MÁRIIN RAJ

MÁRIIN RAJ

7.0

Prenasledovaná svätica, alebo nebezpečná podvodníčka? Kontroverzná fínska kazateľka Maria Åkerblom (1898 – 1981) rozdeľovala verejnú mienku na dva tábory. Kým jedni ju nosili na rukách odhodlaní nesledovať ju až do “zasľúbenej zeme”, ďalší robili všetko preto, aby odhalili jej skutočnú tvár a posadili ju do väzenia.

Uprostred toho všetkého sa ocitá hlavná hrdinka drámy Máriin raj Salome - mladá sirota, ktorá v živote okrem Márie a jej sekty nemá a nepozná vôbec nič. Keď sa však udalosti vo vile Toivola, kde sekta žije, vyostrujú, začína aj najoddanejší nasledovník čisté úmysly výstrednej svätice spochybňovať. Film režisérsky Zaidy Bergroth prináša dobre známy príbeh o neľahkom odchode z náboženského kultu - tentokrát však v nášmu divákovi pomerne neznámom príbehu aj prostredí. Titulnú rolu Márie stvárnila jedna z “najvychytenejších” fínskych herečiek dneška Pihla Viitala (zahrala si napríklad aj v krimi seriáli Karppi), jej nasledovníčku Salome zatiaľ málo známa Satu Tuuli Karhu. Festival Scandi film nedávno priniesol aj do našich kín.

Maria Åkerblom sa nenarodila práve pod šťastnou hviezdou. Už ako päťročnú ju vraj vlastná rodina komusi predala za slúžku, a tak bola v podstate odsúdená na život plný vykorisťovania a nespravodlivosti. Čo však Mária nedostala do vienka, to si dokázala vykompenzovať vlastnou húževnatosťou. Už ako dvanásťročná údajne upadla do posvätného tranzu, v ktorom sa jej zjavil anjel. Zázračné zjavenia sa odvtedy stali pravidelnou súčasťou jej života - a tiež spoľahlivým a bezprácnym spôsobom, ako si zabezpečiť luxusné živobytie.

Keď sa s Máriou vo filme po prvýkrát stretáva divák, je už, takpovediac, na sklonku svojej “kariéry”. Žije síce v prepychovej vile obklopená šperkami, kožušinami a verným jadrom nasledovníkov, ktorí sú pre ňu ochotní (doslova) vraždiť. Zároveň však po nej tvrdo ide polícia, ktorá už nemôže prehliadnuť množstvo tragických náhod a záhadných zmiznutí, ktoré sa okolo sekty množia. K najvernejším a najobľúbenejším nasledovníčkam Márie patrí Salome. Ako mnohí ďalší z jej komunity, aj ju Mária prichýlila ako bezprizornú sirotu, dala jej nové (biblické) meno, ale najmä kompletnú identitu a svetonázor. Pretože ten, kto žije v Máriinej sekte, nemá s okolitým svetom prakticky žiadny kontakt.

Máriin raj

Salomin oklieštený pohľad na svet sa však začína meniť, keď sa na ulici dá do reči s rovesníčkou Malin (Saga Sarkola) - taktiež sirotou, avšak s diametrálne odlišným životom pouličnej prostitútky. Keď sa Malin raz za svojou novou kamarátkou do komunitného domu doplazí po tom, ako ju jeden z kunšaftov surovo zbil, vstupuje do sekty tiež. Krehká rovnováha Salominej bezvýhradnej viery v Máriinu svätosť sa však vytráca...

Mladá fínska filmárka Zaida Bergroth si s Máriiným rajom na konto pripísala už svoj štvrtý celovečerný počin. V našich kinách sme z nich ale mnoho zatiaľ vidieť nemohli - výnimkou je hádam len road movie Miami (2017) o dvoch sestrách-tanečniciach na úteku pred mafiou. Okrem toho, že v popredí oboch snímok stojí dynamika vzťahov medzi rôznorodými ženskými hrdinkami by ste ale medzi Miami a Máriiným rajom asi veľa podobností nenašli.

Čím dokáže Máriin raj zaujať? V prvom rade, samozrejme, samotným príbehom, ktorý má všetko, čo by ste od napínavej psychologickej drámy z prostredia sekty čakali: Desivé tajomstvá, davová psychóza sfanatizovanej komunity, násilie, intrigy aj nevypovedaná hrozba, ktorá visí nad každým, čo by sa snáď mal chuť Márii postaviť. Ak by ste chceli dej prerozprávať niekomu, kto film nevidel, veľa by toho vlastne na prerozprávanie nebolo. Napriek tomu takmer dvojhodinová snímka určite nenudí a dokáže diváka udržať v znepokojenom napätí aj počas scén, ktoré sa napokon ukážu byť viac-menej bezvýznamné.

Máriin raj

Herečky v každej z trojice najvýraznejších úloh fungujú dobre, pekne sa na ne pozerá a vyhranené polohy svojich postáv (Máriinu nevypočítateľnosť a manipulácie; Salominu naivnú lojalitu a Malininu až dráždivú bezprostrednosť) vystihujú pútavo a uveriteľne. No a pridanou hodnotou snímky je určite aj “vintage” čaro 20. rokov 20. storočia, kedy sa príbeh odohráva - pekné dobové kostýmy, štýlový “bob” na Máriinej hlave, všadeprítomný gramofón či cigarety so špičkou.

Napriek tomu sa filmom od začiatku až do konca nesie akási neurčitá odťažitosť, ktorá nám nikdy nedovolí ponoriť sa do deja “až po uši”. Akoby sa Zaida Bergroth nevedela celkom rozhodnúť, z akej perspektívy nám Mariin príbeh vlastne chce rozprávať. S nadhľadom a ľahkosťou prelieta od námetu k námetu, no nikde neposedí dostatočne dlho na to, aby dokázala divákovi ponúknuť naozaj intenzívny či aspoň obsahovo celistvý zážitok.

Pri troche fantázie si viem predstaviť, že by filmu mohol pomôcť trošku nejednoznačnejší výklad samotnej Márie - tá síce v podaní Pihly Viitaly nezaprie chvíľami až magnetickú charizmu, film je však až príliš realistický na to, aby sme jej mohli aspoň na malú chvíľku uveriť, že je na nej naozaj niečo “zázračné”. Nie len, že by to v očiach diváka prospelo samotnej postave Márie (ktorej osud by nás potom zrejme zaujímal podstatne viac), ale celkom inou optikou by bolo možné vnímať aj Salome, s ktorej naivnou zbožnosťou sa takto divák nemá šancu stotožniť.

Máriin raj aj napriek vyššie zmienenému ostáva celkom vďačným filmovým zážitkom. Pripomína napríklad aj to, že fanatické sekty postavené na kulte jednej manipulatívnej osobnosti zďaleka nie sú len “mužskou” záležitosťou - a boli tu tiež dávno pred Mansonom, Jonesom či Asaharom. Napokon, boli tu aj dávno pred Máriou Åkerblom...

Marian paratiisi (Fínsko, 2019, 110 min.)
Réžia: Zaida Bergroth. Scenár: Anna Viitala, Jan Forsström. Hrajú: Pihla Viitala, Tommi Korpela, Elina Knihtilä, Satu Tuuli Karhu, Saga Sarkola ...

autor Hana Lippová 19.2.2020