HRA O ŽIVOT

HRA O ŽIVOT

6.0

Kde bolo tam bolo, bola raz jedna online hra. Tínedžeri sa na nej zabávali, prekonávali hranice tabu zmazávali význam pojmu zakázané ovocie a následne…následne sa všetci zbláznili, aby vyslali do sveta posolstvo o anonymite na internete.

Tak nejako by sa dal v skratke zhodnotiť film Nerve režisérskej dvojice Henry Joost a Ariel Schulman, známych predovšetkým sériou found footage hororov Paranormal Activity.

Vee (skratka z mena Venus) je typická hanblivá a nerozhodná študentka posledného ročníka strednej školy. Veď to poznáte. Vysnívaný chlapec si ju nevšíma, je v tieni obľúbenej kamarátky Sydney a svojej mame nemá odvahu povedať, že ju to v malom mestečku nebaví a najradšej by vystrelila do sveta. Jej kamarátka ju ale vyzve zúčastniť sa na online hre, pravidlami podobnej zábavke vadí-nevadí. Pravidlá určujú diváci a po zvládnutí stále ťažších a ťažších úloh aktérku odmieňajú nemalými finančnými čiastkami. Zaľúbi sa do záhadného spoluhráča, aby neskôr odhalila zákernosti online hier a nevrlej povahy anonymných hráčov.

Hra o život Hra o život

Jedno klišé strieda druhé a divákovu pozornosť neskôr drží unikátny strih a kamera, ktorá raz pripomína roztrasené survival zábery a inokedy zas interakcie hodné thrilleru 21. storočia. Na obrazovke zrazu vidíte správy z chatu a hrdinov cez monitor počítača alebo z nadhľadu počas akčných scén, alebo sledujete menovky a prezývky hráčov na záberoch mesta z vtáčej perspektívy. Všetky tieto kreácie sa umne striedajú a neraz vás príjemne prekvapia, no časom si na ne zvyknete a nebudete ich už ani vnímať.

Hlavný predstavitelia sa spočiatku správajú ako účastníci bežných tínedžerských zábaviek, neskôr ako akční hrdinovia, potom ako nelogicky jednajúci trulovia, aby sa z nich nakoniec stali poslovia morálneho posolstva o možnom zneužití internetu. Herecké obsadenie je pritom nevýrazné, i keď badať snahu tvorcov o obsadenie neznámejších hercov, s ktorými by sa mohli mladší diváci jednoduchšie stotožniť.

Hra o život Hra o život

Emme Roberts však nerozhodnú a plachú školáčku, ktorá sa razom premení na nebojácnu bojovníčku, uverí málokto a tajomný náruživý hráč Dave Franco až príliš napodobňuje grimasy a nuansy svojho slávnejšieho brata Jamesa. Síce jemnejšie pohlavie určite osloví a jeho herectvo neuráža, budí ale dojem nastrčeného fešáka so štvrtinovou charizmou Jamesa Deana.

Film si predovšetkým užijú diváci, ktorí pristúpia na pravidlá hry „vadí-nevadí“ udané scenáristom. Ak vám neprekáža jednoduchý a predvídateľný dej, moralizovanie a prikláňate sa k sviežemu rýchlemu spádu, vyberiete si asi možnosť „nevadí“ a budete spokojní. Vám ostatným skôr odporučím osviežiť si snímku Hra od Davida Finchera. Tiež skúša divákovu trpezlivosť, ale aspoň sa pri moralizovanej pointe budete nadnesene usmievať.

Nerve (USA / Hong Kong, 2016, 96 min.)
Réžia: Henry Joost, Ariel Schulman. Hrajú: Emma Roberts, Dave Franco, Emily Meade

autor Martin Karlík 23.9.2016