PARANORMAL ACTIVITY: THE GHOST DIMENSION 3D

5.0

Séria Paranormal Activity vrcholí! Úprimne, už bolo celkom na čase, lebo ak si spomeniete na rýchle hodnotenie série z recenzie na vlaňajší spin-off, jednotka mala čosi do seba, dvojka len tak-tak, trojka a štvorka boli čistý brak a medzidiel bol pozerateľný, ale žiadna sláva. Ghost Dimension alias šestka sa tvári ako finálny diel série, chce veľa doťuknúť, všetko vysvetliť a prichádza v 3D. Solídny prísľub!

Dej je spočiatku jednoducho nastrelený: mladá rodina sa nasťahuje do podozrivého rodinného domu, kde nájdu zvláštne videozáznamy. Tatko, mamka a dcéra i neschopný strýko sa začnú pozerať na dve sestry v problémoch a nevidia pritom varovné signály, že zlo sa môže preniesť aj na nich. Lenže keď sa v dome začnú diať opäť divné veci a dievčatá na záznamoch reagujú na aktuálne dianie, zistí, že sa azda stáva súčasťou nejakého komplotu. Neskôr nájde aj kameru, ktorá dokáže paranormálne javy zaznamenať a ako šikovný programátor si dá rýchlo dokopy, že tieto predmety tu neležia náhodou. Niekto bol v rovnakej situácii ako on – a čelil podivným silám, ktoré striehnu už aj na neho...

Paranormal Activity možno milovať i nenávidieť, podľa počtu videných častí. Najvernejší fanúšikovia budú tvrdiť, že ich spája istý dej, ktorý sa bude rozuzľovať. Je to najväčší prísľub novinky – jej príbeh sčasti kopíruje minulé, ale súčasne ich chce prepojiť, takže sestry na páskach sú povedomé, rovnako aj situácie, do ktorých sa dostáva nová rodinka. Otázny je ten moment, čo má prísť a vytrieť všetkým zrak – keď nováčikovia pochopia, do akej šlamastiky sa dostali a ako začnú proti silám zla bojovať.

Najväčší neduh série – príliš dlhé budovanie základu pre ľakačky a konfrontáciu so zlom – nedokážu autori hodiť za hlavu ani v novinke. Našťastie netrvá tak dlho ako v trojke či štvorke. Zhruba 30 minút dokážete sledovať aj nudnejšie pasáže, aby ste sa neskôr nechali viezť na solídne gradovanom základe v ostatných dvoch tretinách. To znamená, že sa nemusíme zase hodinu pozerať na spálňu, štvrťhodinu na kus húkanice a zrazu záverečné titulky. Autori pochopili, že paplónových scén, hádzania o stenu či ťahanie nešťastníkov po zem máme všetci už po krk a začali konečne soliť presvedčivejšie napätie.

Paranormal Activity: The Ghost Dimension 3D Paranormal Activity: The Ghost Dimension 3D

Zlepšil sa aj casting, máme tu celkom sympatické postavy, najmä mladých rodičov; pánom sa bude páčiť vystrašená Olivia Dudley pobehujúca po plátne. Konečne sa o nich reálne bojíme, čo je plus. Výrazne lepšie sú aj dialógy v pokojných i napínavých momentoch. Cítiť, že film má začiatok, stred i koniec, dokonca dokáže gradovať. Má solídnu atmosféru na hodinu. A dokonca ani tá ručná kamera toľko nevadí, keď máte pocit, že uvidíte zrazu aj niečo iné, nové.

Sú tu tradičné ľakačky, ale tentokrát celkom efektívne. Ak ste videli trailer, žiaľ, aj viac ako tretinu z nich. Ale stále príde pár prekvapivých momentov, ktoré vami zatrasú. Vysvetľovanie deja vychádza na polovičný výkon. Dobrá správa je, že skutočne sa časť záhady vysvetlí, no autori sa nedokázali vzdať pokušenia dodatočného zauzľovania, takže ďalšie otázky sú položené ešte skôr ako film skončí.

Takže sa dostávame k hlavnému bodu – nepriateľovi a zlu. Cesta k nemu vedie strašne dlho, postupne sa ukazuje a v poslednej štvrťhodine dokonca aj v celej kráse, čo svedčí o dobre využitom rozpočte na CGI efekty. Lenže platí, že scenáristi podľahli a do finále si vložili až veľa a vznikol kontrast: že sme päť a pol filmu nevideli takmer nič a zrazu sa zlo promenáduje v celej kráse. Ak je to daň za to vysvetlenie, dobre. No nejeden horor chce takto ohúriť vo finále a ostane vám taká pachuť z celku...

Na druhej strane je to solídny finiš. 3D je dobrovoľné, nie povinné a paradoxne, toto je asi (druhý) najlepší diel série (podľa láske k jednotke). Konečne pôsobí ako štandardný horor a nie prázdny film s lietajúcou plachtou, má záporáka, čo sa nebojí nielen strašiť, ale aj objaviť. Troška konvencie určite neškodí – ale skutočne treba držať palce, aby séria skončila. Päť bodov je tu nečakané víťazstvo.

Paranormal Activity: The Ghost Dimension (USA, 2015, 88 min.)
Réžia: Gregory Plotkin. Hrajú: Chris J. Murray, Brit Shaw, Ivy George...

autor Michal Korec 25.10.2015