ODNIKIAĽ

ODNIKIAĽ

8.0

Emocionálny aj procedurálny. Hlboko intímny a súčasne univerzálny pre dusné multikultúrne ovzdušie celej dnešnej Európy. Nemecko- francúzsky film Odnikiaľ dokázal do 106 minút vtesnať prekvapivo veľa, a to všetko na pozadí jednej tragédie a osobnej kalvárie ženy, ktorá sa s ňou pokúša vysporiadať. Snímku Fatiha Akina, ktorá má na konte Zlatý Glóbus pre najlepší zahraničný film aj hereckú trofej z Cannes pre Diane Kruger, by ste si určite nemali nenechať ujsť.

Katjin život bol vždy tak trochu rock´n´roll – drogy, žúry, tetovania, nedokončená škola, vzťah s drogovým dílerom tureckej národnosti. Skúste však na okamih prekonať moralizátorské stereotypy - príbeh jej divokej mladosti mal napokon happy end. Z kriminálnika Nuriho sa stal produktívny člen spoločnosti a z Katji milujúca matka ich spoločného syna Rocca. Šťastné konce sú ale definitívou len na posledných stránkach rozprávkových knižiek. V živote sa môžu veci zvrhnúť aj vtedy, keď to vôbec nečakáte. Napríklad, keď idete s kamarátkou relaxovať do sauny, zatiaľ čo sa váš manžel a syn stanú obeťami nepochopiteľnej explózie pred ich vlastnou kanceláriou...

Katjin život sa zmenil na nočnú múru a v bezvýchodiskovej situácii urobí aj zopár vecí, ktoré by asi nemala. No v tej chvíli už nie je len smútiacou pozostalou, ale tiež hlavnou svedkyňou obžaloby v súdnom procese proti dvojici pravicových extrémistov, ktorí, podľa všetkého, za vraždou jej blízkych stoja. Ako sa spoločnosť roky prikrčená v tieni islamského extrémizmu vysporiada so vzývačmi Adolfa Hitlera, ktorí útočia na tureckú štvrť? A ako sa s absurdnou tragédiou vyrovná žena, ktorá v jedinom okamihu prišla o všetko?

Režisér a scenárista Fatih Akin pochádza z druhej generácie tureckých prisťahovalcov v nemeckom Hamburgu a snímka Odnikiaľ (podobne ako jeho staršie filmov Proti múru či Na druhej strane) je tak pre neho do veľkej miery osobná. Pre divákov však tentokrát našiel ešte o čosi schodnejší most k príbehu – modrookú hrdinku bez prisťahovaleckého backgroundu, ktorá by, navyše, bola so svojim imidžom a povahou celkom zaujímavá aj bez hraničnej situácie, do ktorej ju film zaženie.

Ak aj vy patríte k tým, ktorí dosiaľ nemeckú krásku Diane Kruger za nijak extra talentovanú herečku nepovažovali, pripravte sa svoj postoj prehodnotiť. V úlohe Katji naozaj exceluje a bez preháňania možno povedať, že jej film Fatiha Akina vďačí za značné percentá svojho úspechu. Najmä v prvých dvoch kapitolách filmu (snímka je formálne rozčlenená do viacerých etáp) dostáva Kruger štedrý priestor prejaviť sa.

Odnikiaľ Odnikiaľ

Jej postava musí naraz čeliť zdrvujúcemu žiaľu nad smrťou rodiny aj neodbytným podozreniam polície, že incident súvisí s pochybnou minulosťou jej manžela. Katja sa pred našimi zrakmi rozsypáva na márne kúsky a v tomto ohľade film výborne ustriehol hranicu autenticity aj zdieľnosti jej trápenia. Svoju úlohu tu zohrávajú aj vedľajšie postavy príbuzných, ktorí celom „nehollywoodsky“ (zato o to uveriteľnejšie) ani v najťažších chvíľach nezabúdajú na vzájomné rozpory a predsudky.

V jadre snímky sa nachádza formálne čistá a napínavo vygradovaná súdna dráma, pri ktorej sledovaní asi budete od jedu chvíľami bezmocne zatínať zuby. Je to divácky veľmi vďačná pasáž - už len kontrast jasného svetla súdnej siene s depresívnou temnotou Katjinho doterajšieho zúfania podnecuje nové očakávania, ktoré zážitok zo sledovania snímky Odnikiaľ robia ešte komplexnejším.

Vyústeniu tejto právnej prestrelky sa ale už tak ľahko neverí, a tak sa divák môže začať cítiť trochu zmanipulovane. Pre nasledovný vývoj deja je takéto rozuzlenie síce nevyhnutné, i tak k nemu však film, hádam, mohol dospieť aj presvedčivejším spôsobom. Možno by to chcelo len trochu viac času a detailov, ktoré by diváka skalopevne utvrdili v tom, že sa na plátne skutočne deje nevyhnutné. Pomohlo by to najmä s ohľadom na to, čo bude nasledovať - vo finále sa už, totiž, dosiaľ celkom realistický film slušne odpútava od zeme. Akoby prechádzal do akejsi paralelnej reality najhlbších túžob jednej rozorvanej, utrápenej duše, ktorej počínanie síce naďalej plne chápeme (a mnohí asi aj schvaľujeme), ale už mu predsa len nedokážeme celkom uveriť.

Odnikiaľ Odnikiaľ

Katja sa stáva osamelou desperádkou a divák svedkom originálneho, aj keď nie celkom nepredvídateľného vyvrcholenia. Či a ako sa s takýmto záverom dokážete stotožniť, to bude do veľkej miery závisieť od toho, ako veľmi sa vám postava Katji a jej príbeh dokázali dosať pod kožu. Scenár už od vás bude vyžadovať značný kus ochoty oželieť najprísnejšiu logiku.

Nech už si na záver snímky Odnikiaľ urobíte akýkoľvek názor, Fatihovi Akinovi sa v nej podarilo hneď niekoľko pozoruhodných a nadčasovo hodnotných vecí. Pri sledovaní jedného jediného filmu, napríklad, diváka celkom sugestívne pasuje do role obete, vyšetrovateľa aj sudcu (skôr v prenesenom morálnom zmysle, než v právnickej terminológii), pri čom v každej z nich budete nútení čeliť ťažkým a zamyslenia hodným otázkam. Čo by ste si o výbuchu v štvrti moslimských prisťahovalcov v Hamburgu mysleli vy? Koľko empatie vo vás vyvoláva obeť s kriminálnou minulosťou? A ako by ste sa zachovali v situácii, na ktorú je svetská spravodlivosť prikrátka..?

Aus dem Nichts (Nemecko/Francúzsko, 2017, 106 min.)
Réžia: Fatih Akin. Scenár: Fatih Akin, Hark Bohm. Hrajú: Diane Kruger, Denis Moschitto, Numan Acar, Johannes Krisch, Ulrich Tukur, Ulrich Brandhoff, Hanna Hilsdorf, Yannis Economides ...

autor Hana Lippová 29.3.2018