SNOOPY A CHARLIE BROWN. PEANUTS VO FILME

7.0

Dlhoroční hrdinovia malých komiksových stripov prichádzajú na veľké plátno v celovečernom filme. Premisa je jasná, očakávania nastolené. Ako adaptovať Snoopyho a Charlieho Browna na dlhý film? Je to ťažšie ako natiahnuť jednu seriálovú epizódu na štvornásobok a poslať do kina. Našinec si myslí, že Snoopy existoval vždy ako komiks, no v 60. rokoch nájdete viacero animákov, ktoré predstavili postupne postavy, ich dilemy i dobrodružstvá. Urobiť to isté o 50 rokov neskôr sa jednoducho nedá. Doba sa zmenila, iná je animácia a atmosféra, ktorú chcú animáky vrhať. Sú dravšie, rýchlejšie, menia rapídne náladu (dodnes mám v pamäti prešaltovanie smutnej na bláznivú náladu v Konečne doma).

Snoopy a Charlie Brown si dali sizyfovskú úlohu obstáť v oboch kategóriách: potešiť nováčikov, aj znalcov. Na jednej strane nasadili jednoduchý dej: Charlie Brown je mumák, ktorý síce šéfuje bejzbalovému tímu, no vôbec sa necíti komfortne pri komunikácii s tajnou láskou. Malé ryšavé dievča sa mu páči, ale ako na ňu? Charlie Brown priťahuje smolu i trápne situácie chlapca a sám si nevie dať rady. Nehovoriac o tom, že má talent na trable, vždy sa mu dostať do šlamastiky. A kamoša Snoopyho čaká vlastná adventúra, keď sa stretne s nemesis svojho života: Červeným barónom. Na druhej strane chcú scenáristi vyhovieť veteránom a tvoriť klasický Peanuts film s partiou (Linus, Lucka, Peťa).

Spojiť obe línie do jedného celku sa v deň premiéry celkom podarilo, ale nebude to čisté víťazstvo bez trestných bodov. Dualitu filmu cítiť na viacerých miestach, rovnako snahu imponovať obom táborom. Nedá sa z fleku odstreliť (inak by sa film nezaplatil – a prepadol), ale na chvíľu si poviete, že spojiť Charlieho, Snoopy, aj Peanuts fakt nie je ľahké.

Oproti náčrtu vás môže tešiť fakt, že dej filmu je relatívne ľahký a nestratí sa v ňom ani malý škôlkar. Čo je v súčasnej produkcii obrovské plus, ak si uvedomíte, že nie je natočený zámerne infantilne ako niektoré lacné kúsky z posledného leta. Nechať vyznieť niektoré trable alebo témy jednoducho je sčasti podstata aj starších filmov i komiksu: v jednoduchosti je krása, vybrané momenty nepotrebujú viac priestoru a v tomto smere ladia línie so starými predlohami. Lenže nie všetky. Samotný Charlie Brown stojí pred tuctovou výzvou a autori si s ňou nijako extra neporadili.

Snoopy a Charlie Brown. Peanuts vo filme Snoopy a Charlie Brown. Peanuts vo filme

O plachých chlapcoch na plátne sme videli x filmov a tento oproti nim nevyniká. Charlie Brown je zábavná postavička, má istý potenciál, ale autori ho úplne nevyužívajú. Jasné, má veľa zábavných situácií, nejeden chalan sa s ním stotožní a bude obdivovať, aký je, čo presne vypovedá o charaktere filmu: má mnohé skvelé postavy, len ich neposiela vždy do premyslených dobrodružstiev, iba menších epizód. Azda je to ten paradox, že na malej ploche dokážete rozprávať veľké pointy a naopak, vo väčšej stopáži toľko nevyniknú iné... Hoci Charlieho patálie majú čosi do seba, nechýba im milé podanie a dá sa z nich poučiť.

Ale najlepšie vyznievajú scény s Peanuts resp. partiou kamošov. Nie sú dlhé, každý má priestoru tak akurát a nemá príliš hlboké línie. Partia pokope je super, samozrejme, malé epizódky by nevystačili na celý film, takže sa tu skôr nenápadne prelínajú a doručia pár milých scén, dobrých momentov a veľmi dobrý humor. Opäť zdôrazňujem, deti do 10 rokov budú nadšené, hoci Snoopyho a gang poznať ešte nemusia, všetko je prístupné a vhodne vysvetlené.

No nostalgia neostáva v pôvodnej podobe, čo je vidieť práve u Snoopyho. Jeho stret s Červeným barónom môže čo-to napovedať pamätníkom, no súčasné detváky v ňom uvidia akčné sekvencie ako z videohry. Je to zvláštna kombinácia, kde najviac cítiť tú úpenlivú snahu zapáčiť sa znalcom (lebo Červený barón je totálne známa postava) i novému divákovi (divoká animácia). Veľa nostalgie prebije hneď tá forma a hoci animácia má isté čaro, nestačí to. Snoopy je skôr milý sekundant ako hrdina.

Možno sa už dnes nemôžu točiť také staromódne filmy ako kedysi (cha, vysvetlite to Navždy mladej alebo očakávanej Angeline Jolie Pri mori) a musia sa robiť isté kompromisy. Charlie Brown i Snoopy ich urobili pár, takže škôlkar, tínendžer, dospelák i pamätník dostane dobrý film. No asi ani jednému nesadne na sto percent, hoci odíde s hrejivým pocitom. Dal sa urobiť lepšie? Asi ťažko.

The Peanuts Movie (USA, 2015, 93 min.)
Réžia: Steve Martino. Scenár: Bryan Schulz, Charles M. Schulz, Cornelius Uliano.

autor Michal Korec 8.11.2015