14 MIMORIADNYCH FILMOV, KTORÉ ZÍSKALI HLAVNÚ CENU FESTIVALU CINEMATIK. POZNÁTE...

článok

Meeting Point Europe Award - tak znie názov hlavnej ceny poroty MFF Cinematik, ktorá sa udeľuje od roku 2006. Predstavme si filmy, ktorú túto cenu dostali a patria k špičke európskej kinematografie ostatných rokov. Veríme, že 15. ročník Cinematiku sa uskutoční v plánovanom termíne 10. až 15. septembra 2020.

Utajený / Caché (2005, r. Michael Haneke) (recenzia filmu)

Georges a Anne žijú šťastným usporiadaným životom so svojim mimoriadne nadaným 12-ročným synom Pierrotom. Anna pracuje vo významnom vydava-teľstve a Georges má svoju televíznu literárnu show.Ich život nečakane zmení videokazeta, ktorú jedno ráno nájdu vo svojej poštovej schránke. Tá obsahuje podrobné zábery ich domu a ulice. Chýba však vysvet-lenie. Od obrazovky nevedia odtrhnúť zrak. Tiché desivé zábery iba stupňujú ich predstavivosť a doháňajú ich k zdeseniu a absolútnej neistote.Kto a prečo zábery spravil? Nejde iba o nepodarený žart ich syna?

Taxidermia (2006, r. György Pálfi) (recenzia filmu)

Po štylizovanom debute Štikútka (Hukkle) prichádza režisér György Pálfi so svojou provokatívnou novinkou. Tri príbehy deda, otca a syna (dôstojnícky sluha, majster v rýchlojedení a odborník na vypchávanie) sú zasadené do troch rôznych spoločenských období a stávajú sa tak svojráznym a miestami až nechutným podobenstvom maďarských novodobých dejín. Film získal cenu FICC z Cottbusu a štyri ceny na maďarskej národnej prehliadke v Budapešti.

4 mesiace, 3 týždne a 2 dni / 4 luni, 3 saptamâni si 2 zile (2007, r. Cristian Mungiu) (recenzia filmu)

Študentka Gabita sa za pomoci kamarátky Otílie chystá zbaviť nechceného tehotenstva. Píše sa rok 1987 a v Rumunsku je potrat zakázaný. Je potrebné nájsť niekoho, kto to urobí tajne a pokiaľ možno lacno. Všetko je pripravené, ale nič neprebieha podľa plánu. Izba, kde sa má akcia uskutočniť, nebola zahovorená v správnom hoteli, na schôdzku s „pánom Bebé“, ktorý má potrat uskutočniť, pošle Gabita namiesto seba Otíliu, a tá navyše sľúbila snúbencovi, že príde na oslavu narodenín jeho matky. Dojednávanie s „pánom Bebé“ pripomína nočnú moru, ale dievčatám nezostáva nič iné než splniť jeho kruté podmienky, pokiaľ chcú, aby dodržal svoj sľub.

Medzi stenami / Entre les murs (2008, r. Laurent Cantet) (recenzia filmu)

Adaptácia rovnomennej knihy zo školského prostredia, ktorej autorom je pedagóg a spisovateľ François Bégaudeau. Bégaudeau si v nej zahral i hlavnú postavu, učiteľa Françoisa a jeho žiakov stvárnili skutoční študenti neherci. Francois Marin, triedny učiteľ úrovne ekvivalentnej nášmu druhému stupňu ZŠ, pôsobí na priemernej škole v jednej z periférnych štvrtí Paríža obývanej prevažne prisťahovalcami. Jeho trieda je pomerne verným odtlačkom multikultúrnej miešačky dnešného Francúzska. 14, 15 roční domorodci a príslušníci rozličných národností a etník (Afričania, Arabi, Ázijci) sa tu každý deň stretávajú, aby strávili naporcované kusy vedomostí a stali sa aspoň formálne Francúzmi. Každý z nich si zo sebou prináša inú identitu, odlišné modely správania. Úradný jazyk je niečo, čo by ich malo infikovať pocitom, že patria do jedného súvislého spoločenstva.

