SKUTOK SA STAL

SKUTOK SA STAL

7.0

V relatívne krátkej dobe tu máme tretí celovečerný film zaoberajúci sa, či už v menšej alebo väčšej miere, zavlečením Michala Kováča ml. do Rakúska koncom augusta roku 1995. Išlo o syna vtedajšieho prezidenta Slovenskej republiky Michala Kováča. Vyšetrovanie prípadu pozastavili amnestie vyhlásené vtedajším premiérom Vladimírom Mečiarom, čiže prípad nie je dodnes stopercentne vyriešený a stále čakajú na odhalenie, respektíve potvrdenie oficiálnej verzie, spisy uložené niekde po šuplíkoch úradov či trezorov.

Najskôr tu bol Únos Mariany Čengel Solčanskej v roku 2017, minulý rok odvážny dokumentárny film Mečiar Terezy Nvotovej a do tretice Skutok sa stal, opäť dokument a opäť režisérky, Barbory Berezňákovej. Je obdivuhodné a trochu aj prekvapivé, že sa do tejto tematiky ponárajú iba ženy a to dokonca relatívne v mladom veku. Aspoň z pohľadu toho, koľko rokov mali v polovici poslednej dekády minulého storočia.

Zhrňme si ale, akú pozíciu zastáva v tejto trojici Skutok sa stal. Únos bola hraná fikcia s množstvom dofabulovaných postáv a sekvencií. Ťažko ho brať ako rekonštrukciu, keďže bol na základe skutočných udalostí iba založený. Dokument Mečiar sa dokázal pozrieť vzhľadom na rozhovory so samotným bývalým premiérom aj jeho optikou na celú kauzu, nešlo však o jadro záujmu. Nvotová chcela zmapovať celú kariéru Vladimíra Mečiara od počiatkov v politike až po odchod na dôchodok. Skutok sa stal sa tak kauzou zavlečenia prezidentovho syna a zavraždením Róberta Remiáša zaoberá najpodrobnejšie a snaží sa dostať do hĺbky vďaka mnohým výpovediam dôležitých osôb.

Ako sme už ale spomenuli, celý prípad vyvoláva ešte viaceré otázniky a dokument na ne odpovede neponúka. Ako však hovorí hlavný protagonista filmu, jeden z priamych účastníkov celej akcie Oskar Fegyveres, pravda zaznamenaná je, nachádza sa ale niekde stále ukrytá pred vyšetrovateľmi a tým pádom aj pred verejnosťou. Jednou z otázok, aké dielo ponúka, je zamyslenie sa nad tým, či zrušenie amnestií dokáže posunúť prípad vpred.

Skutok sa stal

Fegyveres po celý čas odpovedá na Berezňákovej otázky, robí anketu v uliciach - koľko ľudí si dnes ešte na prípad spomenie, či im hovorí niečo jeho meno, inými slovami hovorí svoju, inak veľmi dôveryhodne a logicky znejúcu verziu prípadu a rozhovorí sa aj o svojich pocitoch. Priestor dostáva aj rodina zavraždeného Róberta Remiáša, ktorá vo svojej dobe poriadne otriasla spoločnosťou. Mimochodom pripomienkou tejto kauzy sa celá snímka aj začína.

Postupná snaha o odhaľovanie pravdy a vytvorenie si celistvejšieho obrázka pripomína skladanie puzzle, kde ale posledné dieliky, vložené výpoveďami novinára denníka SME Petra Tótha vytvárajú trošku nejasnejší obraz, ako by ste po povedzme dvoch tretinách stopáže očakávali. Zmena fokusácie režisérky z Fegyveresa na Tótha dodáva filmu potrebnú kontroverziu. Nato, aby ale Skutok sa stal bol ostrejším filmom, musel by obsahovať aj výpovede tzv. druhej strany. Nejde však o závažnejšiu chybu, pretože vďaka zobrazenému a dramaturgii tvorí nový slovenský dokument pomerne jednoliaty naratívny celok.

Skutok sa stal

Otázkou však zostáva, pre koho by mal byť primárne určený. Angažovanejší ľudia a pamätníci celej kauzy sa toho veľa nového nedozvedia, veci neznalí, povedzme si na rovinu - dnešná mládež, bude mať v udalostiach menší či väčší zmätok aj po filme. Nakoniec sa najviac nových informácií navyše dozvedia tí, ktorí si na prípad síce pamätajú, ale nezháňali si o ňom v tej dobe, ani neskôr, podrobnejšie informácie. Berezňáková sa hlbšie nepúšťa do kauzy Technopol a účasti Michala Kováča mladšieho v nej... musí vám stačiť Fegyveresova verzia, prečo sa veci udiali tak, ako sa udiali a znie to vzhľadom na isté fakty logicky a uveriteľne.

Otázne je aj to, či po spomínaných dvoch filmoch nie je spoločnosť z prenášania tejto témy na plátno už mierne unavená a nedala by prednosť tomu, aby sa prípad konečne uzavrel aj v realite. Návštevnosť snímky však hovorí o neustálom spoločenskom záujme. Výrazné plusové body a dôvod na vyššie než priemerné hodnotenie, má zasadenie motívu púpavy do celého rozprávania. Dokument sa prostredníctvom tejto umeleckej vsuvky akoby sám sebareflexívne pýtal, či má jeho vznik vôbec nejaký spoločenský význam. Zároveň vytvára metaforu s politickou scénou na našom území od počiatkov deväťdesiatych rokov až po súčasnosť.

Film získal spolu s dokumentom Dobrá smrť ocenenie Cinematik.doc na 14. MFF Cinematik Piešťany. Vyjadrenie festivalovej poroty: "Na filme Skutok sa stal porota oceňuje jeho výstavbu, kreatívne spracovanie heterogénnych filmových materiálov, svieže rozprávanie a inteligentnú montáž. Napriek tomu, že film sa venuje na prvý pohľad lokálnej problematike, spôsob rozprávania ho robí univerzálne zrozumiteľným."

Skutok sa stal (SR/ČR, 2019, 82 min.)
Réžia: Barbora Berezňáková. Scenár: Barbora Berezňáková. Účinkujú: Oskar Fegyveres, Róbert Remiáš, Peter Tóth ...

autor Erik Binder 19.9.2019