PÚTNIK – NAJLEPŠÍ PRÍBEH PAULA COELHA

PÚTNIK – NAJLEPŠÍ PRÍBEH PAULA COELHA

5.0

Cesta mága, pútnika a alchymistu sa začala, keď mal Paolo Coelho sedem rokov. Už vtedy trval na tom, že sa stane spisovateľom. Cena za jeho sen bola však privysoká. Trikrát hospitalizovaný v psychiatrickej liečebni, ktorá zavádzala elektrošoky nové postupy liečby. Citlivý a vnímavý tínedžer tak vykročil na cestu naprieč utrpením, aby sa zmieril so sebou samým i s okolitým svetom.

Veľmi vnímavý musí byť i divák, aby dokázal vstrebávať šialené tempo obrazov predstavujúcich životný príbeh jedného z najúspešnejších spisovateľov súčasnosti. Prelínanie sa časových rovín v mozaikovitej štruktúre síce dáva zmysel, no zanecháva dojem prehnanej snahy debutujúceho režiséra Daniela Augusta zasadiť tvrdý úder zmyslom a zanechať silný dojem. Výsledkom sa preto stáva prekombinovaný a ohlušujúci svet človeka, ktorého príbeh by mal inšpirovať a nie unaviť a otráviť.

Paolo putuje v halucinogénnom opojení, hľadá sa, stráca sa, topí sa a vynára sa. Uprostred neviazaného bohémskeho života hľadá spiritualitu a hlbšie významy ľudskej existencie, ale zakopáva a naráža na odpor zo strany autorít. Tú hlavnú, ktorá v ňom vyprovokovala doživotnú snahu burcovať proti moci a konvencii, stelesňuje jeho otec. Zaujímavý motív komplikovaného a v mnohých momentoch deštruktívneho vzťahu sa prelína celou snímkou a patrí k najucelenejším a najdômyselnejším linkám snímky.

Pútnik – najlepší príbeh Paula Coelha Pútnik – najlepší príbeh Paula Coelha

Psychologické podhubie ich vzťahu dávalo šancu rozvinúť silný príbeh, no ten sa následkom formálnej preexponovanosti rozbil na márne kúsky. Útržkový a psychedelický časopriestor, v ktorom sa zmieta Coelhov príbeh, tvorcovia násilne tlačia do artu, no došlo k známemu javu - umenie stroskotalo na privysokých ambíciách. Nie je však núdza o zmysluplné životné epizódy ani o míľniky, ktoré vyburcovali autora populárno-duchovno-psychologickej literatúry k vyšším cieľom. Všetko je však interpretované formou skratiek ústiacich do myšlienkového bludiska. Bežne je žiaduce dať priestor divákovi na dokresľovanie príbehu, tu je ho až príliš. Divák preto začne strácať pozornosť a putuje si vo vlastnom myšlienkovom svete.

Mnohé zachraňuje charizma a presvedčivosť hlavného predstaviteľa Júlia Andradeho ako i jeho mladšej verzie v podaní Ravela Andradeho. Snímka sa pýši aj výbornou maskérskou a kostýmovou tvorbou. Práca kamery takisto stojí za zmienku, nápadito zachytáva výrazné situácie a pohráva sa s osudom spisovateľa. Hudbu zastupuje najmä diskografia Coelha a jeho hudobného partnera Raula Seixasa. Okázalý strih je , ako sa zdá, zo všetkých vyjadrovacích prostriedkov najväčším kameňom úrazu životopisnej snímky a postaral sa o premárnenie jej šance.

O Coelhovi sa fanúšikovia jeho literatúry dozvedia zopár pozoruhodných faktov, omámi ich neviazaný spôsob života, ktorý si v istej etape užíval ako pravý hippie. Sympatické sú i chvíľky jeho precitnutí a pochopení istých vecí. To všetko snímka, našťastie, ponúka. Prečo to však ako celok nefunguje? Tvorcovia tak veľmi chceli, že to až prehnali a vesmír sa preto spojiť nemohol.

Nao Pare na Pista: A Melhor HIstoria de Paulo Coelho (Brazília/ Španielsko, 2014, 112 min.)
Réžia: Daniel Augusto. Hrajú: Júlio Andrade, Ravel Andrade, Fabiana Gugli

autor Barbora Bačíková 4.7.2015