VŠETKY PRACHY SVETA

VŠETKY PRACHY SVETA

7.0

Téza, že boháč nie je nič iné ako chudák s peniazmi, podopiera celý príbeh inšpirovaný skutočnými udalosťami. Christopher Plummer zas podopiera celú snímku, ktorá by bez neho bola len priemerným a neduživým záznamom bolestivej udalosti zo života jedného majetného rodu. Majstrovské herectvo povýšilo štandardne zrežírovanú snímku Ridleyho Scotta (Votrelec: Covenant, Marťan, Exodus: Bohovia a králi) na úroveň nie celkom obyčajného zážitku. Nech by však bola kvalita filmu o únose miliardárovho vnuka J. Paula Gettyho akákoľvek, už navždy ho bude zatieňovať aféra zo zákulisia.

Všeobecne známy fakt o preobsadení Kevina Spaceyho po tom, čo ho obvinili z obťažovania viacerí mladší kolegovia, len deklarovala nemilosrdnú skutočnosť, že etablovanému hercovi sa rúca hviezdna kariéra ako domček z karát. Nahradenie o 30 rokov starším Plummerom sa napokon stalo neprehliadnuteľným bonusom. Oproti pôvodnému traileru, kde pod maskou starca len s ťažkosťou rozpoznávame Spaceyho, vyznieva novšia verzia s prirodzenou Plummerovou vizážou a charizmou oveľa autentickejšie.

88-ročný Kanaďan bol pre Ridleyho Scotta už prvou voľbou pri výbere vhodného adepta na stvárnenie skazeného miliardára. Škandál okolo Spaceyho ho tak len vrátil k pôvodnému plánu. Slávny režisér mal však len šesť týždňov na to, aby znova nakrútil všetky scény, v ktorých vystupoval starý J. Paul Getty. Adaptácia knihy Johna Pearsona nakoniec stihla oficiálnu premiéru, no napriek zaujímavému námetu, režisérskemu velikánovi a výbornému obsadeniu uviazla len v miernom nadpriemere.

Kto alebo čo zmarilo potenciál zbohatlíckeho príbehu o najväčšom mediálne známom chamtivcovi v dejinách? Vyše dvojhodinová stopáž neprekáža, práve naopak. Dobre slúži príbehu a najmä podčiarkuje nekonečnosť čakania na peniaze na výkupné a bezmocnosť zúfalej matky. O nadštandardný level ho okrádajú častá doslovnosť a servilnosť voči divákovi bez snahy o vybočenie zo vzorcov snímok inšpirovaných skutočnými príbehmi.

Všetky prachy sveta Všetky prachy sveta

Postava J. Paula Gettyho je napriek tomu vykreslená dômyselne démonicky a bezcharakterne. Nad jeho bezhraničnou chamtivosťou sa až rozum zastavuje rovnako ako nad jeho myšlienkovými pochodmi a kalkuláciami. Harpagon má v každej dobe svoje „čestné“ miesto a v tomto filme obzvlášť. Príbehová línia Gettyho životnej cesty za najväčším majetkom na svete je síce fascinujúca, no nie tak ako sám antihrdina a jeho záškodnícke bonmoty.

Hoci 16-ročný vnuk John Paul Getty III. prechádza v rukách únoscov dlhými útrapami a vzbudzuje súcit, jeho part nepatrí medzi najsilnejšie stránky filmu. Michelle Williams sa ako jeho matka dočkala oveľa sľubnejších dejových pasáží a využila ich so všetkým, čo prinášajú. Veríme jej odhodlanie, hnev, apatiu i pokoru obetavej matky.

Všetky prachy sveta Všetky prachy sveta

Aj keď únos tvorí kostru príbehu, oveľa naliehavejšie i zmysluplnejšie vo filme pôsobí duel chamtivého starca Gettyho a trpko skúšanej exmanželky jeho syna. Snímku o rukojemníkovi v rukách mafie a rukojemníkovi vlastných peňazí tohtoročné Oscary v hlavných kategóriach obídu. Christopher Plummer však akademikov presvedčil, že jeho výkon patrí medzi tie najlepšie v uplynulom roku a s tým možno jedine súhlasiť.

All the Money in the World (USA, 2017, 132 min.)
Réžia: Ridley Scott. Scenár: David Scarpa, John Pearson. Hrajú: Michelle Williams, Christopher Plummer, Mark Wahlberg, Romain Duris, Timothy Hutton, Charlie Plummer, Charlie Shotwell...

autor Barbora Bačíková 30.1.2018