Biela stuha / Das weisse Band - Eine deutsche Kindergeschichte (2009, r. Michael Haneke) (recenzia filmu)

Kompozičným znakom a stmeľujúcim gestom čiernobieleho filmu o zvláštnych nehodách v rakúskej dedinke na začiatku 20. storočia je prísnosť, až striktnosť a askéza vlastná nielen väčšine postáv, ale aj ich tvorcovi, ktorý dokáže byť na publikum skutočne tvrdý. Film má dôkladne vystavaný scenár, napísaný s absolútnym odstupom cynicky chladného pozorovateľa, a pregnantne volené slová zatínajú do živého. Haneke ako vyštudovaný psychológ a syn duchovného dobre vie, čo dokážu s ľuďmi urobiť potláčané pudy a neľútostne ukazuje, že človek síce môže byť civilizáciou kultivovaný, ale v niektorých obdobiach je spoločenských pravidel a príkazov toľko, že kultúra na človeku pácha skôr násilie a deformuje ho tak, až násilie začne chcieť vracať.

Ďalší rok / Another Year (2010, r. Mike Leigh) (recenzia filmu)

Okolo šťastného manželského páru ako okolo slnka obiehajú nešťastné a osamelé životy ich priateľov a príbuzných. Ako ich dôverníci vidia až na dno ich domotaných životov, ich priateľstiev, osamelosti, nádeje a zúfalstva, vnímajú vznik nového i zánik starého. Všetko by bolo v poriadku, keby sa jedna slobodná kamarátka nezaľúbila do ich syna. Režisér Mike Leigh, šesťkrát nominovaný na Oscara, občas prezývaný aj "antropológ s kamerou", prichádza s ďalšou skvelou štúdiou medziľudských vzťahov. A na to, aby všetko vyrozprával, mu vo filme stačí jeden rok.

The Artist (2011, r. Michel Hazanavicius) (recenzia filmu)

Čiernobiely nemý film o Hollywoode dvadsiatych rokov. O Hollywoode počas nástupu zvukového filmu (1927), o hereckých hviezdach nemej éry, tanci, láske a strachu z novej kapitoly dejín kinematografie. Hviezdna kariéra hlavnej postavy sa zdá neohroziteľná, ale len do chvíle, keď Hollywood ovládne nový fenomén – zvukový film. George sa musí rozhodnúť: buď prijme zvuk, alebo bude riskovať pád do zabudnutia.

Hon / Jagten (2012, r. Thomas Vinterberg) (recenzia filmu)

Psychologická dráma dánskeho režiséra Thomasa Vinterberga, (spoluzakladateľa hnutia Dogma 95) prináša príbeh štyridsaťročného Lukasa, ktorý sa nedávno rozviedol. Pracuje v materskej škôlke a pomaly začína žiť nový život – má kamarátov, novú prácu, priateľku a skvelý vzťah s dospievajúcim synom. Túto porozvodovú idylu však naruší jedna náhodná, no o to desivejšia lož, ktorá sa začína šíriť v komunite jeho kamarátov ako vírus. Obavy a nedôvera dosiahnu také rozmery, že sa veci vymknú z rúk a celá dedina prepadne hystérii. Lukas sa musí snažiť uchrániť svoju dôstojnosť, dokonca aj pred svojim najlepším kamarátom. Hon – sa stáva paralelou k nemilosrdnej štvanici na nevinného človeka. V snímke sa precízne prepája realizmus s pôsobivou kamerou a excelentnými hereckými výkonmi.

Veľká nádhera / La grande bellezza (2013, r. Paolo Sorrentino) (recenzia filmu)

Svojím filmom Veľká nádhera sa medzinárodne úspešný a oceňovaný taliansky režisér Paolo Sorrentino vracia k osvedčenej spolupráci so slávnym hercom Tonim Servillom, držiteľom viacerých Cien David, udeľovaných Talianskou filmovou akadémiou, a ceny Zlatý Glóbus v kategórii Najlepší herec za film Gomorra (2008). Po obrazovo i hudobne atraktívnej road-movie Sorrentino siaha po osvedčených prostriedkoch jeho jedinečného filmového štýlu a opäť prináša vizuálne podmanivú komediálnu drámu o hľadaní zmyslu vlastnej existencie a zmierení sa s večne plynúcim časom a starnúcim telom. Príbeh starnúceho spisovateľa a novinára Jepa (Toni Servillo, Sorrentino zasadzuje do prostredia “trblietajúcej” sa vysokej smotánky podmanivého Ríma a po vzore filmových velikánov Federica Felliniho a Michelangela Antonioniho podáva kritiku súčasnej spoločnosti, žijúcej v povrchnosti, pretvárke a zaslepenosti.

