BLÍŽENEC

BLÍŽENEC

5.0

Blíženec sa pripravoval dlhé roky a je to na ňom cítiť. Na jednej strane fajn námet: ostrieľaný bojovník stretáva mladšiu verziu seba. A režíruje to skvelý Ang Lee! Na druhej strane čaká old-school spracovanie, z ktorého cítiť 90. roky, akoby Jerry Bruckheimer vytiahol scenár zo spodnej zásuvky a presvedčil štúdio, že toto bude fungovať. Pritom Paramount potrebuje teraz hity ako soľ: nemá obrovské série, hľadá úspech pod novým vedením a okrem filmov s Tomom Cruisom mu zaberie občas nejaký film ako Tiché miesto.

Zápletka je prostá: Henry Brogan má za sebou úspešnú kariéru ostreľovača a je pripravený ísť do penzie. No ako to už býva, do cesty sa mu postavia viaceré prekážky: zrazu zistí, že posledný cieľ nebol ten, čo mal byť. Nasadili na neho mladú agentku. Chcú mu odstrániť jeho priateľov či kolegov. A tak sa ocitne na úteku a snaží sa prežiť – už mu ani nejde o očistenie svojho mena ako to býva v iných filmoch. Nemá to však ľahké, keď zistí pravú identitu protivníka: je to jeho mladšia verzia a ich bizarné strety sa množia.

Pôvodne by ste očakávali svieži akčný film, ale zdá sa, že Jerry Bruckheimer sa zasekol v minulosti, lebo aj s výborným režisérom Angom Lee servírujú priemerný akčný film, ktorý dramaticky sťahuje nadol ten najfádnejší scenár. Nejde ani tak o základnú zápletku, ale množstvo vaty, ktoré je tu napchané medzi pár dobrých akčných scén.

Sú tu všetky archetypy z minulosti: neomylný hrdina, čo sa chce lúčiť s kariérou, je tu mladá agentka nasadená na starého borca a zdanlivo neporaziteľný protivník, za ktorým stojí veľmi zlí agentúra, ktorej kedysi išlo o cnostný cieľ, ale po ceste sa to nejako zvrtlo. Nechýba ani zloduch, taký zlý a neľútostný, že musí prednášať dlhé minúty svoje motivácie, plány či pocity (sú však skutočné?).

Gemini Man je vskutku ambiciózny pokus Anga Lee, ktorý sa hrá s novými technológiami. Prichádza už paralelne so Scorseseho Irishmanom, máme šancu vidieť mladšieho Willa Smitha s tonou efektov a jeho dvojúlohu – zdá sa, že mladšie verzie obľúbených hercov začínajú byť už nový trend. Čo vyčnieva nad všetkým... svieža naháňačka v prvej polovici filmu, kde sa prvý raz pozrieme na sľubnú bojujúci dvojicu Will vs. Will a ich možnosti. Ten starší má mraky skúseností, ten mladší lepšie reflexy a parádny tréning.

Blíženec

Lee ponúka prestrelku, naháňačku, brutálny strih, dokáže dávať motorkou po papuli alebo sa uhnúť pred ňou v poslednej milisekunde. Veru, ťažko nájdete neskôr lepšie scény, akurát ešte epizóda v Budapešti je pre lokálne publikum celkom vítaná a finále prinesie ešte jedno prekvapenie. Vidieť akciu v IMAX má svoje čaro aj vďaka formátu 1,85:1 – zaplnené máte celé plátno a lokálna 2D verzia bohato stačí.

S akčnými scénami problémy nie sú, 138-miliónový rozpočet sa ako-tak zužitkuje. No pár dobrých akcií nedokáže odstaviť strašne otrepanú klasiku, kde sa rieši postupné odstraňovanie terčov, má fungovať ako bedeker po niekoľkých kontinentoch a buduje sa tu nový tím bojujúci proti lepšie pripravenému zlu. Ešte aj pomyselné vysvetlenie vzniku mladého Willa si uzurpuje veľa času, no destiluje z neho slabé scény. Po čase už prestanú byť neakčné scény zaujímavé a sústredíte sa na ďalšiu akciu. Už dlho sme tu nemali taký prepálený scenár, ktorý nedokáže nabudiť lepšiu pozornosť a každou štvrťhodinou znižuje finálne skóre.

Blíženec

A napokon ani základný potenciál starší borec proti mladšiemu klonu nie je využitý. Prvá akcia je super, druhá ešte nad priemerom, ale čím ďalej, tým viac film nudí. Ani Will Smith nedokáže servírovať suché hlášky ako pred dvadsiatimi rokmi, žáner sa posunul oveľa ďalej. Obsadenie Mary Elizabeth Winstead je vyslovene mimo a to sme ju kedysi žrali v Scott Pilgrimovi – tu sa na mladú agentku nehodí. Benedict Wong je typický ázijský kamoš, ktorý na počkanie vyžiera krekry tri roky po dátume spotreby (to má byť vo filme vtip) a Clive Owen strúha nasrané grimasy, ale po čase začne byť takmer smiešny.

Ani dvojrola Willa Smitha nedokáže zachrániť sotva polovičný scenár. Ang Lee ide tiež iba na pol plynu – ak to zistil až počas natáčania, snažil sa zachrániť čo sa dalo v akčných scénach. Na obnovenie slávy Paramountu je to málo a Smith môže byť vďačný tento rok skôr za Genieho v miliardovom Aladinovi...

Gemini Man (Čína/USA, 2019, 117 min.)
Réžia: Ang Lee. Scenár: David Benioff, Billy Ray, Darren Lemke. Hrajú: Will Smith, Mary Elizabeth Winstead, Clive Owen, Benedict Wong ...

autor Michal Korec 13.10.2019