ALIBI NA MIERU

ALIBI NA MIERU

7.0

Na francúzskych komédiách je sympatické, že sa pri nich tvorcovia nevzdávajú a produkujú ich v hojnom počte. K nám sa zväčša dostanú tie lepšie alebo s top námetom, pričom Alibi na mieru má od začiatku jasnú zápletku: môžete sa vopred tešiť na to, ako to hrdinom bude dlho vychádzať, potom sa to začne rúcať, príde asi veľké priznanie a popritom kopa zábavných scén.

Dobrá správa na začiatok: všetko platí. Mladý Greg dostal super nápad: monetizovať alibi pre tých, čo sa chcú vzdialiť z bežného života a užiť si neresť, výlet či hobby bez výčitiek u blízkych. Veľká výzva pre skĺbenie džobu a súkromia príde v momente, keď sa Greg bleskovo rachne do krásnej Flo, ktorá je zhodou okolností právnička a klamstvá nenávidí. Vysvetliť jej spôsob obživy je nereálne, takže dlho si pekne nažívajú, no prídu výzvy: pri stretnutí rodičov Greg zistí, že svokor je jeho klient, istá misia s alibi sa začína zamotávať a udržať si Flo bude megaťažké!

Alibi na mieru nie je prvý film, ktorý by s klamaním či vytváraním inej reality zašiel tak ďaleko, že jeho hrdina je nesmierne skúšaný, no tvorivý tím Philippa Lacheaua sa vypäl k peknému výsledku. Tvár či dielo vám môžu byť povedomé (séria Babysitting, u nás dvojka ako Prázdniny All Exclusive), no stále pôsobí sviežo a nie je to typický francúzsky raťafák, akých sme videli tucty a ničím nezaujali. Mladšia verzia Davida Guettu má veľa energie a zvláda nejednu chaotickú situáciu. Zrejme práve chaos ho najviac poháňa pri tvorbe a píše si neuveriteľné náročné scény, kde sa viacerí hrdinovia nachádzajú na rôznych miestach, vŕšia náhody a odkazujú na videohry i béčkové karate filmy s JCVD.

Alibi na mieru Alibi na mieru

Alibi má dobrý švih, tempo a vie, že námet mu stačí akurát na 90 minút. Preto sa nezdržuje inde a jednotlivé momenty má dobre rozložené v čase. Prvá dvadsaťminútovka slúži na oťukávanie i tvorbu romance, neskôr nastúpi hlavná zápletka, kde sa dozvieme, ako funguje tvorba alibi – niekto z tímu musí ísť na fiktívne miesto, zatiaľ čo klient si užíva. No čo keď sa zrazu dve miesta nečakane pretnú? Vtedy nastupuje séria náhod, nehôd, patálií, kde ani jeden skúsený tím nestačí...

Situačný humor ide Alibi výborne. Musíte sa síce preladiť na občas hrubozrnnú nôtu a politicky nie príliš korektné vtipy (sem-tam rasistické, inokedy sexuálne), ale ak sa necháte strhnúť, Francúzi vás odzbroja spoľahlivo. Niekedy má scéna sotva pár sekúnd alebo dva-tri zábery kamery – úplne to stačí. Inokedy si nechá plynúť čas na vyniknutie pointy alebo násobne akcentuje istý vtip a zaberá to. Scény na seba výborne nadväzujú a postavy sú premiešané. Často sa hrdinovia snažia z problémov vykecať, našťastie film neskĺzne do ukvákanej roviny. Guľometné a improvizované dialógy patria k tomu štýlu.

Alibi na mieru Alibi na mieru

Posledná štvrtina síce obsahuje troška klišé, resp. musia doraziť povinné body a vtedy si uvedomíte, že autori nemajú objavný scenár, no dokážu známe situácie výborne miešať. Aj inde videné momenty sú použité v dobrom kontexte, dokonca klasika ako nutnosť schovať sa, lebo je niekto v nebezpečenstve.

Philipp Lacheau si ťahá síce väčšinu filmu sám, no najmä dvojica pomocníkov sa vám uloží do pamäti – sú to zaujímavé postavičky. Flo v podaní Elodie Fontan je prototyp neznámej blondínky pre dobré situácie. A starší herci si idú pekné sóla a vykrúcajú sa v nejednej prekérnej situácii.

Alibi na mieru nemá charizmu hrdinu ako (K)lamač sŕdc (2010). Niektorí budú porovnávať – zatiaľ čo (K)lamač mal lepší štýl a formu, Alibi je zábavnejší kúsok, obsahuje pár vynikajúcich humorných scén, kedy sa budete smiať na celé kino a to celkom stačí.

Alibi.com (Francúzsko, 2017, 90 min.)
Réžia: Philippe Lacheau. Hrajú: Philippe Lacheau, Élodie Fontan, Julien Arruti ...

autor Michal Korec 15.10.2017