MISSION IMPOSSIBLE: NÁROD GRÁZLOV

MISSION IMPOSSIBLE: NÁROD GRÁZLOV

9.0

Raz za desať rokov nám do kín v jednom roku súčasne príde Ethan HuntJames Bond. 2015 chce ukázať oboch v špičkovej forme – a opäť sa najprv servírujú príhody starnúceho, no stále mrštného Toma Cruisea, ktorý si rád odskáče kaskadérske kúsky na vlastnú päsť.

IMF má trable. Posledná séria akcií nedopadla najlepšie (Kremeľ, Dubai a ani posledná v Minsku), čo znamená jej rozpustenie, resp. pripadnutie pod CIA. A jej šéf nechce mať s touto jednotkou spoločné nič a chce si robiť veci po svojom. Lenže Hunt, ktorý akurát zmizol z povrchu zemského, je na stope Syndikátu, mocnej organizácie, ktorá stojí za viacerými zdanlivými nehodami vo svete i teroristickými útokmi. Hunta nevystopuje zrejme nikto, no sám pochopí, že sólo nemôže pracovať donekonečna a je potrebné dať dokopy inkognito tím, aby mohol polapiť chlapíka, čo má zločinecké operácie riadiť. Je tu ďalšia výzva pracovať bez zázemia a voči ľstivému protivníkovi so špičkovým tímom.

Čím vyšší diel Mission: Impossible, tým viac sa nemôžete ubrániť dojmu, že Toma Cruisea v tejto roli nevystrieda asi nikto, hoci pokusy o ten krok tu boli. Aj v päťke posúva hranice ďalej, hoci scenárista pochopil, že ak chce divákov skutočne ohúriť, musí zájsť za extrémne limity. V tomto smere je dobré vidieť promovanú scénu s lietadlom na začiatku pred titulkami, aby ste sa mohli tešiť na ďalšie kúsky.

Dejová zápletka okolo Syndikátu je vybudovaná šikovne. Dlho netušíte, o čo ide a roly sú rozohrané priam ideálne. Rozpletanie nitiek ide postupne, dlho sú všetci iba pešiakmi v komplote, ale až finálne vyústenie dáva Syndikátu iný zmysel a tým, že prichádza neskoro, má zlovestnosť organizácie vyššiu dôležitosť. Hlavný protivník dostal do vienka vysokú inteligenciu, zlovestný hlas a najprv neviete, kto by ním mohol byť, hoci sa ukáže pomerne skoro.

Mission Impossible: Národ grázlov Mission Impossible: Národ grázlov

Nová femme fatale Ilsa je vynikajúce obohatenie série – silná ženská hrdinka, ktorá hrá vabank, no stará sa o seba vo viacerých situáciách. Určite lepšia voľba ako Paula Patton vo štvorke – Ilsa je lepšie napísaná i herecky obsadená, Rebecca Fergusson je skvelý objav. Huntov tím tvorí trio Brandt-Benji-Luther, z ktorých každý má svoj štýl humoru i akcie, najmä Simon Pegg dostane množstvo scén, kde môže vyniknúť. Rozpustenie IMF funguje a naštvaný šéf Hunley v podaní Aleca Baldwina, ktorý dlho nič nechápe, je tiež solídnym prírastkom.

Štruktúra MI-5 úspešne kopíruje minulé diely – sústredí sa na pár veľkých epizód, ktoré v starostlivo vybraných lokalitách umožnia servírovať prvotriednu hollywoodsku akciu. Lietadlové intro je fajn pre navodenie atmosféry: netrvá viac ako 6 minút, no vtrhne vás dnu. Môj favorit príde zavčasu – na viedenskej opere v prvej tretine filmu. Tejto stopercentnej akcii nechýba nič: je tajomná a mnohí sú neznámi, Ethan a Benji operujú počas predstavenia Turandot, priplichtia sa ďalší činitelia a ku koncu príde dráma i štipka humoru. Kombinácia s operou občas pripomenie Sherlocka Holmesa 2 (akurát tu Zimmer nemixuje melódie), vhodná kompozícia dramatických i akčných momentov zaberá naplno.

Akcia v Maroku poteší zas robustnosťou a viacvrstevnatým poňatím. Po infiltrácii elektrárne nasleduje parádna naháňačka rozložená na dva akty. Motorky i autá sa starajú o maximálne zábavné sekvencie a až pri Tomovi na motocykli si uvedomíte, že táto séria sa trošička začína opakovať (motorky boli už v dvojke), ale na druhej strane to vôbec nevadí, keď dnešná akcia úplne hravo triumfuje 15-ročnú.

Len finále mohlo byť azda zaujímavejšie, ale na to, koľko scén a elementov si preň scenárista a režisér v jednej osobe Christopher McQuarrie prichystal, to stačí. Je tu jeden výrazný moment (schválne ho neprezradím), kedy absolútne jednoduchým efektom McQuarrie z vás takmer vyrazí dych. Pritom stačí málo! Je pútavé sledovať celý rad režisérov, ktorí sa vystriedali v sérii: De Palma, Woo, Abrams, Bird i McQuarrie. Každý doručil tonu nápadov, ani jedného nemožno pasovať za oveľa lepšieho oproti ostatným – čo je súčasne silná vizitka pre McQuarrieho, ktorý celý projekt ustál.

Je to jeden z najzábavnejších blockbustrov tohto leta. Súčasne poctivá agentská akcia, čo preskočí každý komiks i nostalgiu spred 20 rokov. Dravý, hravý, stále aktuálny a v IMAX je to top zážitok.

PS – Čerstvo ohlásená MI-6 by mala rozhodne priniesť viac britských agentov a cameo Jamesa Bonda, to by bola pecka! Hunt vs. Bond snáď v roku 2017 či 2018?

Mission: Impossible - Rogue Nation (USA, 2015, 131 min.)