MOJA TUČNÁ GRÉCKA SVADBA 2

MOJA TUČNÁ GRÉCKA SVADBA 2

3.0

Moja tučná grécka svadba 2 je malé osobné memento, že na Kinemu píšem 14 rokov. Pamätám si ten úspech akejsi 5-miliónovej komédie, ktorá sem cestovala 29 týždňov z limitovanej americkej premiéry a vytvorila okolo seba kult. Do roka získala oscarovú nomináciu na scenár. Novinka sa u nás objavuje 13 dní po americkom štarte – a na nominácie Akadémiu nik nemyslí. Skôr aby neprišli Zlaté maliny...

Bežný proces recenzovania filmu zahŕňa jeho videnie, krátke zamyslenie, písanie textu a capnutie toho čísla na konci, ktoré toľko analyzujete. Pri Mojej tučnej gréckej svadbe 2 prebehol iný proces – prvých 10 minút totiž štartuje na dlho nevídanej známke: 0/10. Úvodná scéna je prehliadkou klišé a slabého humoru. Čo vyzeralo na papieri dobre, nenaplnila realizácia. Záber na ŠPZ Mercedesu s nápisom Opa! a tromi riadkami textu, ktoré nestihnete prečítať v titulku? Otravný prízvuk Toulinho otca? Opakované kádrovanie a prehnaná pýcha? Ošúchaný vtip, že každé slovo pochádza z gréčtiny a že Gréci dali svetu všetko? Opakované zábery na Niu Vardalos, ktorá gúľa očami, a neurobí nič? (Napísala si jednoduchý part.) Nútené kádrovanie dcéry pred zrakmi spolužiakov? Za 10 minút nenávidíte nielen famíliu, ale celý grécky národ – a nečudujete sa susedom, že by sa ich najradšej zbavili.

Odtiaľ vedie dlhá cesta do finále, kde sa máte baviť, dočkať ďalšej svadby a držať palce. Ani ďalších 10 minút vás neprinúti veriť v opak. Nia Vardalos tlačí na pílu: keď sa má dcéra prihlásiť na vysokú školu, dovalí sa na výstavu univerzít celá bláznivá família: o archetypy niet núdza: bratia-bitkári, stará mama s koláčmi, ukecané tetky, šomraví dedovia, hanba ako hrom!

Filmu chýba súdržný dej. Stále pôsobí ako sitcom z 80. rokov, čo bol sčasti aj štýl jednotky, no tú točil preborník na tento typ zábavy (Joel Zwick). A Kirk Jones točí komédie typu Ako porodiť a nezblázniť sa (v žánri akceptovateľný kus). 17-ročnej Paris chcú všetci nájsť gréckeho chalana. Ona chce zdrhnúť čo najďalej od famílie: jediná uveriteľná a ako-tak spracovaná línia, Paris hrá sympatická herečka, čo nemusí preháňať a vo finále sa objaví šikovný Nat Wolff! Prvý bod! 1/10.

Moja tučná grécka svadba 2 Moja tučná grécka svadba 2

No jej rodičia na seba už nemajú čas a cítia, že dcéra môže odísť preč. Línia nie je spracovaná vôbec, obaja herci sú skôr v roli štatistov. Najviac vymýšľa stará generácia: opa chce veriť a dokázať si, že je potomkom Alexandra Veľkého a zistí, že nie sú s manželkou svoji 50 rokov (sobášny list je neplatný). Musia sa zobrať znova, čo kladie otázku, či to má ešte zmysel. Nie príliš originálna dilema, ale najmä spracovanie slabé: obaja si robia zle, urážajú sa, osočujú. Stále 1/10.

Humor funguje veľmi sporadicky. Občas hláška. Málo situačnej komiky. Ukecaní Gréci, neschopná Toula (Nia Vardalos sa chce vidieť iba ako pomocníčka všetkých, tvári sa ako božie umučenie). Po polhodinke ste ohučaní. Trochu humoru občas oživí minigag – robiť si srandu zo starej babky? Tipnite si ako dopadne finále každej postavy a bude to tak. Všetko je predvídateľné.

Paradoxne, filmu fungujú vážne scény, nie humorné. Keď na chvíľu opadne hukot ťažkých prízvukov a dostanú prechod hlbšie myšlienky. Keď sú postavy aj empatické a nie tvrdohlavé. Tých scén síce nie je veľa, ale dolujú slušné emócie. Bod navyše – sme na 2/10.

Finále pôsobí ako súčet silených prvkov, ale jedna dobrá idea o spolužití vo vzťahu pridá bod. 3/10. Tresnúť na soundtrack John Legend-All of Me do série scén sa nehodí, takže pol boda dole.

Aspoň, že Moja tučná grécka svadba 2 netrvá dlhšie ako 94 minút. Pol boda naspäť. Potenciál bol vyčerpaný pred 14 rokmi, Nia Vardalos skopírovala všetko, čo mohla; ako celok jej to už nefunguje.

My Big Fat Greek Wedding 2 (USA/Kanada, 2016, 94 min.)