uvedomujú zodpovednosť za objektívom?

Zatiaľ čo v iných dokumentoch Jaroslava Vojteka (Tak ďaleko, tak blízko, Hranica, My zdes) vyniká jeho naturálny voyerizmus, tak film Raj na zemi ním mierne trpí a chýba mu istá dávka štylizácie. Tá je výnimočná napríklad v diele Wima Wendersa a Juliana Ribeira Salgada, Le sel de la Terre z roku 2014 (Soľ zeme), ktoré je rovnako sústredené na život fotografa (Sebastiãa Salgada), ktorý sa podobne ako Andrej Bán, dostal počas svojej kariéry na bezútešné miesta.

Vojnové konflikty, hladomor, utečenecké tábory, epidémie... kruté zrkadlo našich pohodlných životov. Práve vďaka odvážnym fotografom, akými sú Andrej Bán či spomínaný Sebastião Salgado, môžeme vidieť svet aj mimo našu komfortnú bublinku. Pre porovnanie Le sel de la Terre (Soľ zeme) je mimoriadny práve v autorskom prístupe tvorcov a priniesol naozaj intímnu spoveď muža, ktorý videl príliš mnoho bolesti, a to tak veľa, až sa už od nej nedokázal odosobniť.

Samozrejme je to otázka preferencií, no Vojtek ako keby presne nevedel, čo chce príbehom Andreja Bána povedať. Napriek tomu, že otvára naozaj osobné témy, tak v snímke absentuje hlavný odkaz, či posolstvo. Okrem Bánovej náročnej práce poukazuje aj na jeho vnútorných démonov, no ani tu však nejde do hĺbky.

Raj na zemi

Dokument je zaujímavý práve rozhovormi medzi režisérom a aktérom, kde cítiť výhodu dobrého priateľstva. Nie sú to klasické rozhovory, ako vidíme v rôznych televíznych formátoch. Skôr úvahy, ktoré si bežne vymieňame s našimi blízkymi pri pohári vína. Je zrejmý aj energický rozdiel medzi protagonistom a režisérom. Zatiaľ čo z Andreja Bána je už cítiť akási infikovanosť tým, čo všetko vo svete videl, tak Jaroslav Vojtek si ešte stále drží relatívne optimistický nadhľad. Nie, že by situácie zľahčoval, ale citeľné to bolo najmä pri spoločnej návšteve utečencov z Abcházska.

Andrej Bán sa počas celého filmu dosť štíti predstavy, že by práve on mal stáť pred kamerou. Väčšinu času sa skôr čuduje, prečo by dokument o ňom, mal byť niečím hodnotným. No či si to chce priznať alebo nie, tak takých Andrejov Bánov by sme potrebovali aspoň zo desať a pre domácu kinematografiu je dôležité, že film vznikol. Prečo Vojtek nezachádza ďalej do pracovného a súkromného života Andreja Bána, už je zrejme otázka na nich. Paradoxom je, že táto dokumentárna snímka je divácky veľmi príjemná, hoci jej obsahom sú dosť ťaživé témy, či už samotná práca vojnového fotografa, alebo zobrazenie Bánovej depresie.

Raj na zemi

Po formálnej stránke Raj na zemi neprináša nič nové alebo dychberúce. Osviežujúce sú fotografie Andreja Bána, ale vo všeobecnosti by to na slovenskej dokumentárnej scéne už chcelo niečo inovatívnejšie. Absencia hudby a minimálne autorské zásahy síce robia film autentickým, no zároveň aj príliš všedným. Pri záverečných titulkoch som mala vyslovene pocit, že niečo chýba. Či už spomínaný zámer, alebo netypický prístup spracovania. Jednoducho niečo navyše, vďaka čomu by sa dokument mohol označiť za obsahovo a formálne výnimočnejší.

No možno Jaroslavovi Vojtekovi tentokrát nešlo ani o to, spraviť čosi špeciálne. Možno len chcel byť nablízku dobrému priateľovi, keď sa na svojej ceste strácal a aj to sa niekedy počíta.

Rozhovor s režisérom filmu Jarom Vojtekom TU.

Raj na zemi (Slovensko, 2019, 78 min.)