V MENE KRVI

V MENE KRVI

5.0

Jedna stratená dcéra, jeden odhodlaný otec s temnou minulosťou, dva po zuby ozbrojené gangy a polícia. To sú ingrediencie, z ktorých je namiešaný filmový koktejl s názvom V mene krvi. Pripravte sa na staromódny triler, v ktorom nechýba hádam nič, čo by ste si pod týmto žánrom mohli predstavovať – púštne prestrelky s potetovanými Mexičanmi, naháňačky na autách aj motorkách, schovávačka pred zákonom v lacnej motelovej izbe...a bude aj morálne ponaučenie na záver. Vám už len ostáva kúpiť si ten najväčší kýbeľ presoleného popkornu a pohodlne sa zahniezdiť do sedadla.

Iste sa vám to už tiež aspoň raz stalo – sledujete film s renomovaným obsadením, akčným dejom a profesionálnou výpravou, no nemôžete sa zbaviť neodbytnej otázky: Prečo tento film vlastne vôbec vznikol...? Na stoloch hollywoodskych filmových štúdií predsa musia ležať stohy zaujímavejších a originálnejších scenárov s väčším potenciálom. Prečo si niekto povedal, že si práve tento stokrát videný námet zaslúži multimiliónovú investíciu a mesiace práce desiatok profesionálov? Hľadanie odpovede na túto rečnícku otázku si ponechajme v talóne na piatkové posedy pri víne. Tu hádam stačí skonštatovať, že snímka V mene krvi patrí presne do tejto kategórie.

Základná zápletka je od začiatku jasná a zrozumiteľná, aj keby ste si medzičasom zo trikrát odbehli na toaletu: Mel Gibson (vo filme zvaný John Link) je starý vagabund, ktorý sa rozhodol konečne sekať latinu. Po poučnej dekáde za mrežami dal zbohom kamarátom z motorkárskeho gangu, začal dochádzať na besiedky Anonymných Alkoholikov a živí sa čarbaním tuctových tetovaní na ramená tých, ktorí sa neboja vstúpiť do jeho zaprášeného prívesu. Po večeroch si však neprestáva lámať hlavu nad záhadou zmiznutia svojej pubertálnej dcéry Lydie (Erin Moriarty v drsných roztrhaných džínsach).

Jedného pekného dňa však telefón zazvoní a na druhom konci je- prekvapenie- Lydia. Miesto srdcervúcej prosby o odpustenie však má na otca jednu skromnú požiadavku. Potrebuje niekoľko tisíc dolárov, aby sa dokázala ukryť pred svojimi kumpánmi z mexického drogového kartelu. Akýmsi nedopatrením sa jej totiž podarilo zastreliť ich vodcu a svojho milenca v jednej osobe...

V mene krvi V mene krvi

Johnov meditatívny zločinecký dôchodok je v okamihu minulosťou. Hoci sa mu dcéra veľmi nevydarila, stále je to krv jeho krvi (žeby tu tkvelo vysvetlenie poetického titulu?) a on urobí všetko preto, aby nik neskrivil ani jediný vlas na jej naivnej hlavičke. Potečú potoky krvi, spália sa hektolitre lacného amerického benzínu a napokon uroní aj niekoľko krokodílích sĺz. A čo má medzičasom robiť divák?

Taký klasický triler a la 90. roky 20. storočia je dnes vlastne už celkom legitímnym subžánrom. Pozerať ho je veľmi podobné, ako sledovať 189. študentský horor odohrávajúci sa v hustých lesoch Oregonu – žiadny prevratný nápad, repliky, ktoré už poznáte naspamäť, hrdinovia nakreslený podľa šablóny...niekoľko krát sa ale celkom slušne zľaknete, keď na vás z plátna ktosi urobí „Bu!“ a tvár vám skriví aj niekoľko masochisticky atraktívnych „fujha“ výjavov. Ak to máte radi, nie je čo riešiť. A rovnako má divák, samozrejme, všetko právo sveta prežívať slastné pocity pri sledovaní nenáročného trileru s Melom Gibsonom (ktorý je, povedzme si pravdu, najskôr jediným dôvodom, prečo sa o tento film zaujímate).

V mene krvi V mene krvi

Možno vás manželka tento rok dotiahla už na štyri koprodukčné eurodrámy a toto je váš spôsob, ako zo seba zmyť všetky tie tiesnivé metafory a nedopovedané úvahy. V tom prípade môže John Link naozaj fungovať ako hojivý balzam na vašu strápenú dušu. Ak sa však na snímke V mene krvi ocitnete viac-menej náhodou, skúste sa aspoň zahrať malú cinefilskú hru „Hádaj, kde som už toto videl/počul“. Podnety budú prichádzať prakticky v nepretržitom prúde.

Bohapustú zábavu vám však predsa len môže pokaziť jeden neveselý fakt – režisérom tejto oddychovky na jedno použitie je totiž Jean-François Richet, francúzsky tvorca výborných “vincent-casseloviek” Verejný nepriateľ č.1 či Jeden divoký okamih (One Wild Moment, 2015). Po podobne rozpačitom Prepadnutí 13. okrsku (Assault on Precinct 13, 2005) je to pre Richeta už druhý dôkaz, že mu Hollywood nesvedčí.

Blood Father (Francúzsko, 2016, 88 min.)
Réžia: Jean-François Richet. Hrajú: Mel Gibson, Erin Moriarty, Diego Luna...

autor Hana Lippová 19.9.2016