MECHANIK 2

MECHANIK 2

5.0

Filmy s Jasonom Stathamom majú jasný vzorec. Odhodlaný chlapík na jednej strane, kopa cieľov na druhej, nejaká dáma po boku alebo ako cieľ na ochranu svedkov a medzitým veľké množstvo akcie. Občas si Jason sám zo seba vystrelí (Špión) či dá prednosť záporákovi (Rýchlo a zbesilo 7), no inak jeho filmy napĺňajú spomenutú mustru. Rozdiel je iba v rozpočte a nasadení – v USA sa im nedarí tak dobre ako vo Veľkej Británii, ale keď predajú milióny nosičov či práva na streaming, oplatia sa.

Prvý diel Mechanika mi akosi prekĺzol medzi oči i prsty, ale pre chápanie deja dvojky to vôbec nevadí – aj podtitul o vzkriesení rýchlo pochopíte. Hrdina Bishop sa odstavil od vražedného zamestnania do úzadia v Rio de Janeiro, ale nakoniec ho tu vymákli z jeho idylky a chcú ho povolať do akcie. Nikto menší ako úhlavný nepriateľ Crain, ktorý neustále drmolí dačo o odstránení troch cieľov. Aj keď sa presunie Bishop ku kamoške Mei, pošlú za ním nových zabijakov a ešte aj sofistikovanejšiu návnadu v podobe Giny (Jessica Alba). Tie tri ciele nie sú vytipované náhodou – naopak, práve náhoda je ten systém, ktorým ich treba odpraviť na onen svet. Aby ich smrť nebola príliš okatá, ale dobre narafičená – na to je Bishop ideálny pracovný kandidát, len ho treba primäť spolupracovať...

Mechanik 2 Mechanik 2

Mechanika 2 možno rozdeliť na tretiny a každá z nich dosahuje odlišné kvality. Akoby nesúrodé časti do seba zapadnú, no vo finále môžete mať rozličné pocity aj z tempa filmu, gradácia i ďalších prvkov. Pritom základnú mustru Mechanik 2 spĺňa – má jasného hrdinu (a chcete mu držať palce), aj záporáka (jeho konanie sa určite vysvetlí), jednu femme fatale (Jessica Alba je späť!) a desiatky cieľov. Lenže ani to nemusí stačiť na uspokojivý zážitok. Hoci spočiatku je tempo vhodné a úvodné scény v Riu sú dobrým rozbehom, ďalších 20 minút prekvapivo skočí do dovolenkovej letargie. Prvá tretina slúži ako intro a upokojenie zároveň, po ktorom ani nedúfate v poriadne obrátky.

Znalci ukážok však tušia, čo má prísť – premakané vraždy, na ktoré bol Bishop najatý. Tri odlišné ciele – tri nečakané destinácie, kde sa majú budúce obete pohybovať a Bishop ich má skoliť. Nesú ten veľký prísľub a ani jedna nesklame. Poctivá príprava, samovražedné nasadenie a nerealizovateľné misie sú pekne zrežírované, majú fajnové tempo a tešíte sa na ďalšiu v poradí a kopu nápadov, ktoré tvorcovia chcú použiť.

Mechanik 2 Mechanik 2

Lenže finálna tretina skĺzne do úplného priemeru akčných filmov, takmer béčok 90. storočia a zmarí doterajšie snaženie. Dočkáte sa výbuchov, prestreliek i nevyhnutného pästného súboja, ale ich presila skolí vašu pozornosť. Autori zrejme rátali s tým, že ak navýšia počet terčov pre Bishopa násobne, bude to extenzívny finiš pre diváka, no vyvolá skôr túžbu skorého konca. Skutočne treba uznanlivo prikývnuť aj za stopáž – 98 minút s titulkami je akurát.

Priemerná réžia, dobrá akcia (škoda, že časť bola v ukážke) kopa vaty a pár dobrých hercov. Že si ide Jason to svoje, netreba zbytočne omieľať – prejav stále rovnaký, no vyhovujúci. Dokonca so suchými hláškami a prízvukom. Jessica Alba je vítané oživenie, hoci rýchlo sa jej priestor zúži. Michelle Yeoh a Tommy Lee Jones si strihli skôr miniroličky, ALE... obaja sú vyhovujúci.

Mechanik 2 je štandardný, priemerný akčný film Jasona Stathama. Dostal väčší rozpočet, takže vyzerá viac k svetu a má solídnu akciu. Škoda slabšieho tempa na začiatku či konci – lebo stred je výborný. Na jedno pozretie stále obstojí. Žije aj šanca na uzavretie možnej mechanikovskej trilógie.

Mechanic: Resurrection (Francúzko/USA, 2016, 98 min.)
Réžia: Dennis Gansel. Hrajú: Jason Statham, Jessica Alba, Tommy Lee Jones

autor Michal Korec 11.9.2016