SCHNEIDER VS. BAX

SCHNEIDER VS. BAX

6.0

Nájomný vrah Schneider nemá od práce pokoj ani v deň svojich narodenín. Za úlohu dostane zbaviť svet spisovateľa Baxa – a mala by to vraj byť „brnkačka“, ktorá mu nezaberie viac, než jedno utorňajšie doobedie. Holandská žánrová chuťovka Schneider vs. Bax je ale dokonalou ukážkou toho, ako veľmi sa taká „brnkačka“ niekedy môže skomplikovať.

Schneider má zastreliť Baxa, pretože je to odporný „vrah detí“. Jednoznačné zadanie, bezpečné miesto činu bez svedkov – skrátka, ideálna práca pre profesionálneho zabijaka. Na prvý pohľad jasne daná situácia sa ale začne zamotávať už od chvíle, kedy Schneider dorazí na miesto určenia - k Baxovmu domčeku v močarinách.

Nič totiž nie je tak, akoby podľa informácií Schneiderovho šéfa malo byť. Obeť na mieste nie je sama, nečakaní svedkovia sa potulujú aj po okolí...Schneider musí čoskoro zmeniť prestrojenie aj auto, na ktorom prišiel. Znechutený z toho, že sa veci tak komplikujú (práve keď by mal manželke pomáhať s prípravou narodeninovej oslavy), prichádza Schneider s pohotovými riešeniami každého nového problému. Skutočný rozmer toho, čo sa okolo neho deje, ako aj to, kto má v skutočnosti byť koho obeťou, mu však stále uniká...

Schneider vs. Bax Schneider vs. Bax

Svedomitý ochranca prírody, ufňukaná dcéra na nečakanej návšteve, spor bizarného páru, do ktorého je Schneider nechtiac zatiahnutý...To je len malá vzorka neuveriteľných náhod, ktoré hýbu dejom snímky Schneider vs. Bax. Ak máte radi filmy, ktoré ponechávajú priestor vašej vlastnej predstavivosti, tento titul vám zrejme príliš nesadne. Všetko je tu totiž naplánované do najmenších detailov. Natesnané do dômyselnej (hoci tu a tam predsa len trochu deravej) scenáristickej konštrukcie, ktorá stojí na hustej sieti za vlasy pritiahnutých súhier okolností.

Najnovšiemu filmu Alexa van Warmermana (vo filme ho dokonca môžete vidieť v úlohe Baxa), ktorý zahraniční recenzenti s obľubou prirovnávajú ku „coenovkám“, treba priznať štýlovú čistotu aj zmysel pre (seversky suchý a čierny) humor. Je to štipľavá soľ na rany všetkých moralistov, pri ktorej divákova škodoradosť a záľuba v surových zvratoch nevinných situácií dostávajú najesť dosýta.

Žánrových fanúšikov iste poteší odkazmi na westerny aj cynické gangsterky a la Tarantino. Zúfalo tu však chýbajú postavy, ktoré by diváka dokázali naozaj vtiahnuť do deja. Vtiahnuť ho tak, aby film nebol len odťažitou prehliadkou drsných vtipov a uletených mizanscén.

Schneider vs. Bax Schneider vs. Bax

Postavám tohto príbehu skrátka chýba akýkoľvek presah nad rámec konkrétnych situácií, v ktorých ich film zaznamenáva. Vlastne, ťažko uveriť, že by mimo „záber“ vôbec mohli existovať. Iste, sú to predsa len také „komiksové“ postavičky – každá z nich v príbehu zohráva svoju presne vymedzenú rolu a nič viac. No takýmto postavám nie len, že absolútne nejde fandiť („kladného“ hrdinu, nech už si pod tým predstavujete čokoľvek, by ste tu nenašli ani s  lupou...) ale o tieto postavy, napokon, nie je možné mať ani nijaký skutočný záujem. No a tam, kde je divákovi celkom jedno, čo sa stane s postavami, nemôže fungovať ani napätie. A veruže ani veľmi nefunguje.

Schneider vs. Bax patrí k filmom, pri ktorých na seba režisér preberá plnú zodpovednosť za to, aký dojem na diváka spraví. Nie je tu žiadny priestor pre subjektívnu interpretáciu, len jasne daná osnova, ktorá vás buď baví, alebo nie. Neustále sa zvŕtajúcej story o jednej nevydarenej nájomnej vražde nemožno uprieť šmrnc ani vtip. Ibaže na to, aby v divákovi z nej niečo ostalo, je tu až priveľa chladu a kalkulu.

Schneider vs. Bax (Holandsko/Belgicko, 2015, 96 min.)
Réžia: Alex van Warmerdam. Scenár: Alex van Warmerdam. Hrajú: Tom Dewispelaere, Alex van Warmerdam, Maria Kraakman, Gene Bervoets, Annet Malherbe, Pierre Bokma

autor Hana Lippová 4.7.2016