JUDY

JUDY

6.0

Biografie slávnych osobností boli a pravdepodobne navždy budú pre producentov veľkým lákadlom. Diváci totiž túžia nazrieť do súkromia ľudí, ktorých poznajú iba skrz prácu a články z bulváru. Život Judy Garland bol tragickým príkladom ako niekoho môže zničiť štúdiový systém a žiara reflektorov. V našich končinách síce nie je tak známa ako v anglofónnych krajinách (pretože Čarodejník z krajiny Oz / The Wizard of Oz u nás nie je kultom), no pieseň Over the Rainbow pozná snáď skutočne každý. A pre mnohých bude šok, že originálna verzia nie je hraná na ukulele.

Judy (Renée Zellweger) je vyhasnutou hviezdou s finančnými aj osobnými problémami. Je závislá od liekov, alkoholu a možno príde o opatrovníctvo svojich detí. Záchrannú ruku jej ponúkne londýnska agentúra. Sieť koncertov by mohla vylepšiť jej situáciu a vrátiť hviezde lesk. Dokáže však problémová celebrita svoju šancu využiť?

Ak ste si mysleli, že Judy bude tradičným životopisom venujúcim sa začiatkom, úpadkom kariéry a následnej ceste na vrchol, tak si nechajte zájsť chuť. Počin Ruperta Goolda (True Story, 2015) sa venuje takmer výhradne poslednému turné filmovej Dorotky. A je to škoda. V príbehu tejto legendy sa totiž ukrýva mnoho vďačnejšieho materiálu. To je evidentné už z retrospektív, ktoré veľmi skromne mapujú nakrúcanie Čarodejníka z krajiny Oz. Tyranské správanie Louisa B. Mayera (slávny producent a zakladateľ MGM) k detským hercom patrí medzi to najzaujímavejšie v tomto projekte.

Ukradnuté detstvo je jedným z hlavných motívov filmu a taktiež dôvodom osobných problémov Garlandovej. Londýnska časť je tak najmä pitvou charakteru, prekladanou občasným hudobným vystúpením. A bohužiaľ to nie je príliš strhujúci zážitok. Psychologické ani príbehové zlomy nie sú dostatočne pripravené. Nemajú teda žiadaný emocionálny náboj a celý film pôsobí (aj kvôli nie úplne výraznej remeselnej stránke) trochu fádne.

Samozrejme sa nájdu aj výrazne vydarenejšie pasáže (stretnutie s dvojicou fanúšikov funguje náramne), no tie sú skôr výnimkou než pravidlom. Výsledok sa väčšinu času točí v kruhu a spolieha sa na svoj najvýraznejší tromf. Tým je neprekvapivo herecký výkon Renée Zellweger.

Judy

Čerstvo dvojoscarová Texasanka sa vyhecovala k úžasnému comebacku a doslova žiari. Po rokoch matných projektov sa konečne vrátila do formy a vystrihla si tu svoju životnú úlohu. Jej premena na životom zničenú trosku je obdivuhodná a nadmieru presvedčivá. Každé gesto aj tón hlasu sú presné a perfektne vyjadrujú bolesť hrdinky. V expresívnejších pasážach nijako neprehráva a namiesto herečky bojujúcej o Oscara máme pred očami skutočnú postavu. Navyše si aj sama odspievala hudobné čísla, takže chvála patrí ku každému aspektu jej práce. Snáď jej Judy opäť nakopne kariéru.

Veľmi potešujúci je takisto fakt, že maskéri odviedli veľmi decentnú prácu a jemné herecké nuansy sa nestrácajú pod nánosom mejkapu. Zvyšok osadenstva je tak v jej tieni a nikto nemá šancu sa pri spoločných scénach presadiť. Čím nechcem zvyšok obsadenia nijako degradovať. Všetci podávajú kvalitné výkony, no proti nasadeniu hlavnej hviezdy nemajú šancu. Titul sa tak zaradí k množstvu iných priemerných biografií typu Edith Piaf alebo Železná lady, na ktoré sa bude spomínať jedine kvôli predstaviteľke hlavnej roly.

Judy

Autorský zámer sústrediť sa iba na jednu konkrétnu (a nie najzaujímavejšiu) časť života Garlandovej nepatrí medzi najšťastnejšie. A v spojení s faktom, že u nás nie je jej tvorba povinnou výbavou každého priemerného diváka, to bude mať Gooldov zárez v našich končinách ťažké. Ale na druhej strane možno vyvolá záujem o filmy, kde účinkovala. Už spomínaný Čarodejník z krajiny Oz, muzikál Stretnime sa v St. Louis / Meet Me in St. Louis, maličká úloha v Norimberskom procese / Judgment at Nuremberg alebo druhá verzia nedávneho hitu Zrodila sa hviezda / A Star Is Born sú veľmi kvalitné záležitosti.

Na rozdiel od menovaných klasík však Judy nie je výnimočným filmom. No takisto nejde o žiadny trapas. Mnoho (najmä starších) diváčok poteší a skúsených divákov neurazí. Proste klasický priemer s jedným fantastickým hereckým výkonom, vďaka ktorému si získa omnoho viac pozornosti, než by si reálne zaslúžil. Niekde za dúhou sa ale snáď niekedy urodí zaujímavejší pomník, zameraný na zaujímavejšie aspekty života tejto legendy.

Judy (UK / USA, 2019, 118 min.)
Réžia: Rupert Goold. Scenár: Tom Edge, Peter Quilter. Hrajú: Renée Zellweger, Jessie Buckley, Finn Wittrock, Rufus Sewell, Richard Cordery, Royce Pierreson, Darci Shaw, Andy Nyman, Daniel Cerqueira, Bella Ramsey, Lewin Lloyd ...

autor Peter Pavlík 17.2.2020
6.0
6.6