THE SOUND IS INNOCENT

THE SOUND IS INNOCENT

7.0

Zvuk a elektronika. Dnes už pre väčšinu z nás samozrejmosť a chtiac-nechtiac aj neoddeliteľná súčasť ambientu našich každodenných životov. Len pár dekád dozadu však bolo spojenie chladnej mašiny a tvorivého umenia niečo neslýchané a doslova revolučné. Nevšedný hudobný dokument českej filmárky Johany Ožvold sa pokúša dobrodružstvo experimentovania ľudstva s týmto svojským medzipriestorom zmapovať a prerozprávať na ploche strednometrážneho filmu. Je to audiovizuálny zážitok plný nečakaných podnetov a snovej atmosféry.

Slovami jedného z aktérov snímky The Sound Is Innocent, vývoj ľudstva zaznamenal len dva naozaj významné míľniky. Jedným bol vynález ohňa a druhým vynález elektriny. Ako sa to druhé premietlo do spôsobu, akým tvoríme, počúvame a uvažujeme o hudbe? Čo všetko sa v našom vzťahu k elektronickému zvuku odohralo za posledných sedem dekád?

Dokumentárny film The Sound Is Innocent otvára témy a otázky, o akých asi väčšinu ľudí, ktorí sa práve nepohybujú vo svete zvukového inžinierstva či hudobnej produkcie, ani nenapadne uvažovať. O to príjemnejšie a obohacujúcejšie ale jeho sledovanie práve je. Aktéri filmu nahlas uvažujú o tom, aké paralely možno pozorovať vo vývoji elektronickej hudby a astronautiky; ako sa v nej odzrkadľuje optimizmus či pesimizmus ľudstva vo vzťahu k vlastnej budúcnosti; čo robí zvuk s hmotou a čo s našimi telami, a tak ďalej.

Odznejú v ňom myšlienky, ktoré vám do hlavy nasadia celkom zaujímavého chrobáka - ako tá, že je vlastne absolútne úchvatné môcť jediným jazykom počítačového kódu tvoriť hudbu, matematický algoritmus či osobný e-mail kamarátovi. Alebo tá, že určité typy zvukov dokážu na ľudské telo či myseľ vplývať celkom rovnako, ako keď pri vrcholiacej opernej árii praskne sklenený pohár.

V snímke sa spolu s autorkou brodíme akýmsi snovým labyrintom tajomného pološera, v ktorom priekopníci elektronického zvuku uskutočňujú svoje objavné experimenty. Film voľne nasleduje chronológiu dejín elektronickej hudby zhruba od 50. rokov minulého storočia a každú etapu či oblasť jej vývoja voľne ohraničuje jednou zo svojich piatich kapitol.

The Sound Is Innocent

Teóriu približujú praktickými ukážkami aj zanieteným rozprávaním viacerí priami účastníci tohto zvukového dobrodružstva - francúzsky hudobný skladateľ a teoretik François Bonnet, autor počítačových algoritmov hudobnej syntézy Julian Rohrhuber, skladateľ a tvorca experimentálnych hudobných rozhraní John Richards a niekoľkí ďalší, nechýbajú ani archívne záznamy rozhovorov s priekopníkmi zvuku z čias dávno minulých.

Okrem svojej špecifickej témy, film určite zaujme aj formou. Sprievodkyňou je nám samotná Johana Ožvold, ktorá má k téme celkom osobný vzťah - sama je dcérou významného českého zvukára Josefa Švarca, ktorý sa podieľal na viacerých experimentálnych aj vzdelávacích projektoch. Autorka snímky nás prevádza potemneným bludiskom anonymnej budovy, ktorá by ale pokojne mohla byť aj povestne tajomnou Pyramídou Slovenského rozhlasu. Z tmy sa vynárajú archaické magnetofóny, gramofóny, televízory a CD prehrávače, ktoré efektne padajú do pomyselného “prepadliska dejín”.

Johanna Ožvold sa nám prihovára akoby z nejakého časopriestorového vákua - venuje sa téme najmä z celoeurópskeho hľadiska, ale v náznakoch spomenie aj socialistickú skúsenosť s experimentálnou hudbou, ktorá vďaka módnym vedeckým konotáciám dostávala pomerne slušný priestor. Ohliada sa za minulosťou a zľahka načrtáva budúcnosť. Tú ale, napokon, divákovi umožní zľahka prorocky predvídať aj sínusoida načrtnutá filmom, ktorý vyvrchoľuje do svojského hudobno-technologického happeningu.

The Sound Is Innocent

Únosná dĺžka snímky (68 minút) je z diváckeho hľadiska veľmi fajn, ťažko si predstaviť, že by malo v takto nastavenom formáte zmysel naťahovať stopáž o ďalších dvadsať či štyridsať minút. Na druhej strane, vo vzťahu k svojmu obsahu a témam je snímka skutočne len akýmsi “nástrelom”, ochutnávkou, ktorá môže inšpirovať a nasmerovať k ďalšiemu samoštúdiu.

The Sound Is Innocent určite nemá šancu stať sa vyslovenou masovkou, jeho obsah si predsa len vyžaduje určitú prirodzenú zvedavosť a ochotu diváka. Ak však máte radi, keď vás kino dokáže prekvapiť a zaviesť na miesta, o ktorých ste dosiaľ ani netušili, tento audiovizuálny experiment by vás mohol celkom baviť...

The Sound Is Innocent (Česko / Francúzsko / Slovensko, 2019, 68 min.)
Réžia: Johana Ožvold

autor Hana Lippová 7.12.2019