BEATS

BEATS

8.0

Je prvá polovica 90. rokov 20. storočia a v Británii sa rodí nová kultúrna revolúcia. Tentokrát ju nezaujíma vojna, mier ani politika. Len poriadne našliapané beaty a absolútna sloboda ako jediná možná odpoveď na skostnatený systém, ktorý chce každú individualitu rýchle zašliapať do predurčenej škatuľky. Miesto na námestiach sa títo “revolucionári” schádzajú na ilegálnych rave parties, kde na parketoch zo seba nechávajú dušu - a neraz aj rozum. A teraz sa k nim aspoň na jednu magickú noc chcú pridať aj zelenáči Johnno a Spanner, hlavní hrdinovia milo naivnej a jednoduchej, ale možno práve preto veľmi vďačnej škótskej snímky Beats. Tá tento týždeň vtancovala aj do slovenských kinosál.

Johnno (Cristian Ortega) a Spanner (Lorn Macdonald) sú tak trochu “kamaráti z mokrej štvrte”, ktorí sa spoločne pretĺkajú bezútešným stereotypom života na škótskom malomeste. Johnno sa snaží vyrovnať s prehnane entuziastickým partnerom svojej mamy, ktorý sa stáva samozvanou hlavou rodiny. Spanner zase dennodenne čelí šikane staršieho brata, vagabunda s nevypočítateľnými výbuchmi agresivity.

No a odrazu medzi nimi stojí aj vidina náhleho konca ich priateľstva - Johnnova rodina sa totiž čoskoro bude sťahovať do lepšej štvrte, okrem iného aj preto, aby priateľstvo svojho syna s “asociálnym póvlom” Spannerom konečne uťali. Keď sa mladíci dozvedia o supertajnej tancovačke, ktorej koordináty sprisahanecky dávkuje cez amatérske vysielanie istý tajomný D-man (Ross Mann), ich bezcieľne existencie odrazu dostávajú jasný smer...

Dej snímky Briana Welscha sa odpicháva od kontroverzného, hoci s odstupom času skôr absurdne úsmevného zákona, ktorý v Británii zakazoval “združovanie pri hudobnej reprodukcii opakujúcich sa bítov” v rámci prevencie rozmáhajúcej sa narkománie a zločinu. Tento fakt v praxi dodáva filmu určité napätie a drive, nie je v nej ale zďaleka tým najdôležitejším.

Beats

Zo všetkého najviac je Beats nostalgickou filmovou momentkou, akých sa v najbližších rokoch asi ešte zopár dočkáme (tínedžeri z 90. rokov, skrátka, prichádzajú do produktívneho veku - viď nedávny režisérsky debut Jonaha Hilla Deväťdesiate). Svojou tematikou aj jasne rozpoznateľnou geografiou (legendárny škótsky prízvuk a slang vo filme určite neprepočujete) si Beats koleduje o prirovnávanie k Trainspottingu, alebo k niekoľkým ďalším snímkam, ktoré sa pokúšali uchopiť esenciu životného štýlu party mládeže deväťdesiatok (napr. Human Traffic). No porovnávanie vás v tomto prípade môže zbytočne oberať o zážitok.

Beats k svojej téme v podstate neprináša nič nové a prevratné, má až banálne jednoduchý dej a aj formálne sa drží dosť pri zemi. Keď príde na vizuálne “triky”, vystačí si s klasickou čierno-bielou paletou, ktorá v ten pravý okamih ako mávnutím čarovného prútika ožíva všetkými farbami. No a pokiaľ ide o neodmysliteľnú hudobnú zložku, čerpá naplno zo “zlatej studnice” žánrových klasík, ako je Prodigy, Leftfield či Orbital, ktoré sa tým, čo pri nich vyrastali, asi nikdy nezunujú.

Beats

Jednoznačným vrcholom obsahu aj formy filmu je samotný veľký žúr, ktorý režisér, kameraman Benjamin Kracun, ale aj herci či strih doviedli naozaj do dokonalosti. Práve tu Beats všetky svoje slabinky či nedokonalosti výborne vyvažuje množstvom rýdzich, autentických emócií, ktoré dokáže sprostredkovať naozaj lahodne.

Odzbrojujúca eufória z prvej veľkej žúrky, prvej intoxikácie, prvej iniciácie do sveta “veľkých” a “slobodných” po boku priateľa, za ktorého by ste hádam skutočne vedeli aj život položiť. Odrazu tento skromný filmík naplno rozbaľuje celkom komplexný obraz extatického vyvrcholenia dospievania, mladíckej naivity a schopnosti prežívať veci “naplno” ako už nikdy potom. Záverečným dôvetkom nám tiež pripomína, aké krátke a absolútne neopakovateľné tieto chvíle v živote sú. A definitívne potvrdzuje sladko-trpký fakt, že Deväťdesiatky sú už dnes za retro.

Hoci Beats iste nie je film pre každého, nemalá časť divákov sa s ním určite dokáže veľmi dobre stotožniť. A pre mnohých sa môže, celkom oprávnene, stať aj srdcovkou.

Beats (UK, 2019, 101 min.)
Réžia: Brian Welsh. Scenár: Kieran Hurley, Brian Welsh. Hrajú: Cristian Ortega, Lorn MacDonald, Laura Fraser...