FLORENCINO KNÍHKUPECTVO

FLORENCINO KNÍHKUPECTVO

7.0

Staromódne anglické mestečko Hardborough nie je práve ideálnym miestom pre uskutočnenie biznis plánu otvoriť si kníhkupectvo. Knihy tam totiž prakticky nikto nečíta. Mladá vdova Florence (Emily Mortimer), pre ktorú sú knihy celoživotnou vášňou aj posledným duchovným spojením so zosnulým manželom, to napriek tomu urobí. Má ale jednu veľkú smolu - starý, polorozpadnutý dom s príznačným názvom Old House, ktorý si pre svoj projekt vybrala, padol do oka aj niekomu inému. A je to sakramentsky nepríjemný súper.

Generálova manželka Violet (Patricia Clarkson), ktorá si v chátrajúcej ruine na poslednú chvíľku zaumienila otvoriť kultúrne centrum, sa nezastaví pred ničím. A na svoju stranu si pomocou peňazí, strachu a konexií rýchlo získa väčšinu obyvateľov mesta. Florence tak miesto toho, aby si konečne užívala naplnenie svojho celoživotného sna, bojuje s intrigami a záškodníctvom.

Dráma Florencino kníhkupectvo vznikla podľa rovnomennej knihy (v anglickom origináli sa film aj román volajú The Bookshop) slávnej britskej spisovateľky Penelope Fitzgerald. Román vznikol v roku 1978, odohráva sa však ešte o dvadsať rokov skôr, v dobe, keď výkladom tých najpokrokovejších kníhkupectiev kraľovali ako čerstvé novinky Fahrenheit 451 Raya Bradburyho či Lolita Vladimira Nabokova. Obe zmienené klasiky v príbehu zohrávajú dôležitú úlohu. Tá prvá Florence zblíži so samotárskym intelektuálom Edmundom (Bill Nighy), ktorý jej bude v ťažkých chvíľach jedinou spoľahlivou oporou. Tá druhá zase zapríčiní senzáciu, vďaka ktorej panovačná Violet stratí so statočnou, ale naivnou Florence aj posledné štipky trpezlivosti.

Florencino kníhkupectvo je príjemný film, na ktorý sa veľmi dobre pozerá. Aj ten, kto jeho oceňovanú predlohu (dotiahla to až do shortlistu Booker Prize) nečítal, však ľahko vytuší, že to s adaptáciou knihy tvorcovia asi nemali úplne jednoduché. Napriek citlivým a zaujímavým postavám a ich vyhroteným vzťahom totiž dianie na plátne pôsobí akosi mdlo a polovičato. Ústredné vzťahové peripetie sú subtílne a utlmené, neprinášajú žiadne veľké vzruchy a zdá sa, akoby vo vzduchu stále viselo čosi nevypovedané. Čosi, čo si však divák bude môcť len domýšľať. Našťastie strety a zápletky postupne prekvapujú aspoň nie úplne predvídateľnými rozuzleniami.

Florencino kníhkupectvo

Vedľajšie postavy síce dokážu vzbudiť zvedavosť aj určité očakávania, no napokon väčšina z nich zohráva len epizódne úlohy a svoj dramatický potenciál tak nenaplnia. Opäť sa zdá, akoby sa toho kdesi pod povrchom odohrávalo oveľa viac, než film priznáva. Letmé stretnutia a sympatie či antipatie medzi postavami vďaka tomu pôsobia akosi umelo, hoci najskôr budú len vytrhnuté kontextu.

Skutočné ťažisko Florencinho kníhkupectva ale spočíva niekde inde. Jeho ústredným prvkom sú samotné knihy, láska k nim a sto spôsobov, akými dokážu naše životy obohatiť, pozdvihnúť a robiť krajšími či aspoň znesiteľnejšími. Pre Florence sú knihy akousi romantizovanou bublinou, vďaka ktorej dokáže čeliť krutosti vlastného osudu (za manželom úprimne trúchli aj 16 rokov od jeho smrti), ale aj zlobe, nespravodlivosti a závisti. Pre pána Edmunda sú zase knihy paralelnou realitou, do ktorej unikol, keď rezignoval na svoj vlastný život. A pre malú Christine, školáčku, ktorá Florence pomáha v kníhkupectve a neskôr zohrá v deji celkom dôležitú úlohu, sú knihy zatiaľ len veľkou neznámou, ktorej čaru má ešte len podľahnúť.

Florencino kníhkupectvo

Florencino kníhkupectvo je film plný melancholickej atmosféry, malebných britských lokácií a kvalitných hereckých výkonov. Nedokáže, žiaľ, svoj príbeh a postavy predať naplno, no ich myšlienkam ostáva verný a k divákovi sa tak to podstatné predsa len dostane. Je celkom možné, že vás po jeho dopozeraní prepadne neodbytná chuť prečítať si nejakú dobrú knihu. Možno to bude práve jeho predloha...

The Bookshop (Veľká Británia / Nemecko / Španielsko, 2017, 113 min.)
Réžia: Isabel Coixet. Scenár: Isabel Coixet podľa románu Penelope Fitzgerald. Hrajú: Emily Mortimer, Bill Nighy, Hunter Tremayne, Patricia Clarkson ...

autor Hana Lippová 22.9.2019