BOJOVNÍK

BOJOVNÍK

5.0

Billy Hope (Jake Gyllenhaal) síce dostáva ako boxer náklady na hlavu, ale aj tak už vyhral čo sa dalo. Žena Maureen (Rachel McAdams) ho prosí, aby s kariérou uťal. Poslúchne, ale v šťuchanici s iným boxerom je jeho žena zabitá. Billy zažíva životný kolaps, zostávajú len nervy a horká hlava. Zrazu nie sú peniaze, zoberú mu dcéru a z dna sa dokáže vyhrabať len opätovným boxovaním za pomoci trénera Tita Willsea (Forest Whitaker).

Režisér Antoine Fuqua zvyčajne zvláda remeselnú prácu dobre a občas z toho vyjde zaujímavý (minuloročný Equalizer), ba až pozoruhodný film (Training Day). Bojovník je taktiež vizuálne zručný. Bohužiaľ obsahovo ide o jeden zo šedých odtieňov scenáristickej rutiny, ktorá je obsiahnutá už v samotnom popise. Podobná schéma klesania na dno a opätovného výstupu na piedestál je v kinematografii tak bežná, že ide o samostatný klišé žáner. Šablóna v tomto prípade nenechá nič na náhodu a presne viete odtušiť záver už pri kupovaní lístka, či ste videli upútavku alebo nie.

Už od úvodu nie je Billy prezentovaný kladnými vlastnosťami, ale skôr ako nahnevanček, ktorému veľa vecí nedopne. Ide o hnací motor, kvôli čomu sa po smrti manželky vrhne strmhlav do temnoty. Jeho pád na dno sprevádzajú scény plné hnevu, absencie rešpektu k sebe a životného chaosu. Nie je však veľa dôvodov mu fandiť. Že je tatko? To je chabý argument.

Bojovník Bojovník

Charakterový obrat v druhej polovici potom nie je žiadna veda. Billy sa pomaly začne „učiť“ rešpektu k sebe samému, nájde cestu k dcére a boxerská filozofia dáva zmysel. Dúfam, že tiež vidíte prvky z podobných filmov (napríklad Rocky). Predošlé dianie je však príliš dlhé. Zmeny v myslení (a scenári) nemajú gradáciu a z pomalého plynutia deja priveľmi trčia. Dlhá minutáž a rozvláčnosť dramaturgie tak zanechajú svoju stopu a často sa dostavuje apatická nuda.

Gyllenhaal v melodramatických pasážach pár krát riadne prepáli, ale v ringu naopak vyniká. Bije sa ako lev, akcia je solídna a aj tep vám vyskočí o pár čísel. Kamera je v tomto bode jedným z malých plusov filmu. Ak by bol film aj v interaktívnejšej forme (3D), bolo by sa treba sem-tam aj uhnúť. Divácky záujem o film však narastá nástupom Whitakera, ktorý svoju mentorskú postavu zvláda bravúrne. Zaujímavou je analogický part Curtisa „50 Cent“ Jacksona, vzhľadom na súčasnú situáciu okolo známeho rapera.

Bojovník Bojovník

Námet o jednoduchom boxerovi, ktorému zomrie hybná sila a základný kameň života nie je vôbec zlý. Scenáristické a režijné spracovanie sú však natoľko obyčajné, že uvarenie tej istej polievky po niekoľkýkrát nemusí každému chutiť. Niektorí ocenia hercov, kameru a štyri kúty boxerského ringu. Iným bude určite vadiť dlhá minutáž, z anusu vytiahnuté zvraty a celková všednosť. Alebo si podobne ako ja nájdete niečo v každej kategórii. K dobru pridávam ešte hudbu zosnulého Jamesa Hornera, vďaka ktorej si možno ešte o týždeň na Bojovníka spomeniem.

Southpaw (USA, 2015, 123 min.)
Réžia: Antoine Fuqua. Scenár: Kurt Sutter. Hrajú: Jake Gyllenhaal, Rachel McAdams, Oona Laurence, Forest Whitaker

autor Lukáš Slovák 24.7.2015