POSLEDNÝ KRÁĽ

POSLEDNÝ KRÁĽ

7.0

Príbeh o tom, ako skupinka najudatnejších riskovala životy pre záchranu jediného bezbranného dieťaťa, sa stal jednou z najväčších legiend nórskeho stredoveku. Tým dieťaťom bol, totiž, právoplatný dedič nórskej koruny Håkon Håkonson a s jeho smrťou by zomrela aj nórska suverenita. Skôr, než milovníkom dejín, však snímku Posledný kráľ, ktorá tento príbeh spracováva, možno odporúčať vyznávačom akčných súbojov, lyžovania - a tiež Hry o tróny a Vikingov.

V hereckom ansámbli sa totiž objavujú aj charizmatickí Kristofer Hivju a Thorbjørn Harr, známi aj ako Tomund, veliteľ Divokých spoza Steny a Jarl Borg, veliteľ Gotalandu. Ale to, hádam, ani netreba dodávať, vo filme totiž vyzerajú, akoby si na pľac z nakrúcania spomínaných seriálov len odskočili...

Intrigy a mocenský boj vyústia na nórskom kráľovskom dvore až do kráľovraždy. Následníkom trónu by sa teraz chcel, ako inak, stať práve ľstivý vrah – Gisle. Právoplatným dedičom je však niekto celkom iný – nemanželský synček zavraždeného kráľa, ktorý sa ukrýva so svojou matkou ďaleko od turbulentného diania na panovníckom dvore. V bezpečí však už dlho nebude – Gisle vydal príkaz nájsť a zavraždiť novorodeného kráľa a tých, ktorí sú ochotní to splniť, nie je málo - s dedičom nórskej koruny by totiž „zomrelo“ aj Nórsko, ktoré by pod vládou Gisleho splynulo so znepriateľeným Dánskom.

Budúcnosť Nórska však ešte nie je stratená – chránia ju udatní Birkebeineri, bojovníci, ktorí prisahali vernosť kráľovi a teraz sú odhodlaní chrániť život jeho bezbranného potomka. Ústrednými hrdinami príbehu sú práve dvaja udatní Birkebeineri - Torstein (Kristofer Hivju) a Skjervald (Oftebro). Dvaja muži, ktorí sa podujmú preniesť malého kráľa na vlastných chrbtoch a hrudiach drsnou zamrznutou krajinou, s nepriateľom v pätách až do paláca, kam patrí. Bude to akčné a napínavé, posviští sa na lyžiach a pocvála sa na koňoch, bude pri tom rinčať ťažká stredoveká výzbroj a potečie aj nejaká tá krv...

Posledný kráľ Posledný kráľ

Ak sa k vám dostali nejaké tie propagačné vizuály či upútavky k snímke Posledný kráľ a vzbudili vo vás pocit, že tento film chcete vidieť, nenechajte si ho ujsť. Snímke rozhodne treba nechať, že spĺňa všetko čo sľubuje. Maximálne vás nasýti adrenalínovými jazdami úchvatnou severskou pustatinou, mužnými zápasmi v ťažkej zbroji, pohľadmi na zarastené tváre chrabrých ryšavých bojovníkov – a príde aj na nejaký ten zvodný pôvab škandinávskych žien – ak sú, pravdaže, práve toto veci, po ktorých vaše divácke srdce piští. Nič viac ale od Posledného kráľa radšej neočakávajte.

Ak ste fanúšikom Hry o tróny, možno aj k vašim najobľúbenejším patria scény z  ďalekého Severu. Tiež si občas zafrflete, že by ich mohlo byť aj viac? Po zhliadnutí Posledného kráľa si však možno tiež uvedomíte, že ono vábivé čaro večne zamrznutej krajiny spočíva do veľkej miery práve v kontraste, ktorý jej poskytujú scény z celkom iných, pestrejších a farebnejších svetov.

Pohľad na bielo-biele exteriéry, v ktorých sa Posledný kráľ prevažne odohráva, sa pomerne ľahko zunuje. A možno k tomu prispieva aj fakt, že tu ide v podstate stále o to isté – tí „dobrí“ utekajú, tí „zlí“ ich naháňajú, kone v spomalených záberoch hlasito dupocú, meče ešte hlasitejšie rinčia – a my vlastne vieme celkom presne, ako to celé dopadne.

Posledný kráľ Posledný kráľ

Toto, samozrejme, nemusí byť divákom vnímané ako žiadna zásadná vada – ak vám film svojim obsadením, štylizáciou či témou brnkne na tú správnu nôtu, budete s jeho kvalitnou výpravou, napínavosťou aj hereckými výkonmi určite spokojní. Nie je v tom ale, skrátka, nič nadpriemerné či epické, len remeselný štandard, ktorý sa šikovne vezie na populárnej vlne „divokého severu“.

Škoda najmä nevyužitého potenciálu načrieť trochu hlbšie do fascinujúcich dejín nórskeho stredoveku, ktoré by, najmä tunajšiemu divákovi, iste dokázali poskytnúť ešte veľa zaujímavých príbehov, úchvatných legiend aj netušených súvislostí..

Birkebeinerne (Nórsko, 2015, 101 min.)
Réžia: Nils Gaup. Scenár: Ravn Lanesskog. Hrajú: Jakob Oftebro, Kristofer Hivju, Pål Sverre Hagen, Thorbjørn Harr, Thea Sofie Loch Næss

autor Hana Lippová 27.1.2017