VTÁCI A ĽUDIA

VTÁCI A ĽUDIA

7.0

Hľadanie slobody patrí k najsprofanovanejším tematickým okruhom umeleckého vyjadrenia. Niektorí tvorcovia si vyberú ľahko čitateľnú cestu, iní hľadajú nové možnosti výrazu a bez ohľadu na príjemcovu sa vydajú po nevyšliapanej ceste. Dekódovať originálny spôsob rozprávania nie je ľahké, no o to zmysluplnejšie. A to je aj prípad francúzskej autorskej režisérky a filozofky Pascale Ferran, ktorá sa štýlovo vyhýba tuctovosti a masovosti, aby prostredníctvom svojej najnovšej snímky odhalila, že celú masu tvoria individuality.

Expozíciou filmu sa zameria na hromadnú dopravu, v ktorej svojich hrdinov začlení do davu. Každá postava v mase ju zaujíma, každá je hodná jej príbehu. Ona si napokon vyberie dvojicu, ktorá, ako sa na prvý pohľad zdá, nemá veľa spoločného. Divákovu neistotu v pátraní po súvislostiach dokonca udržiava až do samého záveru. Zmysel i pointu celej snímky máme po celý čas na dosah, no autorka sa s jej odkrývaním neponáhľa, triumf vyťahuje až v cieľovej rovinke príbehu.

Dej zasadila do parížskeho hotela v blízkosti letiska, kde sa dennodenne premelie kvantum hostí i personálu. Američan Gary Newman nemá v úmysle sa tu príliš zdržať. Služobnú cestu spojenú s náročnou pracovnou záležitosťou rýchlo vybaví, nasadne do lietadla a poletí za ďalšími pracovnými povinnosťami. Pôvodný plán sa zmení vo chvíli, keď mu zdanlivo neosobný tragický moment rozjasní zatemnenú myseľ. Odrazu cíti, že musí pretrhnúť všetky putá a nasledovať svoju slobodu bez ohľadu na následky.

Vtáci a ľudia Vtáci a ľudia

Cesta chyžnej Audrey za slobodou predstavuje celkom iný príbeh. Akosi mimovoľne a nadzmyslovo sa stane hračkou v rukách vyššej sily, ktorá jej ukáže slobodu z vtáčej perspektívy. Voľná ako vták a predsa ohrozovaná okolitým svetom sa na rozdiel od Garyho bez hlbších úvah vznáša nad svetom. Vonkajšia i vnútorná sloboda smerujú k naplneniu a k početným interpretáciám tohto filmu, ktorý sa pohráva s myšlienkami slobody ako aj s jej symbolmi.

Hlavní hrdinovia v podaní Josha Charlesa a Anaïs Demoustier vďačne prijímajú svoje nekonformné úlohy, aby uleteli pred nežiaducimi nástrahami zabehnutých koľají. Stereotyp sa naruší a ich životy získajú celkom nový rozmer. Stačil k tomu len slobodný prejav filmárky, ktorá sa nebála vyjadriť prostredníctvom experimentu podobného tým z čias Francúzskej novej vlny. Snímku s čarom nenápadného festivalového filmu vykresala napriek fantazijnému motívu do formálnej čistoty s filozofickým presahmi.

Vtáci a ľudia Vtáci a ľudia

Už adaptáciou slávnej knihy Lady Chatterley presvedčila o svojom originálnom a svojráznom vyjadrovaní, za čo si vyslúžila päť Cézarov. Vtáci a ľudia sú ďalšou neobvyklou interpretáciou životných paradoxov, ktoré formujú rozhodnutia filmového hrdinu i diváka, hoci cesta naprieč ich príbehom neplynie vždy ľahko a pútavo.

Bird People (Francúzsko, 2014, 128 min.)
Réžia: Pascale Ferran. Hrajú: Radha Mitchell, Josh Charles, Clark Johnson, Anaïs Demoustier, Roschdy Zem, Hippolyte Girardot, Geoffrey Cantor, Anne Azoulay

autor Barbora Bačíková 28.4.2016