ŽABIAK RIBIT

ŽABIAK RIBIT

5.0

Rok 2015, maximálne preplnený animákmi krajín rôzneho pôvodu, dostáva na sklonku ďalších dvoch zástupcov. Malajzijský počin má pre nás malého hrdinu s veľkým srdcom: jednoduchý príbeh i vizuál sa na plátne takmer stratia, ale medzi sviatkami dokážu pobaviť aspoň najmladších.

Scenáristi sa totiž rozhodli pre solídnu variáciu a doslova vytiahli žabiaka z vody: vnútili mu odpor k H20 i poskakovaniu na leknách a tak sa jeho vnútorný vývoj nasmeroval inam. On sám cíti neistotu, takže sa vydá na ďalekú cestu s kamošom (inak lietajúca veverička), aby našiel práve miesto na svete a cítil sa sám sebou. Samozrejme, stratená neistá duša žabiaka narazí na viaceré prekážky a absolvuje nezabudnuteľné životné skúšky.

V prvom rade jasné odporúčanie pre rodinných divákov: Žabiak Ribit je primárne pre najmenších divákov cca do 10-12 rokov, ostatní sa budú relatívne nudiť a čím ste starší, tým viac. Ribit nemá klasickú druhú úroveň moderného animáku, ktorá pomrkáva na plnoletý pár očí, ktorý sa chce baviť inak ako iba sledovať groteskné pohyby či milú animáciu. Na relatívne malej ploche (film skončí do 90 minút) sa veľa nedeje. Priamočiara púť má výhodu v orientácii: váš junior sa v sledovaní určite nestratí a dostane dobrých sprievodcov, ktorí putujú z bodu A do B a zvládnu pár povinných zastávok.

Lineárna narácia má výhodu, ale u dospeláka to je problém. Detskej ratolesti stačí, že každých 10-15 minút sa objaví nová postava a má spoločný menovateľ: byť netradične zábavná, veľmi ukecaná, rada vysvetľuje plány ako zožrať hrdinov, v skutočnosti zlyhá pri realizácii a z toho pramení väčšina vtipu. Primárne ciele a absencia veľkých zvratov, dôvtipu či nadhľadu sa starajú o ľahšiu formu zábavy. Ale ľahké gagy často fungujú: zvieratká sú milé, jasne odlíšiteľné na pohľad: krokodíl či netopier majú čitateľný charakter, rovnako aj tukan. Každý by najradšej mal žabiaka v papuli, ale nebude to ľahké.

Žabiak Ribit Žabiak Ribit

Určitým obohatením je zakomponovanie ľudí a civilizácie v neskoršej časti filmu, ale potenciál opäť nie je využitý na sto percent. Akoby sa malajzijskí autori uspokojili s tým, že ich dokázali medzi tie zvieratká dostať, ale pracovať s nimi už naplno nedokážu. Prinášajú však isté oživenie, lebo ich štýl je sčasti neočakávaný a nástrahy majú zrazu nový náboj, čo poteší.

Celkovo ide o pomerne jasné spracovanie priateľstva žabiaka a veveričky na ceste za šťastím. Ale je aj dosť sympatické z pohľadu detského diváka a čitateľné motivácie sú v tomto prípade veľké plus. Hoci je to v optike rodiča skoro x ráz videný príbeh po čase nuda, pri nižších nárokoch sa dá zvládnuť. Ešte sa dá celkom počúvať aj dabing, ktorý síce občas preháňa s používaním cudzích prízvukov, ale pri animovaných postavičkách to určite nevadí tak silno ako pri súčasných vianočných TV rozprávkach. Zvuková stránka sa vôbec celkom podarila, lebo autori vhodne zakomponujú aj hudbu do istých scén.

Žabiak Ribit Žabiak Ribit

Žiaľ, z animácie cítiť maličký rozpočet. Hoci sa animátori maximálne snažia o nové nápady a vtisnúť kúsok originality, grafika je slabučká a relatívne stará. Jednoduché modely, slabšie prostredia a lacný pocit filmu neprospievajú, ani pri dobrých scénach sa stále nedokážete zbaviť pocitu, že je to málo.

No rok 2015 priniesol aj podstatne horšie či nudnejšie kúsky. Ribit nie je žiaden animovaný zázrak a na veľkorozpočtové animáky rozhodne nemá, ale v nižšej lige nemá úplne posledné miesto.

Ribbit (Malajzia/USA, 2014, 88 min.)
Réžia: Chuck Powers. Scenár: Chuck Powers, Amir Hafizi. Hrajú: v slovenskom znení: Juraj Kemka, Lucia Hurajová, Zoro Laurinc, René Jankovič, Gabriela Dzúriková, Štefan Skrúcaný, Roman Pomajbo, Petra Polnišová a i...

autor Michal Korec 27.12.2015
5.0
-