NEPOVAŽUJEM ZA ŠŤASTNÉ, ABY SA V KRÁTKOM OBDOBÍ KONALI TRI FILMOVÉ FESTIVALY

článok

Rozhovor s výkonným riaditeľom Medzinárodného filmového festivalu Cinematik Piešťany Tomášom Klenovským. 15. ročník je plánovaný v termíne 10. až 15. septembra 2020.

Ako tráviš tieto dni ako človek z filmového a reklamného priemyslu?

Moja práca do veľkej miery závisí na počítači, internete, telefóne a aj bežne sa jej venujem z domu, takže masívny prechod na „home office“ pre mňa neznamenal výraznú zmenu. Do konca marca som riešil najmä papierovačky – vyúčtovania, žiadosti o granty a daňové priznania. Nedá sa ísť na lyže, celkom slušná výzva je nájsť rozumné miesto na bicyklovanie alebo prechádzku v lese - raz sme to s manželkou skúsili a mal som pocit, že sme sa ocitli na Korze. Takže väčšinou sedíme doma, pracujeme a vymýšľame si všetko možné, aby sme sa nenudili.

Kiná sú už 3 týždne zatvorené. Je to situácia, akú sme od druhej svetovej vojny nezažili...

Veď sme aj v situácii, kedy bojujeme síce s neviditeľným, ale predsa nepriateľom. Izoláciou zmierňujeme nárast počtu nakazených ľudí a dávame tak šancu zdravotníckemu systému, aby sa dokázal postarať o chorých. Viem, že nám všetkým kiná chýbajú, ale to je v tomto momente druhoradé.

Filmová komunita a SFTA poslala otvorený list premiérovi SR. Spustila sa vlna kritiky na audiovizuálny priestor. Bolo to celé príliš skoro?

Iniciatívu Slovenskej filmovej a televíznej akadémie vnímam ako upozornenie na fakt, že v našej spoločnosti pracujú mnohí ľudia na konkrétnych projektoch, sú to často živnostníci bez pravidelného platu a sú v takejto situácii ekonomicky mimoriadne ohrození. Dovolím si povedať, že viac ako zamestnanci, či dôchodcovia. Myslím, že je všetkým dosť jasné, že vláda nemôže cielene pomôcť len pracovníkom v kultúre a nie taxikárom, čašníkom, kaderníkom a mnohým ďalším ohrozeným profesiám. Ľudia úplne automaticky čakajú, že sa umelci pri mimoriadnych situáciách postavia za celý národ. Tak to bolo počas revolúcie v 1989 alebo protestoch v roku 2019. Je to pochopiteľné, lebo je ich najviac „počuť“. Teraz sa postavili za za svojich kolegov v audiovízii a to mnohých vyrušilo.

Nepovažujem za šťastné, aby sa v krátkom období konali tri filmové festivaly

Situáciu vo svete sledujeme všetci. Čo nový koronavírus a karanténne opatrania znamenajú pre organizáciu a prípravu filmového festivalu?

Prípravu festivalu zvládneme bez problémov. Od mája sa zvykneme raz do týždňa stretávať na poradách, tie nahradíme videohovormi. Všetko ostatné riešime mailom alebo cez telefón. Ale veľmi pozorne sledujeme a analyzujeme situáciu v kontexte samotného festivalu. Pripravujeme ho pre našich divákov a mnohých tvorcov zo Slovenska a zahraničia. Je to niečo, čo je z dnešného pohľadu nepredstaviteľné a len vývoj situácie ukáže, či to bude predstaviteľné v septembri.

Presúvajú alebo sa rušia veľké filmové podujatia, ponuka filmov sa tak mení. Môže to ohroziť programové sekcie festivalu?

Určite áno. Najväčší filmový festival v Cannes oznámil presunutie podujatia z mája na koniec júna alebo začiatok júla. Obávam sa, že ani tento náhradný termín nie je reálny. Producenti budú s uvedením svojich filmov čakať a tak bude výber pre festival obmedzený. Na druhej strane, ročne sa vo svete nakrúti tisíce filmov, na festivale premietame asi stovku z nich. Takže stále je z čoho vyberať.

Obdobie septembra a konca leta, kedy je plánovaný 15. ročník Cinematiku, začínajú postupne ohlasovať ako svoje nové termíny domáce festivaly. Ako to vnímaš?

