DRUHÁ STRANA NÁDEJE

DRUHÁ STRANA NÁDEJE

9.0

Fínskeho režiséra Akiho Kaurismäkiho slovenskému divákovi predstavovať netreba. Jeho osobitý rukopis je čitateľný už po pár minútach. Najmä jeho typický absurdný humor, ktorý dokáže aj v kontexte vážnej témy servírovať s kamennou tvárou. Vo svojom najnovšom filme Druhá strana nádeje sa rozhodol spracovať aktuálnu a v istom zmysle kontroverznú tému. Venuje sa utečencom. Ale islamizácie Európy sa neobáva.

Kaurismäki otvorene podporuje nemeckú kancelárku Angelu Merkelovú za jej postoj k migračnej kríze. Na tlačovej konferencii po uvedení filmu sa na festivale v Berlíne vyjadril: „Je jediná z politikov, ktorá sa o utekajúcich nešťastníkov naozaj zaujíma a neberie si ich do úst len na politické účely“.

Film sa mal pôvodne volať Utečenec. Pre fínsku televíziu v roku 2015 režisér povedal: „Vyburcovala ma situácia v Torniu, pohraničnom meste v severovýchodnom Fínsku.“ Práve v tejto oblasti sa kvôli utečencom rozhodli obnoviť kontroly na hraniciach so Švédskom. Finálny názov však snímku vystihuje lepšie. Do titulu režisér pretavil emóciu nádeje, ako šancu na lepší život.

Aki Kaurismäki svojim novým filmom pokračuje v domnelej trilógii, ktorú otvoril už v roku 2011 filmom Le Havre. Kritici vznikajúcu trilógiu nazvali Trilógiou prístavov. Film Le Havre rozpráva príbeh sympatického čističa topánok, ktorý si pokojne žije so svojou ženou v malom domčeku. Všetko sa zmení, keď mu osud do cesty postaví trinásťročného afrického chlapca na úteku, skrývajúceho sa v prístave. Snímka priamo odkazuje ku zrušeniu utečeneckého tábora v Calais v roku 2009. Vo filme Druhá strana nádeje sa motív prístavu objavuje opäť. Utečenec z vojnovej Sýrie Khaled sa v prístave ukrýva pred policajnou kontrolou.

Kaurismäki nezaprie, že patrí k sociálno-kritickým autorom. Jeho posledná novinka sa dotýka výsostne súčasného problému multikulturalizmu a utečenectva. Režisér si však nevyberá angažovanú či sentimentálnu cestu. Z filmu vôbec necítiť pachuť lacných riešení. Z filmu skôr čuší úprimné porozumenie k hlavným postavám, ako aj k ich konaniu.

Druhá strana nádeje Druhá strana nádeje

Film je príbehom dvoch úplne odlišných postáv, dvoch rozdielnych svetov. Na jednej strane pragmatický obchodník a na druhej sýrsky utečenec. Na jednej strane Wikström, ktorý opúšťa ženu a ktorý svoje peniaze práve investoval do pofidérnej reštaurácie. A oproti nemu Khaled z Allepa, ktorý prichádza do Fínska žiadať o azyl. A práve v netradičnej reštaurácii v Helsinkách sa ich životy pretnú. Obchodník urobí zásadné rozhodnutie a človeku bez domova pomôže. Khaled ostáva v reštaurácii pracovať na čierno.

Väčšina deja sa točí okolo toho, ako sa Wikström snaží do svojej novej reštaurácie prilákať čo najviac zákazníkov. Nespočetné pokusy pripraviť nové jedlá, ktoré nikdy jeho kuchári nevarili, končia fiaskom. Práve v týchto pasážach vidieť tak oceňovaný nevtieravo absurdný humor režiséra a jeho schopnosť vytvárať optimistickú náladu v každej z maličkostí. Kaurismäkiho gagy sa popisujú ťažko. Napríklad ten, ako jeden zo zamestnancov vytrvalo umýva malé okienko vsadené do kuchynských dverí. Keď sa však z umývanie „akože“ unaví, ruku si prevesí cez rám neexistujúceho okna.

Druhá strana nádeje Druhá strana nádeje

Režisér si vo svojom scenári vystačí s krátkymi a často jednovetnými replikami, ktoré nepodliehajú modernému slangu. Akoby boli večné. Herci sú tiež vždy prirodzení. Celý film pôsobí ako projekt dobrých známych, ktorí sa spolu rozhodli natočiť film. Film je venovaný Petrovi von Baghovi, ktorý zomrel v roku 2014 a bol Kaurismäkiho priateľom. Rovnaké meno, ako má roztomilý pes z reštaurácie, má aj hlavná postava v Kaurismäkiho filme Svetlá v súmraku, ktorú hrá Janne Hyytiäinen. Hyytiäinen sa zas objavuje vo filme Druhá strana nádeje ako kuchár. Ide o špecifický druh prepojenia, na ktorý Kaurismäki kladie dôraz. A vo výsledku to nepriamo aj vidieť.

Fínsky tvorca svoje dielo prezentoval v Hlavnej súťaži na tohtoročnom Berlinale a zaslúžene si odniesol Strieborného medveďa pre najlepšieho režiséra. Ocenenie si nechcel prevziať na pódiu, sošku mu museli doniesť do hľadiska. Asociácia slovenských filmových klubov by mala film priniesť do tunajších kín ešte v tomto roku. Ak chcete uniknúť čo najďalej od gýčových romantických filmov, potom je Aki Kaurismäki - fínsky majster minimalistického prejavu – tou správnou voľbou.

Toivon tuolla puolen (Fínsko/Nemecko, 2017, 98 min.)
Réžia: Aki Kaurismäki. Scenár: Aki Kaurismäki. Hrajú: Ville Virtanen, Kati Outinen, Sherwan Haji ...

autor Barbora Gvozdjáková 26.2.2017