Motýle / The Duke of Burgundy (2014, r. Peter Strickland) (recenzia filmu)

Na chátrajúcom šľachtickom sídle žije zberateľka motýľov Cynthia s milenkou Evelyn a vo svojom svojbytnom a trochu výstrednom svete sa oddávajú sadomasochistickým hrátkam. Kinofilná lahôdka sa vyznačuje podmanivou erotickou atmosférou, výraznou hudobnou zložkou a odkazmi na sexploatačné filmy 60. a 70. rokov.

Saulov syn / Saul fia (2015, r. László Nemes) (recenzia filmu)

Strhujúci historický thriller, ktorý mení spôsob zobrazenia holokaustu a upiera divákovi bezpečný odstup od témy.Osvienčim, 1944. Maďarský žid Saul Ausländer je členom Sonderkommanda, ktoré je v mašinérii vyhladzovacieho tábora pridelené k práci pri plynových komorách a hromadách, na ktorých sa pália ľudské ostatky. Keď apatický Saul uprostred kopy mŕtvol objaví telo svojho syna, prebudí sa v ňom naliehavá potreba obstarať mu riadny židovský pohreb. Bez ohľadu na nebezpečenstvo, všeobecné utrpenie a plánovanú vzburu sa Saul vydáva na delirickú cestu koncentračným táborom s jediným cieľom – nájsť rabína.

Raw / Grave (2016, r Julia Ducournau) (recenzia filmu)

Vegetariánka Justine odchádza v šestnástich rokoch na veterinárnu školu, na ktorej študuje aj jej staršia sestra. Pri jednej z epizód šikany ju donútia zjesť mäso – po prvýkrát v živote, a navyše surové. Táto skúsenosť ju od základov zmení a prebudí v krehkom dievčati spiace monštrum. Julia Ducournau svojim šťavnatou iniciačnou drámou sexuálneho prebudenia suverénne kráča v šľapajách majstra body hororov Davida Cronenberga. Jej celovečerný debut zdvihol zo sedadiel kritikov, divákov i festivalové poroty.

Studená vojna / Zimna wojna (2017, r. Pawel Pawlikowski) (recenzia filmu)

V období budovania stalinovského Poľska, ale tiež modernej Európy sa odohráva príbeh veľkej osudovej lásky – speváčky Zuly a skladateľa Wiktora. Nedokážu spolu byť, ale zároveň sa neuveriteľne priťahujú a nevedia byť ani od seba. V kulisách Varšavy, Berlína a Paríža znie jazzová a folklórna hudba a Zula s Wiktorom rozohrávajú nádhernú, ale trpkú baladu, svoju vlastnú studenú vojnu.

Favoritka / The Favourite (2018, r. Yorgos Lanthimos) (recenzia filmu)

Na kráľovskom dvore nešťastnej a slabej anglickej panovníčky Anny Stuartovnej dochádza ku každodennému boju o jej vrtkavú priazeň. Usilujú sa o ňu nielen ministri a vojvodcovia, ale predovšetkým jej dve spoločníčky, Lady Sarah a komorná Abigail. Tieto dve dámy sa v dráme plnej čierneho humoru nezastavia pred ničím.Na začiatku 18. storočia vládne Veľkej Británii kráľovná Anna (Olivia Colman), posledná z rodu Stuartovcov, ktorá sa do histórie zapísala skôr neslávne. Je plachá a prehliadaná, trpí bolestivou dnou a nie je ani veľmi vzdelaná, čo z nej činí perfektnú obeť manipulátorov.Jej jedinou oporou v živote je lady Sarah (Rachel Weisz) a ich vzťah postupne prerastá skoro až do akej si milostnej symbiózy...

autor Peter Konečný 28.3.2020
:)
01 |