Závidím im ich optimizmus. Vôbec nie je isté, aká situácia tu v septembri bude. Po Jurajovi Drobovi, ktorý 8. marca ohlásil uzavretie škôl v Bratislavskom kraji, dala vláda stopku medzi prvými aj kultúrnym podujatiam. Dá sa predpokladať, že budú zároveň posledné, ktoré dostanú „zelenú“. Slovensko prijalo pomerne prísne hygienické opatrenia, pri ktorých sa spomaľuje šírenie vírusu a zníži sa počet obetí, avšak bude dlhšie trvať kým vírus zmizne, alebo sa aspoň výrazne eliminuje. Iná otázka je, či má zmysel, ak sa všetky podujatia z jari a leta presunú na jeseň. Pred vypuknutím SARSu boli celkom rozumne rozdistribuované počas celého roka. Nemyslím si, že si ľudia nahromadia svoju túžbu po kultúre natoľko, aby sa počas jedného mesiaca konali tri filmové festivaly. Navyše nielen tie. Aj mnohé iné podujatia presúvajú svoje dátumy na september či október. Na druhej strane im rozumiem – nie je príjemné prerušiť kontinuitu. Navyše mnohým organizátorom prinášajú podujatia príjem, bez ktorého sa sami ocitnú v ohrození.

Je pre Cinematik vlastne aktuálna možnosť ohlásenia iného termínu?

15. ročník Cinematiku sa má konať 10.-15. septembra a v tomto momente nad iným termínom neuvažujeme. Ak nám situácia neumožní festival zrealizovať, prikláňam sa k tomu, aby sme ho presunuli do „nášho“ klasického termínu o rok. Cinematik má charakter letného festivalu, okrem projekcií aj sprievodné podujatia pred Domom umenia. Príde mi nezmysel nasilu hľadať iný termín a biť sa o filmy a divákov s inými festivalmi. Ale takéto vážne rozhodnutia nie sú len na mne, ak k tomu príde, dohodneme si ďalší postup v tíme.

Bude ekonomicky zvládnuteľné, ak sa Cinematik v roku 2020 neuskutoční?

Cinematik si neprenáša dlhy z predošlých ročníkov, nemáme žiadne úvery a máme minimálne fixné náklady, takže z tohto pohľadu by pre nás nebol tento krok likvidačný. Navyše nikto z tímu nemá príjmy primárne z festivalu. To všetko samozrejme platí za predpokladu, že včas stopneme prípravy festivalu. Worst case scenario by bolo, ak by sme situáciu odhadli zle, investovali by sme do aktuálneho ročníka a museli ho rušiť na poslednú chvíľu. To by mohlo mať škaredé následky.

Aký predpokladáš dopad pandémie na celý kultúrny priemysel na Slovensku?

Dúfam, že sa podarí preklenúť túto neľahkú dobu čo najviac umelcom, kultúrnym inštitúciám a ďalším ľuďom, ktorí v kultúre pracujú. Dnes je obrovská výhoda nemať dlhy a príliš veľké náklady a ideálne mať čosi ušetrené. Takí ľudia majú výhodu, iní si pri dlhšom výpadku nájdu prácu v inom odvetví a možno sa ku kultúre nevrátia. Dá sa očakávať veľký prepad svetovej ekonomiky a keďže kultúra bola na Slovensku vždy „na chvoste“, bude nepochybne výrazne trpieť. A to aj organizácie, ktoré sú závislé od dotácií zo štátu.

Bude dlho trvať kým sa diváci a diváčky opäť vrátia do kinosál?

To záleží od viacerých faktorov – ako sa bude vyvíjať samotný SARS, kedy sa podarí testovaním nájsť účinný liek a v ktorom momente vláda povolí prevádzkovanie kín. Nie som idealista, bude to trvať niekoľko mesiacov. Prioritné bude naštartovať ekonomiku a až potom umožniť ľuďom, aby sa „natlačili“ do jedného uzavretého priestoru a sledovali spoločne film. Akokoľvek pejoratívne to znie, v takto vážnej situácii ide o rozmar.

Cinematik s menším počtom divákov a diváčok z dôvodu opatrnosti je lepší, ako ho vôbec nerealizovať?

Čo je menší počet divákov? Cinematik máva na mnohých projekciách plné sály a rozhodne by sme nechceli premietať pred prázdnymi sedadlami. Dá sa očakávať pokles divákov na takýchto podujatiach. Je prirodzené, že aj keď vláda uvoľní opatrenia, ľudia sa budú ešte nejakú chvíľu báť chodiť na miesta, kde je ich naraz viac.

Očakávaš o pár mesiacov, po pandémii, hlad po kultúrnych podujatiach a kultúre všeobecne?

V tomto momente sme len na začiatku. Upokojujeme sa tým, že nosíme rúška, ostávame doma, snažíme sa správať zodpovedne, čo je správne. Máme krehkú nádej, že naše zdravotníctvo zvládne nápor pacientov s malým počtom obetí. Ale nikto nedokáže garantovať, že sa u nás nezopakuje scenár z Talianska alebo Španielska. Veľmi záleží na tom, aká trauma v nás po odznení pandémie ostane. Skôr si myslím, že nás to prefacká a budeme si viac vážiť život a slobodu. A pomaly, veľmi opatrne sa vracať k životu pred SARSom.

autor Peter Konečný 2.4.2020
:)
01 |