KÔŇ NA BALKÓNE

KÔŇ NA BALKÓNE

6.0

Keď desaťročný viedenský chlapec Mika po prvý raz uvidí závodného žrebca na susedovom balkóne, zdá sa, akoby snáď len vystúpil z jeho bujnej fantázie. Mika má totiž Aspergerov syndróm – ľahkú formu autizmu, pre ktorú neznáša ľudí, zúrivo vyžaduje každodenné rituály, ale napríklad tiež vyniká v matematike. Tento krát je však realita divokejšia, než tie najbujnejšie detské sny.

Kôň na balkóne je skutočný, volá sa Bucephalus (podľa koňa Alexandra Veľkého) a sused Sascha ho vyhral v tombole. V rodinnom filme turecko-nemecko-rakúskeho režiséra Hüseyina Tabaka sa z bizarnej zápletky rozvinie celkom milé, hoci nijak zásadné dobrodružstvo.

Susedov kôň sa pre Miku stane tým najlepším kamarátom a zblíži ho aj s Danou, nebojácnym dievčaťom zo susedstva. Zároveň však obe deti vtiahne do problematického života suseda Saschu. Je to síce profesor matematiky, no namiesto učenia plytvá svojim talentom na neúspešné hazardovanie. To ho dostalo aj do dlhov, pre ktoré sa mu vagabundi z neďalekého Prátra vyhrážajú poriadnou bitkou. Keď teda Sascha zistí, že Bucephalus nie je žiaden „somár“, ale prvotriedny žrebec s rodokmeňom, začne špekulovať, ako by sa na ňom dalo zbohatnúť a pri tom, podľa možnosti, nezlomiť srdce Mikovi, ktorý sa na koňa veľmi upol.

Kôň na balkóne Kôň na balkóne

Mika to v živote nemá jednoduché – nerozumie vtipom, neznáša prekvapenia, nedokáže sa pri rozhovore ľuďom pozerať do očí ani sa s nimi zblížiť. Obedovať aj večerať musí vždy v rovnakom čase, inak dostane panický záchvat. Neznáša číslo 6, lebo je vraj nespoľahlivé, a tak ďalej...Je to veľmi inteligentný a nadaný chlapec, no jeho diagnóza z neho v nemilosrdnom detskom kolektíve urobila vydedenca.

Hoci film Kôň na balkóne mnohé vo svojom deji zjednodušuje až na úroveň akejsi detinskej naivity a banálnosti, pri vykreslení komplikovaného charakteru svojho hlavného hrdinu je prekvapivo dôsledný a realistický. Že sa nevyhol zavádzajúcemu „Rainmanovskému“ stereotypu, podľa ktorého sa vraj v každom autistovi ukrýva kus génia, mu hádam možno odpustiť... Napokon, prejavy Mikovej diagnózy síce využíva hojne, no robí to nie len vtipne, ale aj vkusne a citlivo.

Kôň na balkóne Kôň na balkóne

Nebyť tohto zaujímavého hrdinu (a jeho presvedčivého hereckého predstaviteľa Enza Gaiera), nebol by však film Kôň na balkóne medzi desiatkami iných vcelku vydarených rodinných filmov naozaj ničím výnimočný. Jednotlivé vedľajšie postavy pôsobia škatuľkovito, dej sa vyvíja po ľahko predvídateľnej osi a bez väčších prekvapení. Nevyhne sa ani vianočnému klišé na záver, ktoré pôsobí o to škrobenejšie, že do slovenských kín film prichádza už pomaly na prahu leta.

Kôň na balkóne určite nikoho neurazí a zaujme možno napríklad aj verne zachytenou viedenskou multikulturalitou, ktorá sa premietla do pestrej skladby jeho postáv. Omnoho viac, než veľké plátno, na ktorom si divákov asi nebude hľadať práve najľahšie, by však tejto snímke svedčila televízna obrazovka a nejaký príjemný, možno sviatočný, vysielací čas.

Das Pferd auf dem Balkon (Rakúsko, 2012, 93 min.)
Réžia: Hüseyin Tabak. Scenár: Milan Dor. Hrajú: Enzo Gaier, Nataša Paunović, Nora Tschirner, Andreas Kiendl

autor Hana Lippová 31.5.2015