TURNÉ

TURNÉ

7.0

„Joachim, prečo si nás sem vlastne vzal?,“ pýtajú sa hrdinky snímky Turné, starnúce americké burleskné tanečnice, svojho manažéra pred koncom rozpačitého turné po jeho rodnom Francúzsku. A divák sa možno neubráni rovnakej otázke na režiséra a zároveň hlavnú mužskú hereckú hviezdu tohto filmu Mathieua Amalrica.

Turné totiž patrí k filmom, o ktorých celkom nevieme, čo si vlastne myslieť. Príliš smutné na komédiu, príliš ploché na drámu. S postavami, o ktorých sa nedozvedáme takmer nič, hoci sa pred nami opakovane odhaľujú až, doslova, na kožu. A predsa to nie je celkom na zahodenie. Čpie z toho totiž kus odzbrojujúcej úprimnosti, ktorú by sme práve od žien ukrytých pod nánosmi mejkapu, falošných mihalníc a parochní rozhodne nečakali...

TEXT OBSAHUJE ROZBOR FILMOVÉHO DEJA

Cabaret New Burlesque – to je neprehliadnuteľný ansámbel zrelých, no nestarnúcich dám, ktorých pódiová šou búra všetky zažité mýty o tom, ako má vyzerať erotická zábava. Ani mladé, ani bezchybne krásne, za to odzbrojujúco sebavedomé a vtipné umelkyne, ktoré súbor tvoria, žijú len pre svoju šou. Vidina veľkolepého turné po krajine, kde sa šou, ktorá ich živí zrodila, im teda, pochopiteľne, riadne zamotá hlavy. Čoskoro sa však začne ukazovať, že ich francúzska šnúra zase až taká romantická ani veľkolepá nebude.

Turné Turné

Ich manažér Joaquin, kedysi popredný francúzsky televízny producent, totiž do Ameriky, kde svoje hviezdy stretol, pred časom neprišiel len tak náhodou. Z krajiny Galského kohúta vlastne celkom obyčajne utiekol. Pred znepriatelenými kolegami, ohrdnutými milenkami, sklamanými synmi aj netrpezlivými veriteľmi. Ak dúfal v nový začiatok, škaredo sa mýlil. Ako sa teda popasuje s temnými odkazmi vlastnej minulosti? A dokáže všetko zariadiť tak, aby za jeho hriechy dnes netrpeli aj jeho nič netušiace zverenkyne?

Akosi tušíme, že hlavnou pointou tejto snímky bola snaha „predať“ divákom jeho (nie nezaujímavé) ženské aktérky - teda ozajstné pódiové umelkyne s menami ako Mimi LeMeaux či Dirty Martini, ktoré vo filme stvárňujú samé seba. Zvláštne neurčitý emocionálny podmaz, ktorý tvorí zmes melanchólie a exhibicionizmu , je tu určite na mieste a odbúrava akékoľvek obavy, že by sa snáď dámy chceli pred kamerou hrať na niečo, čo nie sú (a čo im divák aj tak neuverí). Cítime z nich priamosť, vyrovnanosť, bezpodmienečné stotožnenie s tým, čomu sa venujú aj s tým, ako asi pôsobia na široké okolie. Škoda len, že tento prísľub originality a úprimnosti film ďalej trochu výraznejšie nerozvíja.

Turné Turné

Za tajomnými úsmevmi koketných tanečníc si môžeme predstavovať všeličo. Nenaplnenú túžbu po láske? Po ozajstnom úspechu, ktorý však už zrejme dávno prepásli? Či len neochotu dospieť, dozrieť, spomaliť? Musíme, žiaľ, tápať. Jedinou viacdimenzionálnou postavou totiž ostáva Joaquin a jediným skutočným dejom jeho nerovný súboj s vlastnými démonmi. No hoci je aj Joaquin postava sympatická a zaujímavá, tento súboj nakoniec nemá žiadneho víťaza, rovnako, ako ani celá snímka Turné napokon k ničomu nedospeje. Jej postavy sa na konci nachádzajú len o niekoľko stoviek kilometrov ďalej ako na začiatku - a divák v kinosále toho hádam získa ešte menej. Je to ako pohľadnica z nejakého zaujímavého miesta, na ktorú však odosielateľ adresátovi nič nenapísal.

Našťastie nám ale stále ostáva šou. Dráždivá hra žien, ktoré to so svojou pódiovou pretvárkou myslia celkom úprimne. A hoci sa o nich vlastne vôbec nič nedozvieme, rozhodne im budeme fandiť.

Tournée (Francúzsko, 2010, 111 min.)
Réžia: Mathieu Amalric. Hrajú: Mathieu Amalric, Anne Benoit, Antoine Gouy, Aurélia Petit, Andre S. Labarthe, Pierre Grimblat